Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Zácpa v Suezu. Uvázlá kontejnerová loď zablokovala známý průplav

Obrovská kontejnerová loď se doslova vzpříčila v egyptském průplavu, který je jedním z nejrušnějších míst světového obchodu

Zácpa v Suezu. Uvázlá kontejnerová loď zablokovala známý průplav
ilustrační foto | Shutterstock.com

Silný vítr vedl k tomu, že strhl plavidlo dlouhé 400 metrů z jeho kurzu a doslova zablokoval Suezský kanál. Egyptské úřady reagovaly tím, že otevřely starší část průplavu, aby odklonily provoz. Očekává se, že než záchranné a vlečné čluny dostanou obra zpět do správné pozice, zabere to několik dní. K incidentu došlo v úterý a do zácpy se dostalo okolo stovky dalších plavidel.

Uvázlá loď v Suezském průplavu

V Suezském průplavu najela na mělčinu kontejnerová loď V Suezském průplavu uvázla kontejnerová loď dlouhá 400 metrů S vyproštěním kontejnerové lodi musí pomoci i těžká technika na břehu Suezského kanálu

Kanálem, který se otevřel v roce 1869, se přepravuje 12 procent objemu světového obchodu. V roce 2015 byl rozšířen o paralelní vodní cestu v délce 35 kilometrů z celkových 193 kilometrů. Kanál je široký 205 metrů, přípustný ponor lodi je 24 metrů.

Průplav je klíčovým spojením mezi Evropou a Asií, kromě spotřebního zboží v kontejnerech tu plují i ropné tankery. Z Perského zálivu do Rotterdamu se cesta zkrátila o 42 procent oproti plavbě okolo Afriky.

Zaklíněná loď Ever Given je registrovaná v Panamě a směřovala z Číny do nizozemského Rotterdamu. Provozuje ji tchajwanská firma Evergreen Marine. Incident vysvětlila tím, že poryv silného větru plavidlo strhl ze středu kanálu a loď se zaklínila na mělčině. S uvolněním mají pomoci i bagry. 

Americký námořní historik Sal Mercogliano v BBC uvedl, že podobné incidenty jsou velmi vzácné a mohou mít obrovské důsledky pro globální obchod. Tak velká loď ještě v Suezském průplavu na mělčině neuvázla. Pokud by se ji nepodařilo uvolnit, budou se muset vyložit kontejnery se zbožím. Ever Given uveze 20 tisíc kontejnerů a její nosnost je 200 tisíc tun.

Každý den průplav použije v průměru 50 plavidel. Noční můrou pro logistické firmy je to, že blokáda bude trvat delší dobu a zastaví se především dodávky ropy a zkapalněného zemního plynu. Nehoda ukazuje i na rizika stále větších kontejnerových lodí. Naposledy došlo k zácpě v roce 2017, kdy japonská kontejnerová loď narazila na mělčinu kvůli závadě na lodi. Plavidlo ale bylo pomocí remorkérů za několik hodin uvolněno.