ArtMaster – netradiční hudebka, kde si lidé mohou plnit dětské sny

Rozhodli se, že budou hru na hudební nástroje vyučovat úplně jinak, než je v hudebních školách běžné. Se svým nápadem, který přetavili do výukové platformy ArtMaster, uspěli v Česku a nakonec dokázali díky svému enthusiasmu proniknout i na americký trh.

ArtMaster – netradiční hudebka, kde si lidé mohou plnit dětské sny
Michal Novák (vlevo) a Radim Vysoký | foto ArtMaster

„Naše výuka stojí na jak na fyzických lekcích, tak propracovaných video kurzech, vášni, nadšení a lektorech, kteří se více než hudební teorii aktivně věnují muzice,“ říkají v rozhovoru pro Hrot24 zakladatelé Radim Vysoký a Michal Novák. 

Pojďme se vrátit do roku 2018, kdy projekt ArtMaster vznikl. Byli jste u něj od začátku oba dva? 

Radim Vysoký: Nene, ArtMaster je původně můj semestrální projekt z VŠE, založený na vlastních zkušenostech z dětství. Jako malý jsem totiž chtěl hrát na kytaru a tak mě rodiče zapsali do ZUŠ. Jenomže to byla v té době klasická výuka s ohromným množstvím nudné hudební teorie a klasiky. A já chtěl přitom v té době hrát hned a hrát Nirvanu či Green Day. Když jsem pak studoval VŠE, měl jsem ke svému hlavnímu zaměření ještě vedlejší specializaci v oboru podnikání a tak jsem v rámci jedné semestrální práce vrátil ke svému snu a vymyslel tak trochu jinou kytarovou školu. Ve výsledku to dospělo k tomu, že jsem s tímhle nápadem vyhrál univerzitní podnikatelskou soutěž a to mi asi dodalo odvahu. Takže když jsem školu dokončil, místo nástupu do Avastu jsem opravdu takovou školu založil. 

Michal Novák: Já jsem se k projektu dostal o něco později. V té době jsem už měl dobře rozjeté své vlastní podnikání v hudebním byznysu a pro jednu mladou interpretku jsem sháněl lektora na ukulele a Google mi nabídl Radimovu hudební školu. Původně jsem jen chtěl udělat nějaký oboustranně výhodný obchod, ale Radimovo pojetí výuky, jeho energie dravost mě natolik oslovila, že jsem mu nabídl určitou formu spolupráce. Spolu jsme pak založili firmu ArtMaster, oba jsme co-foundeři a partneři, kteří se dobře doplňují. 

Ze začátku jste byli v podstatě klasickou hudební školou s individuální fyzickou výukou, přesto jste se od konkurence něčím odlišovali. Čím? 

Radim Vysoký: My jsme šli cestou, že naši lektoři nebyli vyloženě hudební pedagogové, ale lidé z praxe. Tedy aktivní muzikanti, kteří byli schopní studentům dávat praktické rady. A zároveň jsme chtěli, aby studenti hned po první lekci odcházeli s tím, že umí zahrát nějakou písničku. To bylo naším cílem, chtěli jsme studenty motivovat a ukázat jim, že proces učení na hudební nástroje může jít daleko rychleji, pokud je zábavný. Tenhle náš koncept fungoval, v jednu dobu jsme měli přes 200 žáků a 25 lektorů, zakládali jsme po Praze učebny, dodnes máme čtyři ve Vysočanech. Dělali jsme i workshopy a projekt nám kvetl pod rukama. A pak přišel covid a my jsme museli ze dne na den zavřít. Takže jsme museli rychle vymyslet, co budeme dělat a jak naše podnikání přizpůsobíme situaci.

Předpokládám, že jste stejně jako všichni ostatní překlopili své služby do online prostoru. 

Radim Vysoký: Ano, to jsme zkoušeli. Nabídli jsme našim studentům online živé lekce přes kameru, ale to většina z nich odmítla, protože to pro ně nebylo komfortní. Jenže to pro nás byl v podstatě velký problém. Ač jsme měli našetřené peníze, nikdo nevěděl, jak dlouho budou restrikce trvat. Tak jsme si řekli, že se zkusíme vydat cestou předtočených a hodně speciálně zaměřených kurzů. Náš první kurz byl o tom, že jsme studenty učili, jak si mohou za pomoci jednoho softwaru sami komponovat hudbu. Vůbec jsme nevěděli, zda to bude fungovat, jestli o takovou formu lekcí bude zájem a ono to fungovalo. Takže jsme hned potom zkusili s jednou naší lektorkou natočit kurz zpěvu a to už byl hit, prodaly se stovky přístupů. Postupně jsme přidávali další kurzy, rozšiřovali i základnu hudebních nástrojů a vytvořili tým zkušených lektorů.

Michal Novák: Vlastně by se dalo říci, že jsme vzali naše kompletní know-how z fyzické školy a přetavili ho do online video obsahu. A dosud kurzy dodržují zásadu, že videa jsou hodně krátká, mají jen tři až sedm minut, aby byla dobře stravitelná. Každé video se zabývá pouze jedním tématem a pak se pokračuje dalším videem, který se zabývá navazující problematikou. V jedné lekci jsou většinou tři až čtyři videa a kurzy mají 10 lekcí, takže dohromady jde třeba o 30 až 40 krátkých videí. Našim zákazníkům se takto koncipované kurzy líbily, protože jde ve valné většině o dospělé lidi, úplné začátečníky, kteří nemají příliš mnoho času, aby sledovali hodinová videa a hledali v něm jednu věc, kterou potřebují. Ale zároveň si chtějí splnit svůj dětský sen a naučit se hrát na nějaký nástroj.

Michal Novák a Radim vysoký při práci na natáčení videa
Foto: Artmaster

Kdy přišel ten úplný zlom, který vás katapultoval na globální trh? 

Radim Vysoký: Někdy v téhle době mě přes Facebook kontaktoval Jaroslav Beck, který ještě spolu se dvěma kolegy vyvinul hru Beat Saber, kterou mimochodem pak trojice autorů prodala společnosti Meta. Projekt ArtMaster ho zaujal a tak nám i on dal nabídku a zároveň nás nadchl tím, že by nás díky svým kontaktům mohl propojit s americkými celebritami, které by pro nás mohly točit kurzy. My jsme v té době už uvažovali nad tím, že bychom se zkusili podívat i na jiné trhy, ale zůstávali jsme v myšlenkách při zemi a přemýšleli o Evropě, nikoliv o USA. Každopádně on nám představil ještě dalšího investora, Roberta Kyncla, což byl v té době chief business officer v Youtube a teď je CEO ve Warner Music. Domluvili jsme se na počáteční investici, díky níž bychom se pokusili vybudovat projekt s globální ambicí. 

Michal Novák: Ale zároveň je třeba říci, že v tomhle okamžiku došlo k jednomu zásadnímu twistu. Jaroslav Beck nás nadchl jmény jako Linkin Park či Green Day a my už si představovali kurzy s celebritami, ale Robert to viděl jinak a jeho rada byla to nejlepší, co nás mohlo potkat. Říkal nám, abychom se v počátku soustředili jen na skutečně kvalitní lektory, díky nimž se nám podaří zákazníky si udržet dlouhodobě. Na tomhle postupu jsme se nakonec všichni shodli, protože jsme vnímaly ty obrovské zkušenosti, které Robert má a začala další fáze našeho byznysu. 

Teď přijde asi ta nejzásadnější otázka. Jak se dá s takovým projektem prorazit na americkém trhu? 

Radim Vysoký: My jsme ze začátku vůbec netušili, kde seženeme v USA lektory, s nimiž budeme první kurzy v angličtině točit. Udělali jsme si analýzu celosvětové konkurence a zjistili jsme, že existuje více než 30 podobných projektů, které dělají úplně to samé co my, jsou 8-12 let před námi a mají stovky tisíc zákazníků. To pro nás byla docela rána, ale i přesto jsme do toho šli. Zkoušeli jsme shánět lektory jak se dalo, hlavně přes různé muzikantské konexe a snažili jsme se jakkoliv sehnat nějaká zajímavá jména. Což se nám podařilo v momentu, kdy jsme získali výtečného britského pianistu Davida Bennetta. 

Michal Novák: Vzpomněl jsem si také na Romana Lomtadzeho, bubeníka, který kdysi hrával například s Čechomorem a už 15 let působí v Americe. Momentálně hraje v kapele jménem Scars on Broadway, kterou založil kytarista System of a Down. Protože se s Romanem roky znám, oslovil jsem ho, zda by nám také nepomohl vytipovat nějaké dobré lektory a on nám jako prvního „přihrál“ právě kytaristu z jeho vlastní kapely. Byl skvělý, takže jsme s ním pak tady v Praze natočili kurz. Pro jistotu jsme si udělali několik průzkumů na americkém trhu, bavili jsme se s učiteli z hudebních škol i jejich žáky a zajímali jsme se o velikost kulturních rozdílů. A zjistili jsme, že rozdíly velké nejsou, takže jsme mohli lekce stavět na podobných principech jako tady pro české studenty. Troufli jsme si vsadit na zkušenosti z českého trhu a na nich stavět americký přístup. Ale bez průzkumů bychom do toho nikdy nešli, jsme analytičtí, pragmatičtí, rádi vycházíme z dat a nejsme střelci.

Čím se od sebe jednotlivé kurzy liší?

Radim Vysoký: Základem je, že kurzy se nikdy neopakují, ale perfektně na sebe navazují, případně se doplňují. A když si s námi uděláte kurz kytary pro úplného začátečníka a víte, že chcete hrát country, tak vám nabídneme další kurz zaměřený na country. Chceme, aby člověk jednou navštívil náš web a dlouhodobě pokračoval s dalšími a dalšími zajímavými kurzy, které ho budou posouvat. Teď jich máme prvních deset, ale naším cílem je pro každý nástroj budovat strom možností, v němž se můžete pořád učit a pořád zlepšovat. Nechceme být extenzivní, nabídka bude čítat třeba jen 100 kurzů s vytvořenými chytrými učebními cestami a atraktivním obsahem. 

Jak jste na tom nyní s lektory, už se vám plní i ten původní sen o celebritách, které by s vámi kurzy připravovaly? 

Michal Novák: Zatím se pořád soustředíme na to, aby naši lektoři byli skvělí pedagogové, ale měli zároveň přesah do praxe. Baví nás lidé, kteří vyučují, ale zároveň třeba jezdí turné s nějakou velkou hvězdou. Takoví lektoři totiž chápou, co je a co není důležité a mohou svou vášní i zkušenostmi studenty motivovat. Takže už se nám loni na podzim podařilo v Los Angeles točit kurz například s Ariannou Powell nebo Stéphanií „Stevvi“ Alexander, které spolupracovaly s The Black Eyed Peas, Dua Lipou nebo Barbarou Streisand. A právě přes tyto hudebníky se nám daří poznávat další zajímavé lidi. Na podzim jsme se domluvili na spolupráci s Nayannou Holley, což je zpěvačka, která 10 let zpívala s Robbbie Williamsem a nyní doprovází Pink. Mimochodem, její táta je úžasný zpěvák a zároveň byl hlasovým koučem Michaela Jacksona. No a vypadá to, že budeme mít možnost natáčet i s ním, což je neskutečné. Takže ano, začínáme se blížit tomu, čím jsme se původně s Jardou Beckem nadchli. A zároveň jsem si jistý, že ta postupná cesta, kterou nám tenkrát poradil Robert Kyncl, byla ta správná. 

Když jste hovořili o chytrém učení a rozvětveném stromě možností, napadlo mě, zda si pohráváte i s myšlenou zapojení AI. Máte něco takového v plánu? 

Radim Vysoký: My jsme zjistili, že ve video online kurzech existují dva zásadní problémy. Tím prvním je, že studenti nemají zpětnou vazbu jako od skutečného lektora. Pustí si první video, začnou hrát první akord, ale už neví, zda to dělají dobře či nikoliv. A druhým problémem je, že kurzy jsou často lineární, což znamená, že je třeba následovat jasně předepsanou cestu. Ale když chodíte na živé kurzy, tak lektor cestu přizpůsobuje tomu, co chcete a co potřebuje. A jak jste správně vytušila, jsme přesvědčení, že tyto potíže by nám mohla AI pomoci vyřešit. I proto nyní pracujeme na prototypu AI učitele a chceme ho nejdříve spustit na kurzech piana. Bude to fungovat tak, že si student učitele zapne si v mobilu, začne hrát a on mu bude říkat, co dělá dobře a co ne, zejména v rámci prstokladu, rytmiky a podobně. A zároveň mu bude na základě jeho pokroků stavět za pomoci strojového učení cestu napříč stromem kurzů stejně jako ji studentovi staví živý učitel. K tomu bychom chtěli za pomoci generativní AI vytvářet custom made cvičení, která člověku pomohou se zlepšit ještě více než sada cvičení, mezi kterými volí.

Pokud vím, na podzim jste také uzavřeli druhé investiční kolo. Kolik máte nyní celkem investorů a v jakých číslech se pohybujete?

Michal Novák: Ano, je to tak. První kolo jsme uzavřeli s Jaroslavem Beckem a Robertem Kynclem, kteří nám dali půl milionu dolarů na rozjezd. Teď v tom druhém kole jsme vybrali opět půl milionu dolarů od dalších šesti, tentokrát už venture capital investorů, kterým se ArtMaster a jeho vize včetně možností zapojení AI líbil. I přes tyto dvě investiční kola si ale stále držíme 78 procent procent firmy a i když dnes fungujeme ve startupovém režimu, nejsme úplně klasickým startupem. Už před vstupem prvních investorů jsme byli fungující a prosperující firma s velkou zákaznickou základnou. Nicméně chceme hledat i další investory a doufáme, že tentokrát už je najdeme i v USA.