Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Největší ruské bance se daří. Sberbank po historickém zisku vyplácí rekordní dividendu

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

Zpátky do Hamburku

Příští rok chce Česko získat nový terminál pro námořní plavbu. Historických přístavů se vzdá

Zpátky do Hamburku
Stávající hamburské přístavy, které má Česko pronajaté na 99 let, slouží jen pro říční plavbu. Na nové místo by oproti tomu mohly plout středně velké námořní lodě, počítá se i s překladištěm na železnici a kamiony. | foto Martin Seibert

Česko zkouší znovu oživit své kdysi slavné přístavy v německém Hamburku. Poté, co se nepovedl plán ministra dopravy Dana Ťoka na 150milionovou investici, která měla zchátralá pronajatá území dostat z nejhoršího, zkouší nyní ministerstvo dopravy vyjednat, že Moldauhafen a Saa­lehafen vrátí po necelých sto letech zpět Hamburku a raději přijme nabídku na nové území. Výhodnost směny už potvrdila studie, začínají jednání o podmínkách.

Pozdrav ze staré pohlednice

Byl to příběh naděje po první světové válce, velké slávy po druhé válce a úpadku po sametové revoluci. Někdejší Československo získalo přístavy v ústí Labe na základě Versailleské mírové smlouvy. V roce 1929 podepsalo s hanzovním městem Hamburk smlouvu o pronájmu Vltavského a Sálského přístavu na dobu 99 let. Třetí přístav, Peutský, od města odkoupilo za 210 tisíc tehdejších říšských marek.

Je dvojsečné vzpomínat na éru socialismu s nostalgií, ale příběh hamburských přístavů k tomu vybízí. Bylo prestižní se do západního světa jako zaměstnanec dostat a tehdejší Československo se chtělo v Hamburku také předvést. Pamětníci vzpomínají třeba klubovou loď, místo s výbornou kuchyní, kam chodili i místní. Ta vlastně jako jediná přežila roky pustnutí. Dnes kotví v Praze u Libeňského mostu pod názvem Green Yacht. Nabízí ubytování a restauraci.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit