Za 12 vteřin ukrást 25 milionů dolarů? Nové technologie ohrožují bezpečnost bank

Bankovní systémy potřebují výrazně posílit ochranu před riziky, která přinesly nové technologie, blockchain a umělá inteligence 

Bankovní systémy potřebují výrazně posílit ochranu před riziky, která přinesly nové technologie, blockchain a umělá inteligence 

Celý článek
0

Fúzní elektrárny už nejsou sci-fi, Evropa je může mít do třiceti let

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Řízenou termojadernou fúzí se věda zabývá už od konce druhé světové války a za tu dobu výzkum hodně pokročil. V současnosti už probíhá výzkum na desítkách experimentálních reaktorů po celém světě včetně tokamaku v Česku. „Pokud vše půjde dobře, mohli bychom se první skutečné fúzní elektrárny dočkat kolem roku 2050,“ říká Radomír Pánek, ředitel Ústavu fyziky plazmatu AV ČR.

Celý článek
0

Z čeho se hroutí boháči? Většina lidí to nechápe

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Vlastnit miliardy, a přesto být nešťastný? To je pro mnoho obyčejných lidí nepředstavitelné. Jak ale prozrazují psychoterapeuti bohatých elit, i miliardáři se hroutí. Nejvíce je přitom trápí izolace, jež přichází ruku v ruce s velkým jměním.

Celý článek
0

Čína vypustila na moře největší elektrickou kontejnerovou loď na světě

Čínská státní společnost COSCO Shipping spustila na vodu novou plně elektrickou nákladní loď. Tvrdí o ní, že je největší na světě. The Greenwater 01, jak zní její název, váží přes 10 tisíc tun. Má baterie o kapacitě přes 50 000 kWh. Pro srovnání, Škoda Enyaq iV 80RS má kapacitu baterie 82 kWh. 

Čína vypustila na moře největší elektrickou kontejnerovou loď na světě
The Greenwater 01 | foto COSCO

Greenwater 01 měří téměř 120 metrů, široká je bezmála 24 metrů a maximální rychlost je skoro 20 km/h. Co ale upoutá pozornost, je kapacita jejích baterií – Číňané uvádí před 50 tisíc kWh s tím, že počet bateriových modulů lze konfigurovat v závislosti na délce plavby. Například dodatečné bateriové boxy nabízející 1 600 kWh elektřiny pro extra „dojezd“. 

Podle kapitána lodi Wang Juna a jeho vyjádření pro čínskou televizi CCTV je ale možné vybavit loď až 24 bateriovými boxy, tím může elektrická kontejnerová loď dokončit cesty, které spotřebují až 80 000 kWh energie. To by se podle webu electrek.co rovnalo přibližně 15 tunám paliva pro podobnou cestu na tradiční kontejnerové lodi.

Pokud se ptáte, jak se taková loď nabíjí, tak článek tento proces nezmiňuje. Pokud bychom ale chtěli věc odlehčit, tak podle jednoho čtenáře v diskuzi by se v případě, že byste tuto loď napojili na průměrnou domácí solární elektrárnu, tak by se nabíjela zhruba pět let. Na druhou stranu, pokud by se tak dělo nabíječkami o výkonu 500 kW, které v Číně již jsou a nabíjí se jimi tamní elektromobily, čas se zkrátí na únosných 100 hodin (řeč je o hrubých odhadech, které závisí zejména na infrastruktuře).  

Společnost COSCO také uvedla, že nová Greenwater 01 může ušetřit 3 900 kg paliva na každých 100 námořních mílích cesty, čímž snižuje emise oxidu uhličitého o 12,4 tuny. Po úspěšném spuštění zahájila loď svoji službu mezi Šanghají a Nanjingem. 

China Ocean Shipping Company (COSCO) je státní konglomerát se sídlem v Šanghaji, který se specializuje na námořní dopravu. Skupina COSCO je největším přepravcem kontejnerů v Číně, denně vypravuje stovky kontejnerových lodí. Zároveň poskytuje lodě čínským výrobcům automobilů, aby jim pomohla vyvážet jejich elektrická vozidla na nové trhy v zahraničí, včetně Evropy.