Díky, korono. Online lékárny mají zlaté časy

Největší čeští internetoví prodejci léčiv sahají na miliardové tržby.

Díky, korono. Online lékárny mají zlaté časy
Vladimír Finsterle, zakladatel portálu Lékárna.cz, zveřejňuje na stránkách takzvaný koronaindex, tedy meziroční srovnání prodeje zboží souvisejícího s pandemií. Nyní vyskočil téměř k padesáti bodům. | Archiv

Vladimír Finsterle začínal v IKEM jako vědecký pracovník v oblasti imunologie, a když se po roce 1989 otevřely západní hranice, začal cestovat, vzdělávat se a poohlížet po byznysu. V roce 1999 založil projekt Lekárna.cz a z původního informačního portálu se o čtyři roky později zrodil první e-shop svého druhu v Česku. Letos Finsterle útočí na obrat v objemu jedné miliardy korun. A podobně dobře si vedou i další internetoví prodejci léků. Doba koronaviru má své vítěze.

Čísla hovoří jednoznačně: už v roce 2019 rostla Lékarna.cz 2,5krát rychlejším tempem než celá česká e-commerce scéna a vypadalo to na vrchol zlatých časů. Ovšem za letošní první pololetí přeskočily čisté výnosy ty loňské o dalších 51 procent.

Také konkurenční Pilulka.cz matadora mezi internetovými podnikateli Martina Kasy oznámila letos nejlepší pololetí ve své historii. Posílena koronakrizí dosáhla od ledna do června tržeb 1,6 miliardy korun (včetně franšízových lékáren) a meziročně vyrostla o 45 procent. Internetové tržby jí stouply o 68 procent, kamenné lékárny utržily o 33 procent více než loni. Jen pro úplnost dodejme, že Lékarna.cz za sebou nemá zázemí kamenných lékáren a jako jediná v Česku se soustřeďuje výhradně na internet.

Byznys online lékáren nesouvisí jen s koronakrizí. Jde o výsledek dvou dlouhodobějších trendů: jednak přesunu prodeje zboží z kamenných obchodů na internet a také celkově větší ochoty lidí utrácet za léky, kterou dokládají čísla Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) o finančním objemu distribuovaných přípravků.

Jak v Česku roste spotřeba léků? Co se na internetu nejvíce prodává? Co Čechy táhne do internetových lékáren? Které zboží tam nenajdou a proč? Jak se bude online trh s léky dále vyvíjet? Mají online lékárny v krizi dost zboží? Čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot, které vychází 19. října. Předplatit si ho můžete ZDE.

 

Týdeník hrot

  • Kožený z kola ven?
  • Mafie, pytláci a nosorožci
Objednat nyní