Ztráta komparativní výhody
Česko mělo po první vlně koronaviru výhodu, že ji zvládlo, byť za cenu rozsáhlé a ekonomicky velmi nákladné uzávěry. Směrem do zahraničí to znamenalo signál, že když na to přijde, dovedeme přijmout bolestivá, ale účinná opatření.
Ani makroekonomická čísla po první vlně v mezinárodním srovnání nevypadala špatně, vše nasvědčovalo tomu, že země bude schopna si vybrat dividendu v podobě rychlého oživení.
Teď nám pomalu začíná docházet, že za všechno se platí, i za nedostatek obezřetnosti, jehož vinou přišla druhá vlna. Na vedlejší efekt v podobě ztráty reputace a komparativní výhody jako „bezpečné země“ upozornil šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Pozitivní image v evropských zemích, odkud bylo možné počítat s návratem turistů nejdříve, je fuč, a Německo, nejvydatnější zdroj kupní síly v blízkém okolí, je pro české hoteliéry a restauratéry v podstatě ztraceno.