Hongkong není Jakarta
Jihovýchodní Asie je barevná, proniknout tam ale může firmy pěkně bolet

Chceme expandovat do jihovýchodní Asie. Kdo by nechtěl? Ona věta se lehce pronáší, ale už hůře realizuje. Člověk by snad řekl, že jde prostě jen o veliký trh s určitými specifiky – ale ve skutečnosti do něj patří 11 úplně odlišných zemí se zhruba 650 miliony obyvatel. Proto jsem vždycky zvědavý na byznysovou strategii, která má tento zdánlivě jednotný region pojmout.
Při mnoha a mnoha schůzkách s investory jsem musel pokaždé odpovídat na identickou otázku: proč poskytujeme virtuální kreditní karty v oblasti, kde jsou vyspělé asijské ekonomiky jako Singapur a Hongkong? Skutečný finanční sektor na trzích jihovýchodní Asie si uměl představit jen málokdo. On je totiž stejně pestrý jako zdejší obyvatelstvo a kultura.
Horší než v Africe
Málo se například ví o tom, že trhy označované jako VIP (Vietnam, Indonésie, Filipíny) mají větší podíl tzv. „underbanked“ populace než třeba Nigérie. Uspokojivý přístup k bankovním službám nemá 67 % lidí, přičemž v Nigérii je to 55 %. Penetrace kreditních karet je ve VIP prostoru jen dvě procenta, což je dokonce méně než v Egyptě (3 %) nebo Brazílii (27 %). Podstatné také je, že se 97 % retailu odehrává čistě offline.