Evropě hrozí nová závislost na životně důležitém dovozu z Ruska

Hnojiva jsou novým plynem, varují experti. Rusové zdvojnásobili vývoz močoviny do EU – po invazi na Ukrajinu.

Hnojiva jsou novým plynem, varují experti. Rusové zdvojnásobili vývoz močoviny do EU – po invazi na Ukrajinu.

Celý článek
0

Koloběžky, kam se podíváš? Lime teď chce parkovat bezproblémově, domlouvá se s městskými částmi

Loňský rok byl pro Lime rekordní. V Praze najel téměř tři miliony kilometrů – nejvíc v historii. Zároveň chce ale společnost sjednotit parkovací místa v hlavním městě pod jednoho správce, aby se vyhnula neustálým připomínkám kvůli špatně odloženým koloběžkám a kolům.

Loňský rok byl pro Lime rekordní. V Praze najel téměř tři miliony kilometrů – nejvíc v historii. Zároveň chce ale společnost sjednotit parkovací místa v hlavním městě pod jednoho správce, aby se vyhnula neustálým připomínkám kvůli špatně odloženým koloběžkám a kolům.

Celý článek
0

Čeští zbrojaři objevili zlatý důl: Explosia hlásí rekord, zájem je i o drony

Současná poptávka vysoce převyšující možnosti celosvětové výroby může podle odhadů trvat klidně i deset let po skončení války na Ukrajině.

Současná poptávka vysoce převyšující možnosti celosvětové výroby může podle odhadů trvat klidně i deset let po skončení války na Ukrajině.

Celý článek
0

Kdo vám opraví elektromobil? Mechaniků je nedostatek

Elektromobilita mění požadavky na autoservisy. Autorizované podniky si školí vlastní odborníky, nezávislým servisům se nevyplatí.

Kdo vám opraví elektromobil? Mechaniků je nedostatek
ilustrační foto | Shutterstock.com

Zažitý obrázek automechaniků jako chlapíků v montérkách umaštěných od oleje z menších českých servisů ještě dlouho nezmizí. Aby vyhověly poptávce stále se rozšiřujících řad řidičů aut poháněných baterií, budou ale muset opravny aut hledat také odborníky na elektromobily. 

Jejich profese už nemá s původním povoláním automechanika mnoho společného. Nemusí umět měnit olej nebo filtry ani znát každý detail složitých spalovacích motorů, které se skládají ze stovek součástek. Elektromotory jsou podstatně jednodušší a také méně poruchové. 

Ani elektromobilům se samozřejmě nevyhýbají problémy – a podle různých průzkumů a statistik nejsou nijak ojedinělé. Automechanici ale pro jejich vyřešení budou muset mít jiné znalosti – půjde často spíš o elektrikáře nebo experty na software, kteří se neobejdou bez speciálních školení a certifikátů. 

V Česku, ale také v zemích s podstatně vyšším podílem aut na baterii na silnicích je jich dnes akutní nedostatek. Najdete je především v autorizovaných servisech. Malým nezávislým opravnám se ale zatím do jejich školení (a také do nákupu nového vybavení) nevyplatí investovat. A školy nebo učiliště zatím takové experty „neprodukují“.

Chybí noví automechanici

Vyměnit píchlou pneumatiku nebo opravit karoserii elektromobilu nejsou problémy, s nimiž by si u elektromobilů neporadili automechanici či klempíři ze staré školy. Problémy s baterií a vlastně jakýmikoli vnitřnostmi elektromobilu už nejenže řešit neumějí, ale ani nesmějí.

Automechanik či autotronik v novém světě elektromobility musí mít speciální elektrotechnické vzdělání a opravňující školení. A také speciální vybavení, které stojí řádově miliony korun. Důvodem je nejen to, že neodborný zásah může vést k nenapravitelným škodám na baterii vozu, ale také bezpečnost. 

Jak píše agentura Reuters, takových expertů po světě chybějí desítky tisíc, a to především u menších, nezávislých (a pro zákazníky levnějších) autoservisů. Těm se zatím investice do vlastního školení zaměstnanců nevyplatí a školy vychovávají nedostatečné množství potřebných expertů. 

Podle Reuters třeba jen ve Spojených státech budou v roce 2030 postrádat na osmdesát tisíc expertů na elektromobily. V Británii jich bude chybět kolem 25 tisíc. Nedostatek v Austrálii odhaduje téměř na deset tisíc.

Platí to i pro Česko, kde se lze s jistotou spolehnout zatím jen na autorizované servisy. „Automobilové značky dbají na to, aby jejich autorizované servisy dokázaly zajistit i servis elektromobilů. Zároveň některé specifické servisní zásahy, například opravy trakčních baterií, na elektromobilech může v Česku poskytovat jen velmi omezený počet servisních center,“ vysvětluje Aleš Povr z ČAAS.

Vlastní experty si tak školí například Škoda Auto i další automobilky ze skupiny Volkswagen, stejně jako autorizované servisy Hyundai. V nezávislých servisech je ale většinou ještě nenajdete. Například průzkum serveru Motofocus tvrdí, že v Česku neumí s poruchou elektromobilu pomoci zhruba sedm z deseti servisů. Důvod je stejný: není to prozatím ekonomicky výdělečné.

Tématu se podrobněji věnujeme v aktuálním vydání týdeníku Hrot.