Komentář: Dotace na dotovanou energii Evropu fakt nespasí

Je zvláštní ze strany státu nebo EU dotovat firmy, aby unesly cenu energie, kterou dotační autorita sama zdražuje systémem emisních povolenek.

Je zvláštní ze strany státu nebo EU dotovat firmy, aby unesly cenu energie, kterou dotační autorita sama zdražuje systémem emisních povolenek.

Celý článek
0

Drahé komodity poženou inflaci výše, varuje největší světový investiční fond

Prudce rostoucí ceny energií a surovin zkomplikují centrálním bankám boj proti inflaci, říká šéf Norges Bank Investment Management.

Prudce rostoucí ceny energií a surovin zkomplikují centrálním bankám boj proti inflaci, říká šéf Norges Bank Investment Management.

Celý článek
0

Jak na investice? Nedejte na zázračné rady a kroťte svoje emoce, radí expert

Úroky na spořicích účtech klesají. Ještě více tak pravděpodobně poroste zájem Čechů o investice. Je to logický krok pro ty, kteří chtějí dosáhnout na lepší výnos pro své úspory. Už loni investice v Česku zaznamenaly mimořádný rok.

Úroky na spořicích účtech klesají. Ještě více tak pravděpodobně poroste zájem Čechů o investice. Je to logický krok pro ty, kteří chtějí dosáhnout na lepší výnos pro své úspory. Už loni investice v Česku zaznamenaly mimořádný rok.

Celý článek
0

Škoda Auto loni celosvětově prodala 866 800 vozů. Oproti roku 2022 je to o 18,5 procenta víc

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 866 800 vozů, o 18,5 procenta víc než předloni. Důvodem je růst odbytu na klíčových trzích, na největším trhu v Německu o 17,6 procenta. Mezi modely se nejvíce zvedly prodeje plně elektrického Enyaqu, a to o 52,1 procenta.

Škoda Auto loni celosvětově prodala 866 800 vozů. Oproti roku 2022 je to o 18,5 procenta víc
Škoda Auto | Anzheni / Shutterstock.com

Největším trhem bylo loni Německo, kam automobilka dodala 157 800 vozů, což je o 23 600 víc než v roce 2022. Vedle Německa se prodeje nejvíce zvýšily ve Velké Británii, a to o 41,8 procenta na 70 300 vozů. Na český trh dodala Škoda Auto 87 800 vozů, je to nárůst o 23,4 procenta.

Největším prodejním regionem zůstává západní Evropa s nárůstem 27,4 procenta na 480 100 vozů. Mimo Evropu stouply prodeje v Turecku a na Tchaj-wanu, a to o 81,8, respektive o 51,5 procenta. V Číně se odbyt snížil o 48,9 procenta na 22 800 vozů. V Indii zaznamenala značka pokles o 5,8 procenta na 48 800 prodaných vozů.

Nejprodávanějším modelem zůstala podle firmy s nárůstem o 36 procent na 191 900 vozů Octavia, následují Kamiq a Kodiaq se 116 500, respektive 105 900 vozy. Největší nárůst zaznamenal elektrický Enyaq, a to o 52,1 procenta na 81 700 aut, a Scala – o 49,8 procenta na 59 200 aut.

Podle předsedy představenstva automobilky Klause Zellmera loni dosáhla automobilka působivých výsledků navzdory ekonomickým a tržním obtížím. „Rostoucí poptávka napříč našimi modelovými řadami nahrává naší strategii nabízet zákazníkům při přechodu k elektrické mobilitě možnost volby mezi spalovacím, čistě elektrickým a hybridním pohonem,“ uvedl Zellmer. Automobilka podle něj letos zahájí uvedení šesti nových elektromobilů modelem Elroq. „Náš obchodní model je stabilní, i když zůstáváme ostražití vůči novým výzvám na nepředvídatelném globálním trhu,“ doplnil Zellmer.

Elektrický model Enyaq dosáhl loni nejvyššího prodeje od uvedení na trh. „Enyaq se stal nejprodávanějším elektrickým vozem v České republice a na Slovensku a dostal se mezi nejžádanější elektromobily na dalších klíčových evropských trzích, například v Německu byl v listopadu a prosinci vůbec nejprodávanějším elektromobilem,“ uvedl člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.

Loni v září vstoupila automobilka na vietnamský trh, kde chce po roce 2030 překročit hranici čtyřiceti tisíc ročně prodaných vozů. Společnost se připravuje také na vstup na trh v Kazachstánu, kde začne s montáží čtyř modelů, a to Škody Kodiaq, Kamiq, Karoq a Octavia.