Nejlepší obrana je útok. Proč Zuckerberg mění název Facebooku

Mark Zuckerberg si od změny názvu Facebooku může slibovat rozmělnění kritiky. Zároveň však nijak neslevuje z technologické ofenzivy.

Provozovatel nejrozšířenější sociální sítě planety se už nejmenuje Facebook (síť sama si název ponechává), nýbrž Meta Platforms. Nový název holdingové firmy, která provozuje další sítě a služby (WhatsApp, Instagram), lépe odráží snahu firmy přenést těžiště své činnosti do „metasvěta“ čili světa za tímto světem, oznámil neomezený vládce firmy, řečtinou vládnoucí Mark Zuckerberg. Změna má z letošního předpokládaného zisku firmy ukousnout zhruba deset miliard dolarů.

Není rebranding jako rebranding. Facebook jím formálně kopíruje tah, jejž provedl v roce 2015 Google, jenž ze sebe vyplodil mateřskou firmu Alphabet (řečtina je mezi technomagnáty patrně populární). Zuckerberg však k oznámení změny kurzu své firmy zvolil okamžik, kdy jsou Facebook i on sám předmětem tvrdé kritiky ze strany uživatelů, politiků, regulátorů i – pravda, bývalých – zaměstnanců. Od oddělení korporátního vedení od provozu sítě samotné si tak může slibovat rozmělnění kritiky, která by při současném trendu mohla vést až k nucenému rozdělení firmy.

Zároveň však Zuckerberg nijak neslevuje z technologické ofenzivy, která z něho za sedmnáct let existence Facebooku udělala jednoho z nejmocnějších mužů světa. Jeho „metasvět“, ačkoli jeho přesnou podobu nejspíš nezná ani on sám, má „nabídnout všem mladým lidem jejich šťastnou hvězdu“. Rozuměj: „Dosud jsem se pohyboval ve světě, v němž mi házely klacky pod nohy vaše nejrůznější předpisy a regulace. Teď už mám vyděláno tolik, že vás snadno přesvědčím, abyste se upsali světu, v němž platí moje pravidla.“