Kellner ladí Novu

Kellner, Zach, Soukup. Tuzemské televize jsou už kompletně v rukou českých byznysmenů. Co můžeme čekat?

Kellner ladí Novu
Převzetí Novy zřejmě odbrzdí i „řešení“ kolem kolabující mediální agentury Médea, kterou vlastní mediální podnikatel a majitel TV Barrandov Jaromír Soukup a čínská skupina CITIC. | Profimedia.cz

Tři roky poté, co Ivan Zach v tandemu s kamarádem Vladimírem Komárem vyplatili švédskou mediální skupinu MTG z TV Prima, dokončil proces počeštění tuzemských televizí Petr Kellner. Nejbohatší Čech a jediný vládce skupiny PPF po získání všech potřebných povolení přebírá Novu společně s desítkami dalších stanic skupiny CME. 

Dotáhl tím několik měsíců dohodnutý obchod za 2,1 miliardy dolarů, tedy v přepočtu za 48 miliard korun. Z Kellnera se rázem stává nejsilnější mediální hráč v Česku, neboť Nova dlouhodobě patří k médiím s největším zásahem a její zpravodajství je dlouhodobě nejsledovanějším televizním pořadem v tuzemském éteru. 

Razantně tím zamíchal mocenské karty na trhu, kde dosud dominovala média ze svěřenských fondů Andreje Babiše na jedné straně a majitele skupiny EPH Daniela Křetínského na straně druhé. Vždyť celá skupina, která provozuje kromě Česka úspěšné stanice také na Slovensku, v Rumunsku, Bulharsku a ve Slovinsku, se může spolehnout na více než 45 milionů diváků. 

Jaké změny od toho ale očekávat? 

Víc vlastního obsahu

Na Barrandově, kde Nova sídlí, teď hlavně vyhlížejí velké investice do programu, vlastních pořadů a seriálů. V tom se televizní jednička, která několik měsíců jela v utlumeném režimu firmy na prodej, hodně omezovala a konkurenční Prima jí v tomto ohledu ukázala záda. Teď se čeká odveta. 

Navíc do čela televizí PPF v Česku a na Slovensku by se měl postavit zkušený a přímočarý mediální obchodník Luboš Jetmar, dlouholetý blízký spolupracovník Ivana Zacha z Primy. Jako první o jeho angažmá informoval web Info.cz a týdeníku Hrot vše následně potvrdilo několik zdrojů z mediální branže. Jetmar má pověst tvrdého obchodníka a vyznavače selského rozumu a jeho přístup údajně zaujal samotného Kellnera. Jetmar se navíc z Primy snaží přivést další kolegy, což už nyní vede k ostrému pnutí mezi oběma komerčními stanicemi.

Dalším tématem, které televizním trhem rezonuje, je budoucí tlak na přesun stále většího podílu obsahu z free-to-air do placené televize, s čímž se PPF naučila dobře pracovat už v rámci svých aktivit v telekomunikacích při budování O2 TV. Tento záměr však velké hráče na trhu rozděluje.

„Již na jaře bylo patrné, jak se ekonomické otřesy rychle dotknou hlavního zdroje příjmů, tedy inzerce. Nejpopulárnější stanice je na nich bytostně závislá. Pokud k tomu přidáme fakt, že je trh s volně dostupnými stanicemi zcela saturovaný, nabízí se možnost část portfolia posunout do placené sekce. To by výrazně rozhýbalo celý trh,“ hodnotí posun k placeným službám zkušená mediální manažerka Erika Luzsicza ze společnosti Axocom, která v Česku zastupuje placené televizní stanice jako AXN, MTV či Nickelodeon.

Zbyla by jen Prima

Obchodníci s televizní reklamou ale před těmito snahami varují. „Já pevně věřím hlavně v kontinuitu. Jakékoliv posouvání Novy do placených služeb bych považoval na velkou chybu. Nova už teď placené kanály má, stejně jako O2. Na trhu je velké množství placených stanic, vždyť i Česká televize je z principu placenou televizí. Pokud by Nova odešla, zbývá tu jediná relevantní volně šířená televize, tedy Prima, a to by byl pro zadavatele i celý byznys velký problém,“ myslí si Petr Chajda, šéf přední mediální a komunikační agentury Dentsu Aegis Network. On sám přitom pracoval na Nově už za první vlády PPF na začátku tisíciletí jako finanční ředitel, později prošel také Primou a TV Barrandov. Na otázku, zda také nedostal z dejvického sídla PPF nabídku vrátit se do známého prostředí, odpovídá vyhýbavě. „Jsem spokojený tam, kde jsem,“ říká Chajda.

V neposlední řadě převzetí Novy zřejmě odbrzdí „řešení“ kolem kolabující mediální agentury Médea, kterou vlastní mediální podnikatel a majitel TV Barrandov Jaromír Soukup a čínská skupina CITIC. Médea představuje pro velké televize svébytný obchodní systém, jehož pád by poškodil i je samotné. Proto si útok proti ní rozmyslel třeba Daniel Křetínský, ale i další věřitelé. Teď se zřejmě ledy pohnou.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.

 

Týdeník hrot

  • SuperMario vs. čistič z Hané
  • Kdy dohoří poslední uhlí
Objednat nyní