Vybrané články
z týdeníku The Economist

Zavíráme!

Proč jsme museli dát sbohem zlatému věku pití. Snad jen dočasně.

Zavíráme!
ilustrace Vojtěch Velický

Před rokem se autor tohoto textu připojil k výletní plavbě lodí na Islay v západním Skotsku. Ostrov proslul rašelinovou whisky, která vám dokáže sežehnout chlupy v nose. Kotviště se nacházelo před palírnou, jejíž jméno – Ardbeg – bylo vyvedené obřími černými písmeny na bílé zdi obrácené k moři. K snídani se podával haggis (směs ovčích vnitřností vařená v ovčím žaludku) a panák skotské. Pak následovala prohlídka palírny a další ochutnávání. Vzduch dokonce i o půlnoci čpěl kouřovými výpary, které se linuly z rmutovací kádě. Dělníci na noční směně se rozplývali nad alkoholem putujícím trubkami a káděmi. Vysvětlovali, že poptávka je tak velká, že výroba běží bez přestávky.

Díky takové řemeslné oddanosti se byznys s alkoholem o celkové hodnotě 1,5 bilionu dolarů stal v posledních letech zlatým dolem. Těm, co nemají v obleku na míru hluboko do kapsy, mohou značky, jako je Ardbeg, který vlastní francouzská firma obchodující s luxusním zbožím LVMH, nabídnout vzácné whisky za více než 100 dolarů za láhev. Šampaňské slavilo vloni rekordní obrat a mezi neperlivými víny si dokázalo vydobýt své místo dokonce i růžové, nad kterým znalci dlouho ohrnovali nos.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

Máte předplatné?

Přihlásit