Zelený úděl: Made in China
Hořčíková krize dokázala zničující dopady závislosti Evropy na dodávkách z Číny. Kvůli evropskému Green Dealu ale může být ještě hůř

Na evropských silnicích by mělo v příštích letech postupně ubývat aut se spalovacími motory; ta nová by se měla úplně přestat prodávat od roku 2035. Aby se zplodiny elektromobilů pouze nepřesunuly z výfuků do komínů uhelných elektráren, plánuje Evropa posilovat také podíl čisté energie z obnovitelných zdrojů.
Plán snižování emisí Fit for 55, který zveřejnila Evropská komise, má ovšem jedno podstatné slabé místo. Jelikož v Evropě nejsou žádné doly ani velké továrny na zpracování klíčových surovin pro solární elektrárny nebo baterie do elektromobilů, musí se na starý kontinent dovážet. Světovou dominanci v těchto oblastech v posledních letech posiluje Čína, která se snaží zajišťovat suroviny po celém světě a zároveň budovat domácí továrny na jejich zpracování.
Už letošní zborcení dodavatelských řetězců přitom jasně ukázalo, jak dramatické dopady taková závislost Evropy má. Zelené plány ale mohou přinést ještě horší komplikace.