JPMorgan varuje: Odklon od fosilních paliv se bude měřit v desetiletích

Americká banka tvrdí, že vyšší úrokové sazby, inflace a globální konflikty zhoršily vyhlídky na přechod k obnovitelným energiím.

Americká banka tvrdí, že vyšší úrokové sazby, inflace a globální konflikty zhoršily vyhlídky na přechod k obnovitelným energiím.

Celý článek
0

iPhone Made in Vietnam? Apple snižuje závislost na Číně

Kvůli rostoucím rozepřím Pekingu se Západem hledají společnosti způsoby, jak oslabit vliv Číny na svůj byznys. Vietnam se zdá být dobrou příležitostí.

Kvůli rostoucím rozepřím Pekingu se Západem hledají společnosti způsoby, jak oslabit vliv Číny na svůj byznys. Vietnam se zdá být dobrou příležitostí.

Celý článek
0

Děti a první mobily? Češi mají náskok před Brity, ti zvažují zákaz telefonů do šestnácti let

Kdy pořídit dítěti první mobilní telefon? To je otázka, kterou v určitý okamžik řeší každý rodič. Pokud srovnáme Českou republiku a Velkou Británii, jsme napřed. České děti dostanou první mobil zpravidla dříve než ty britské.

Kdy pořídit dítěti první mobilní telefon? To je otázka, kterou v určitý okamžik řeší každý rodič. Pokud srovnáme Českou republiku a Velkou Británii, jsme napřed. České děti dostanou první mobil zpravidla dříve než ty britské.

Celý článek
0

Američané se chtějí zbavit závislosti na Číně. Postaví gigantickou rafinerii lithia

Největší americká fabrika na zpracování lithia vyroste v Oklahomě. Ročně vyprodukuje padesát tisíc tun suroviny pro baterie.

Američané se chtějí zbavit závislosti na Číně. Postaví gigantickou rafinerii lithia
Ilustrační foto | Shutterstock.com

Výroba i prodeje elektromobilů ve Spojených státech v posledních letech i díky štědré státní podpoře rostou. Automobilový průmysl je ale stále při produkci do velké míry závislý na dovozu ze zahraničí. Většina baterií dnes pochází z Číny, Japonska nebo Jižní Koreje. 

Automobilky a výrobci baterií tak už loni představili plány, podle nichž v příštích několika letech investují do navyšování kapacity stávajících a výstavby nových gigafactory na čtyřicet miliard dolarů. Vedle toho se připravují také investice, které mají zajistit dostatek vstupních surovin pro výrobu akumulátorů pro elektromobily. 

Jednou z nich je dosud vůbec největší rafinerie na zpracování surového lithia. Postaví ji společnost Stardust Power, a to konkrétně ve městě Muskogee v Oklahomě.

Lokalitu si vybrala pro její výhodnou polohu, díky které bude moci k přepravě lithiové solanky do továrny využít přístav Muskogee na plavebním systému McClellan-Kerr Arkansas River. Využít chce také dlouholeté tradice města v oblasti ropného a plynárenského průmyslu, což zajistí dostatek kvalifikované pracovní síly. 

Co stojí za úspěchem čínských automobilek, které nyní v elektromobilitě válcují evropskou konkurenci? Podle hlavního analytika Hrot24 Miroslava Zámečníka to je kromě předvídavosti také průmyslová špionáž. Více ve videu. 

Hrotcast

Rafinerie se začne stavět už v první polovině letošního roku a po dokončení by měla být schopna dodávat na padesát tisíc tun lithia pro baterie. Jelikož se do jednoho akumulátoru spotřebuje v průměru kolem osmi kilogramů kovu, měla by tato produkce vystačit na výrobu více než šesti milionů baterií ročně. 

„V současné době neexistuje ve Spojených státech žádná rozsáhlá rafinerie lithia pro baterie. Až bude naše nová rafinerie lithia plně v provozu, urychlí energetickou transformaci Ameriky a podpoří místní ekonomiku Oklahomy,“ vysvětluje šéf Stardust Power Roshan Pujari. S investicí, jejíž výši firma nezveřejnila, vydatně pomůže také erár. Státní a federální dotace by měly přesáhnout 250 milionů dolarů.