Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Čínský postrach automobilek chce dominovat i vlakům a zelené energetice

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Firma BYD už nyní válcuje západní konkurenci ve výrobě elektromobilů. Teď chce přidat globální dominanci v produkci elektrických vlaků a kamionů nebo systémů pro ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Celý článek
0

Prodloužená ruka Číňanů. Nová zjištění jsou pro TikTok zdrcující

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Novinářská zjištění nahrávají oprávněnosti zákazu TikToku v USA. Informace od zaměstnanců potvrzují, že nad sítí oblíbenou zejména u dětí a dospívajících mají čím dál větší kontrolu Číňané. Naopak vliv lokálního managementu prý oslabuje.

Celý článek
0

Kde bydlím? Tady je adresa. Víte, co všechno sdílejí vaše děti na internetu?

Část dětí a dospívajících na sociálních sítích neuváženě sdílí i své telefonní číslo či adresu bydliště

Kde bydlím? Tady je adresa. Víte, co všechno sdílejí vaše děti na internetu?
ilustrační foto | Shutterstock.com

V Česku skoro nenajdeme dítě nebo dospívajícího, kteří by nebyli uživateli některé ze sociálních sítí. Z celkového času věnovaného internetu tu rovněž tráví jeho drtivou většinu. Ukázal to průzkum agentury Focus pro vzdělávací program Jeden svět na školách. Respondenty byli žáci osmých a devátých tříd základních škol a středoškoláci.

Z průzkumu vyplynulo, že nejčastější aktivitou žáků a studentů na internetu je procházení sociálních sítí. Bezkonkurenčně. Denně nebo minimálně jednou týdně na nich tráví čas 87 procent středoškoláků a 88 procent základoškoláků. Nejčastěji používanými sociálními sítěmi jsou Instagram (79 procent středoškoláků a 75 procent základoškoláků), YouTube (60 procent středoškoláků a 62 procent základoškoláků) a TikTok (50 procent středoškoláků a 62 procent základoškoláků). Jen dvě procenta žáků a studentů nejsou uživateli žádné ze sociálních sítí a nekonzumují jejich obsah.

Problematická je zejména míra informací, které o sobě děti a dospívající poskytují. Nejčastěji zveřejňovaným osobním údajem je mezi dotazovanými celé jméno a příjmení. Svou pravou identitu bez užití anonymizované formy (například přezdívky) zveřejní 60 procent středoškoláků. Žáci základních škol jsou o něco málo zdrženlivější, celé jméno jich zveřejní 47 procent.

Někteří zveřejní i adresu

Uživatelé sociální sítě spolu zpravidla mohou komunikovat prostřednictvím přímých zpráv v rámci sítě. Některé děti však jdou ještě dál a rovnou zveřejní své osobní telefonní číslo. Takto rizikově se chová třináct procent středoškoláků a dvanáct procent základoškoláků. Varovné je množství dětí, které zveřejní adresu bydliště. Činí tak tři procenta středoškoláků a jedno procento základoškoláků.

Fotografie intimní povahy sdílí dvě procenta středoškoláků a jedno procento základoškoláků. Z pohledu prosté statistiky by v tomto ohledu měli být o něco pozornější zejména rodiče dívek. Z průzkumu totiž vyšlo, že při dělení na pohlaví jsou chlapci ve zveřejňování osobních údajů, kontaktů či fotek obecně opatrnější. Ve skupině respondentů, kteří o sobě nezveřejňují žádné osobní údaje, je výrazně vyšší podíl chlapců (23 procent) než dívek (jedenáct procent).

Pozor na TikTok

Na výsledky výzkumu reagoval vzdělávací program Jeden svět na školách vytvořením nových učebních lekcí. Využít je mohou učitelé ve výuce na základních a středních školách, ale užitečné mohou být i pro rodiče dětí a dospívajících. Děti se zde dozvědí, jaké osobní informace o nich sociální sítě shromažďují a jak mohou být zneužitelné. Že je podobná aktivita potřebná, již potvrdily první reakce ze škol.

„Žáků šesté třídy jsem se během hodiny zeptala, které sociální sítě používají a jestli si vzpomínají, že by někdo v jejich okolí sdílel něco, co je překvapilo. Tato otázka vyvolala velký zájem a uváděli zajímavé příklady: například kamarádku, která se na všech fotkách na Instagramu velmi vyzývavě obléká, bývalého spolužáka, který nasdílel nevhodné fotky jejich kamarádky, a podobně,“ sdílela svou zkušenost z hodiny učitelka Lucie Tetivová ze ZŠ Botičská v Praze.

Shodou okolností minulý týden Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost varoval před užíváním sítě TikTok, která je u dětí extrémně populární. Ta umožňuje sdílet krátká videa. Podle úřadu je však vážným bezpečnostním rizikem, a to kvůli netransparentnímu sbírání a využívání osobních údajů. „V případě, že budou uživatelé nadále využívat aplikaci TikTok, bude o nich aplikace dále sbírat velké množství dat, která nejsou relevantní pro fungování samotné aplikace, ale mohou být v budoucnu zneužita,“ upozornil úřad, který doporučuje účet na TikToku zrušit a aplikaci smazat. 

Kde najít základní rady k rizikovému chování dětí na internetu
• Národní projekt prevence rizikového chování v online prostředí e-bezpečí
www.e-bezpeci.cz
• Rodičovská linka, projekt Linky bezpečí
www.rodicovskalinka.cz
• Jeden svět na školách, vzdělávací projekt
www.jsns.cz
• Šance dětem, projekt obecně prospěšné společnosti Sirius
www.sancedetem.cz