Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Nebezpečné mosty. Němci řeší, co s dezolátním stavem železniční infrastruktury

Železniční infrastruktura v Německu je v dezolátním stavu. Skoro polovina železničních mostů má stáří přes sto let, mnohé jsou zralé na stržení.

Nebezpečné mosty. Němci řeší, co s dezolátním stavem železniční infrastruktury
ilustrační foto | Profimedia.cz

O stavu železniční infrastruktury v Německu vypovídá překvapivá statistika. Nejen, že většina železničních mostů v Německu pochází z doby před skončením druhé světové války, ale plných 45 procent je starších 100 let, tedy byla postavena před nebo nejpozději během první světové války. 

Přesně 1004 mostů je v natolik žalostném stavu, že bude levnější je strhnout a postavit zcela nové, než je složitě sanovat. Vyplývá to z podkladů, které poskytl zmocněnec spolkové vlády pro železnici Enak Ferlemann nevládní straně FDP, jež o informace o stavu německé železnice požádala

Pokud by nyní chtěla berlínská koaliční vláda tento infrastrukturní problém vyřešit, musela by vynaložit na opravy 7,3 miliardy eur (196 miliard korun). Do oprav starých ocelových železničních mostů, kterých je na území spolkové republiky 25 700, se v posledních letech příliš neinvestovalo. 

Místo rozpočtových přebytků raději investice

Kritici německých přebytků rozpočtů v posledních letech upozorňují právě na to, že ušetřené miliardy eur by měly jít právě na investice do dopravní infrastruktury. Nejen železniční, ale i silniční.

 

Dopravní expert FDP Torsten Herbst hovoří přímo o kritickém stavu železnice. Kromě nedostatku financí je zádrhelem i dlouhé schvalovací řízení pro opravy. „Je naléhavě nutné železniční mosty opravit,“ uvedl Herbst. 

Německé dráhy ale odmítají, že by hrozilo pasažérům vlaků nebezpečí. I když do čtvrté nejhorší kategorie rozpadajících se mostů patří přes 1000 položek, i tyto stavby jsou podle státního dopravce Deutsche Bahn (DB) bezpečné a vlaky přes ně mohou jezdit. 

Nejvíce „čtyřkových“ mostů leží v Severním Porýní-Vestfálsku (257), v Bádensku-Württembersku (114) a Bavorsku (113). Největší podíl starých mostů, 9 procent, má ale spolková země Braniborsko.

Německé dráhy se brání tím, že podle předpisů může být most zařazen v nejhorší kategorii 15 let, než musí být alespoň částečně opraven. V letech 2015 až 2019 dráhy opravily 900 mostů. Do roku 2029 by měly být opraveny další dva tisíce.