Češi ve velkém nakupují léky na internetu. Poslala je tam koronakrize
Vladimír Finsterle začínal v IKEM jako vědecký pracovník v oblasti imunologie, a když se po roce 1989 otevřely západní hranice, začal cestovat, vzdělávat se a poohlížet se po byznysu. V roce 1999 založil projekt Lékárna.cz a z původního informačního portálu se o čtyři roky později zrodil první e-shop svého druhu v Česku. Letos Vladimír Finsterle útočí na obrat v objemu jedné miliardy korun. A podobně dobře si vedou i další internetoví prodejci léků. Doba koronaviru má své vítěze.
Rekordy zeleného kříže
Čísla hovoří jednoznačně: už v roce 2019 rostla Lékárna.cz 2,5krát rychlejším tempem než celá česká e-commerce scéna a vypadalo to na vrchol zlatých časů. Ovšem za letošní první pololetí přeskočily čisté výnosy ty loňské o dalších 51 procent. Konkurenční Pilulka.cz matadora mezi internetovými podnikateli Martina Kasy oznámila letos nejlepší pololetí ve své historii. Posílena koronakrizí dosáhla od ledna do června tržeb 1,6 miliardy korun (včetně franšízových lékáren) a meziročně vyrostla o 45 procent. Internetové tržby jí meziročně vzrostly o 68 procent, kamenné lékárny utržily o 33 procent více než v loňském roce. Jen pro úplnost dodejme, že Lékárna.cz za sebou nemá zázemí kamenných lékáren a jako jediná v Česku se soustřeďuje výhradně na internet. Byznys online lékáren nesouvisí jen s koronakrizí. Je to výsledek dvou dlouhodobějších trendů: jednak přesunu prodeje zboží z kamenných obchodů na internet a také celkově větší ochoty lidí utrácet za léky, kterou dokládají čísla Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) o finančním objemu distribuovaných přípravků. Zatímco bez obchodní přirážky a DPH to bylo v roce 2013 zhruba 55,2 miliardy, loni už 77,4 miliardy korun. To je nárůst více než 22 miliard za sedm let. Kolik tvoří prodej v kamenných lékárnách a kolik na internetu, SÚKL nerozlišuje.
O čtvrtinu více
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dokončila před pár dny průzkum, který se týkal chování zákazníků na internetu. Vyšlo z něj mimo jiné to, že prodej léků je jedním ze tří oborů, jimž přibylo nejvíce zákazníků. „Náš výzkum potvrdil trendy, které jsme v průběhu roku mohli sledovat na obratech a které jsou i logické. Zákazníci nám potvrdili, že se zvýšila frekvence jejich nákupů i celková útrata,“ doplňuje Jan Vetyška, prezident asociace. I díky tomu vyskočí podle něj meziroční růst obratů za prodej zboží v české e-commerce v roce 2020 až o 25 procent.
Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot