Velká celní válka. EU vymýšlí, jak se bránit dovozu levných elektroaut z Číny

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

Celý článek
0

Applu se v Číně letos nedaří. Zachrání ho uvedení iOS 18 s umělou inteligencí?

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Celý článek
0

Digitální ekonomika se stává obětí vlastního úspěchu a vhání USA do náruče Donalda Trumpa

Americké megalopole díky technologickému rozmachu rostou, zbytek země vymírá. Do karet to hraje autoritářům

Americké megalopole díky technologickému rozmachu rostou, zbytek země vymírá. Do karet to hraje autoritářům

Celý článek
0

Svět potřebuje Worldee. Budeme dalším českým jednorožcem, věří Zapletal

Startup Worldee má velké plány. Chtěl by vstoupit do elitního klubu českých jednorožců, hodlá také nabízet cesty do vesmíru. „Jen málo lidí si uvědomuje, že jsme na prahu kosmické turistiky,“ říká Tomáš Zapletal, zakladatel této cestovatelské platformy.

Svět potřebuje Worldee. Budeme dalším českým jednorožcem, věří Zapletal
Tomáš Zapletal, zakladatel Worldee | Tomáš Novák, Hrot24

Místo klasických brigád začal už v 15 letech podnikat. Založil e-shop s módou, později i agenturu na jízdu ve sportovních autech a také neziskovou organizaci, která organizuje zážitky pro děti z dětských domovů a klokánků. Celou dobu ale snil o projektu, jenž by změnil svět. 

Teprve ve startupu Worldee se tak dnes jedenatřicetiletý Tomáš Zapletal našel. Chyběla mu totiž platforma, která by fungovala jako cestovatelský deník, do nějž jde ukládat vzpomínky na cesty – a který by i pomáhal dalším lidem nacházet inspiraci na svá vlastní dobrodružství. 

Dnes je Worldee rozsáhlou platformou s nabídkou cest do 60 destinací. A ambice má veliké. Startup se chce stát dalším českým jednorožcem, plánuje expanzi do zahraničí a za několik let by rád nabízel i cesty do vesmíru.  

„Abychom ale mohli opravdu zahájit nějakou regulérní expanzi, tak potřebujeme vyraisovat aktuální investiční kolo. Musíme být velmi opatrní, není to levná záležitost. A momentálně na to ten kapitál nemáme,“ říká Zapletal s tím, že novou investici by pro Worldee rád získal ještě v první polovině tohoto roku. 

Ve dvaceti letech jste vložil všechny své úspory do jednoho Ferrari. Tento vůz jste pak půjčoval k adrenalinovým jízdám. Vyplatilo se to? 

Určitě vyplatilo, protože to bylo součástí cesty, která mě přivedla až k bodu, ​ve kterém jsem teď. Půjčení auta je stejně jako cestování zážitkem, který dělá radost. Ostatně SportDrive, tedy tato moje první firma, která lidem umožňuje svézt se v nejrychlejších supersportech světa, investovala do Worldee jako první – a dala vlastně vzniknout této platformě, která byla původně cestovatelským deníkem.  

A co to vaše první Ferrari, je ve SportDrivu pořád? 

Už dávno ne. My ta auta měníme přibližně každé dva až tři roky. A teď ta firma oslavila desetileté výročí. 

Kromě Worldee a SportDrivu máte ještě další firmu – BraveBear, která se zaměřuje na podporu dětí z dětských domovů. Jak to stíháte? 

Řekl bych, že 99,9 procenta času věnuji Worldee. Dříve jsem byl v BraveBearu angažovaný více, poslední dobou tam jsem spíš jako konzultant. SportDrivu pak věnuju asi třicet minut týdně. Upřímně nic jiného než Worldee ani dělat nechci, jsem v tom až po uši. Myslím si, že jsem se v tomto startupu našel. 

Podnikat jste začal už jako patnáctiletý kluk. Co na to říkali vaši rodiče? 

Podporovali mě. Podnikal jsem na taťkovo IČO, protože sám jsem ještě nemohl. A rodiče viděli, že to funguje. Nejprve jsem pracoval rukama a balil různé zboží. Pak jsem ale viděl příležitost prodejů na internetu, a tomu jsem se od těch 15 let věnoval. Tím jsem pronikl do světa e-commerce. 

Je Worldee něco, co českému e-commerce chybělo? 

Ano, a nejen tomu českému, ale i tomu globálnímu. Celý Worldee je o itinerářích cest, které vymýšlejí a plánují naši ​​průvodci. Těm u nás říkáme travel buddies. Každý návštěvník našeho webu se jimi může inspirovat. Na světě přitom neexistuje žádná další podobná platforma. To je docela paradoxní, protože téměř každý cestovatel se nějakým itinerářem řídí. Myslím si proto, že mezi velkými hráči v odvětví cestovního ruchu, mezi které patří třeba Booking, Expedia nebo Kayak, je pořád ještě jedno místo, které není zaplněno. A tam patří náš projekt. Chceme, aby když se řekne „itinerář cesty“, tak se každému vybavil právě Worldee.  

Tomáš Zapletal, zakladatel Worldee
Foto: Tomáš Novák, Hrot24

Našim cílem je vytvořit největší databázi kvalitních cestovatelských itinerářů na světě. Každá destinace by jich měla mít desítky až stovky, navíc od lidí, kteří ji dobře znají. Člověk pak může kráčet v jejich stopách, a to tím, že si od nich zakoupí balíček služeb. V něm ​mohou být nejen průvodcovské služby, ale i ubytování nebo cesta. Danou lokalitu pak jde zažít autentickým způsobem, aniž by musel člověk složitě plánovat cestu a rezervovat si služby na deseti různých platformách. V našem balíčku jsou právě i letenky, ubytování, pronájmy aut a tak dále. Myslím si proto, že jsme se trefili do černého – a že svět Worldee potřebuje.  

Jedním z lidí, co nám radí, je zakladatel Bookingu. Když viděl naši platformu, tak řekl, že jsme na velmi dobré cestě stát se lídrem v odvětví cestovního ruchu. Protože po službě, kterou tvoříme, je obrovská poptávka. 

Je ale vaše podnikání rizikové? 

Myslím si, že největší riziko je v komplexnosti nástroje, který tvoříme. Například v Kiwi je asi 700 programátorů a ti řeší jenom letenky. My jich máme 10, ale na starosti mají kromě letenek i ubytování nebo pronájmy aut. Takže to, co tvoříme, není úplně jednoduché. Musíme tak velmi pečlivě přemýšlet, jak tu službu uchopit a postavit.  

Máte tušení, jakým směrem se teď vydat?

V průběhu dubna spustíme nový produkt – cestu, kterou vás provede naše aplikace. Dám příklad. Koupíte si desetidenní cestu na Madeiru a odjedete na ni ve dvou. Víte ale, že by se vám nevyplatilo mít na celou tuto dobu zaplaceného průvodce. Toho tak nahradí naše appka, která cestovatele provede celým výletem – přivítá je na letišti, ukáže jim, kde si mají vyzvednout auto, odnaviguje je na hotel. Během výletů pak bude fungovat jako audioprůvodce.  

Co když se budou chtít cestovatelé na něco zeptat? 

Od toho je náš zákaznický servis, který funguje 24/7. Chatbota mít nebudeme. 

Programátorů máte tedy 10, kolik vás je celkem? 

Celkově nás je 30. Velká část našeho týmu má na starosti právě bookování služeb a podobně. Zatím to děláme manuálně, v budoucnu ale chceme tuto práci automatizovat. Stejně tomu bylo i v případě Kiwi – jakmile začala být jejich služba populární, tak začali masivně investovat do automatizace. Aktuálně většina letenek zakoupených na Kiwi nepotřebuje žádný zásah člověka. A stejně tak bychom to chtěli dělat i my. 

Kdy?

Myslím, že nás to čeká tak za rok nebo rok a půl. Naše plány jsou velké. Loni jsme vyrostli o 400 procent a dosáhli na obrat 40 milionů, letos bychom chtěli docílit obratu 200 milionů. Myslím si, že to dáme v pohodě. V lednu jsme byli na 80 procentech break-even pointu, což je bod, kdy startup vydělá sám na sebe.

V minulosti jste řekl, že byste chtěl, aby se Worldee stal dalším českým jednorožcem. Vidíte to reálně? 

Ano. To, že je to možné, nám ukázal startup Mews, který se stal jednorožcem teprve nedávno. Našim zákazníkem se může stát v podstatě kdokoliv. My nevyužíváme strategii tržní niky (společnosti, které se zaměřuje na jeden či více úzkých segmentů trhu – pozn. red.), což v dlouhodobém měřítku považujeme za výhodu, protože klientem Worldee může být téměř každý člověk, který chce někam vyjet. Takže příležitost na to stát se jednorožcem vidíme jako velkou. 

Kam ještě chcete růst? Třeba do vesmíru?

To bychom chtěli dělat opravdu velmi rádi. Jen málo lidí si uvědomuje, že jsme na prahu vesmírné turistiky. Muskova SpaceX aktuálně vyvíjí raketu Starship, která by měla o několik řádů zlevnit kilogram dopravený na oběžnou dráhu. To je právě onou vstupenkou do éry kosmického turismu. Myslím si, že za deset let bude naprosto běžné, že si takovou letenku budou moci kupovat i lidé ze střední Evropy. 

Astronauti často popisují prožitek známý jako overview effect, který nastává při pohledu na naši planetu zavěšenou v té velké vesmírné prázdnotě. Člověk nevidí hranice ani malicherné problémy, které tu řešíme. Z výšky se mu zdají naprosto nepodstatné. Ve chvíli, kdy astronauti takto vidí Zemi, začnou mít k ní a potažmo i k lidem úplně jiný vztah. Chtěl bych, aby i Worldee vyvolával u lidí tento pocit, abychom se tu k sobě chovali lépe a ohleduplněji. Už i teď má cestování řadu pozitivních efektů. Boří stereotypy, je jedním velkým zážitkem, člověk se díky němu učí nové věci a zjišťuje, kým opravdu je. 

Na druhou stranu může být cestování i dost stresující. 

Je to tak, cestování je složité. A od toho je tady Worldee, aby ho učinil jednodušším. Je to náš velký úkol – přeměnit cestování ze stresu na zážitek. Když ho navíc uděláme dostupnějším a levnějším, bude moci cestovat větší množství lidí. A pak se nám tady bude žít daleko lépe. 

Očekáváte letos nějakou investici?

Určitě, momentálně raisujeme. Novou investici bychom chtěli získat ještě v první polovině tohoto roku. Jedná se ale o citlivé informace, které teď nechceme dále komentovat.

Plánujete expandovat do zahraničí?

Náš byznys zatím škáluje jen v Česku – 95 procent našich zákazníků jsou Češi. Během letošního roku bychom ale chtěli ukázat, že to umíme i v zahraničí. Už máme nižší stovky zákazníků z Německa, Slovenska, Polska, Rakouska, Spojených států nebo Kanady. Abychom ale mohli opravdu zahájit nějakou regulérní expanzi, tak potřebujeme vyraisovat aktuální investiční kolo. Musíme být velmi opatrní, není to levná záležitost. A momentálně na to ten kapitál nemáme. 

Do jakých zemí byste tedy chtěli letos proniknout?

Dělali jsme si analýzy trhů, na které je nejvhodnější vstoupit. Nejlépe vyšlo Polsko a Německo. Tím si zároveň otestujeme jeden východní a jeden západní trh. 

Jaké jsou teď trendy v cestování? Co Čechy láká? 

V rámci lokalit je to Madeira a Island. Všeobecně největším trendem je ovšem zážitkové cestování. Nikoho už nebaví sedět doma, lidé chtějí zažívat nové věci. Právě na tomto principu vyrostl například Slevomat, který prodává různé zážitkové balíčky nebo wellness víkendy. Lidé dnes ocení takovéto dárky víc než třeba ponožky. A to se propisuje i do cestování. Když už je člověk v nějaké zemi, tak ji chce „ochutnat“. Poznat místní lidi a kuchyni, objevit ta nejkrásnější místa.  

Je ale vaše cestování udržitelné? Nezničí se jedinečnost autentických míst, když se na ně začnou organizovat zájezdy? 

Věřím, že naše cestování udržitelné je. Svět je velký a míst, které můžeme navštěvovat, je spousta. My bojujeme s overturismem, snažíme se lidem ukázat, že nemusí navštívit jen Šikmou věž v Pise nebo pyramidy v Gíze. Často jsou přitom ta krásná, poměrně neznámá místa jen kousek od přelidněných turistických pastí. 

Přizpůsobí se tomuto trendu klasické cestovky? 

Ty tady budou pravděpodobně mít vždycky nějakou část trhu, protože stále existuje značný počet lidí, kteří si na dovolené chtějí jenom odpočinout. I my nabízíme pobytovější cesty, snažíme se ale zároveň, aby naši zákazníci neleželi celou dobu u bazénu a jeli se i podívat, co je v okolí jejich hotelu. 

Vaše itineráře jsou teď částečně přístupné všem. Budete je zamykat? 

Část z nich už zamčená je. Ovšem od tvůrců našeho obsahu slyšíme, že by byli raději, kdyby byl znepřístupněn i zbytek itinerářů. Do budoucna tak toto uzamykání plánujeme. Ochráníme tím know-how našich travel buddies – a navíc i ta autentická místa. 

Kdo se může stát vašim průvodcem, tedy travel buddym?

Máme několikakolový onboardingový proces. Zájemci musí mít IČO a průvodcovskou licenci, chceme také, aby byli v pohodě. Každý člověk, který chce u nás prodávat své služby, s námi stráví několik hodin na callu. A my se snažíme poznat, jaký je, aby k nám nepronikl někdo, koho tu s námi mít nechceme. Pořád jsme docela nová značka, byli bychom tak neradi, kdyby nám někdo poškodil naše jméno. 

Průvodkyní je i vaše sestra. Jak se jí daří?

Moje ségra jezdí na Island, tráví tam velkou část roku. Myslím, že nabízí přes 10 termínů, takže se jí podnikání na Worldee rozjelo velmi hezky. 

Naverboval jste ji vy, nebo se přihlásila sama? 

Ségru jsem naverboval já. My jsme měli pořád vyprodanou Madeiru a Island, což jsou, jak už jsem říkal, naše top destinace. Hledali jsme proto lidi, kteří si je vezmou na full time. Moje ségra měla zkušenosti v cestovním ruchu, pracovala jako animátorka, tak jsem si říkal, že by to mělo být v pohodě. Je na to vhodná, je vůdčí osobnost, dokáže řídit skupiny během výletů. Po roce a půl práce po Worldee má vyprodanou celou sezónu.  

Lákají Čechy i destinace mimo Evropu? 

V top 5 nejprodávanějších destinací máme sice jenom Evropu, velký zájem je ale třeba i o Maledivy, Srí Lanku nebo Dominikánskou republiku. Zajímavý je třeba honduraský ostrov Roatán, kde je i Czech Village, tedy česká vesnice. Jde přitom zatím o docela neobjevenou destinaci. Kuriozitou je pak vyprodaný zájezd do Grónska, které je ve své podstatě také exotické. 

Mají Češi peníze na cestování?

Covid nám ukázal, že cestování je něco, co si lidi nenechají vzít. A když tehdy nebylo možné vyjet do zahraničí, vzali útokem Česko. Ať se bude dít cokoliv, tak Češi budou cestovat vždycky, protože cestování je prostě skvělé.