Zpátky do Hamburku

Příští rok chce Česko získat nový terminál pro námořní plavbu. Historických přístavů se vzdá

Zpátky do Hamburku
Stávající hamburské přístavy, které má Česko pronajaté na 99 let, slouží jen pro říční plavbu. Na nové místo by oproti tomu mohly plout středně velké námořní lodě, počítá se i s překladištěm na železnici a kamiony. | foto Martin Seibert

Česko zkouší znovu oživit své kdysi slavné přístavy v německém Hamburku. Poté, co se nepovedl plán ministra dopravy Dana Ťoka na 150milionovou investici, která měla zchátralá pronajatá území dostat z nejhoršího, zkouší nyní ministerstvo dopravy vyjednat, že Moldauhafen a Saa­lehafen vrátí po necelých sto letech zpět Hamburku a raději přijme nabídku na nové území. Výhodnost směny už potvrdila studie, začínají jednání o podmínkách.

Pozdrav ze staré pohlednice

Byl to příběh naděje po první světové válce, velké slávy po druhé válce a úpadku po sametové revoluci. Někdejší Československo získalo přístavy v ústí Labe na základě Versailleské mírové smlouvy. V roce 1929 podepsalo s hanzovním městem Hamburk smlouvu o pronájmu Vltavského a Sálského přístavu na dobu 99 let. Třetí přístav, Peutský, od města odkoupilo za 210 tisíc tehdejších říšských marek.

Je dvojsečné vzpomínat na éru socialismu s nostalgií, ale příběh hamburských přístavů k tomu vybízí. Bylo prestižní se do západního světa jako zaměstnanec dostat a tehdejší Československo se chtělo v Hamburku také předvést. Pamětníci vzpomínají třeba klubovou loď, místo s výbornou kuchyní, kam chodili i místní. Ta vlastně jako jediná přežila roky pustnutí. Dnes kotví v Praze u Libeňského mostu pod názvem Green Yacht. Nabízí ubytování a restauraci.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit