Za plně recyklovanou lahev by si připlatilo 70 % Čechů. Nebudou ale muset. Coca-Cola bere náklady na sebe

Společnost Coca-Cola uvedla na český trh svůj první nápoj v obalu z plně recyklovaného materiálu. Od března postupně do konce první poloviny roku bude ve 100% rPET lahvích v obchodech k dostání široká nabídka přírodní pramenité vody Natura, jež do portfolia největší světové nápojové firmy spadá nově od roku 2019.

Za plně recyklovanou lahev by si připlatilo 70 % Čechů. Nebudou ale muset. Coca-Cola bere náklady na sebe
Veronika Němcová, ředitelka komunikace a udržitelnosti ve společnosti Coca-Cola ČR a SR

„V tom, že je Natura první, je určitá symbolika. Spojení naší 100% přírodní pramenité vody s obalem vyrobeným ze 100% recyklovaného materiálu podtrhuje, že nám na přírodě a životním prostředí opravdu záleží,“ říká Veronika Němcová, ředitelka komunikace a udržitelnosti ve společnosti Coca-Cola ČR a SR. V rozhovoru pro Hrot také popisuje, že recyklovaný obal při nákupu balených nápojů hraje u Čechů překvapivě poměrně důležitou roli. Dokonce natolik, že by si 7 z 10 lidí bylo ochotno za takovou lahev připlatit.

Proč jste se rozhodli uvést recyklovanou PET lahev do svého portfolia právě teď?

Ohleduplný přístup k životnímu prostředí prosazuje Coca-Cola dlouhodobě a to ve všech zemích, kde působí, tedy i u nás v České republice. Chtěla bych zdůraznit, že jako nápojářský gigant rozhodně na sebe bereme odpovědnost za obaly našich nápojů z pohledu udržitelnosti a životního prostředí.   O inovace, které umožňují žít a podnikat více udržitelně, se proto nejen zajímáme, ale i je testujeme a následně zavádíme do výroby. Jednou z nich jsou i 100% rPET lahve, které jsou jednak ohleduplné vůči přírodě a zároveň přinášejí stejnou kvalitu nápoje a plní veškeré přísné hygienické nároky, tak jako  běžné PET lahve.  Spotřeba PET lahví se navíc za dobu pandemie zvýšila minimálně ve čtvrtině domácností. Ať už to bylo kvůli vyšším hygienickým nárokům, či odlišnému životnímu rytmu, je dobré, aby odpovědné firmy, jako je Coca-Cola, nabízely řešení, jak z této situace najít cestu ven. 

Jak přesně rPET lahve vznikají?

Vytříděné PET lahve, které lidé odnesou do žlutých kontejnerů na plast, se rozemelou na PET vločky. Ty pak slouží k výrobě malých rPET peletek, z nichž mohou vzniknout nové, recyklované lahve. Aby skutečně šlo o 100% rPET lahev bez využití nového panenského plastu a nevznikal tak žádný plastový odpad navíc, musí být vstupní materiál co nejméně znečištěný a prakticky bez příměsí. PET lahev tak v dnešní době není jen pouhým obalem, ale i surovinou, ze které lze vyrobit novou lahev. Pokud si tento fakt všichni uvědomíme a budeme lahve po jejich použití vracet zpět do koloběhu, tak jsme na nejlepší cestě, jak se zbavit PET lahví odhozených v přírodě nebo ve směsném odpadu.

 

Inovativní technologie a suroviny bývají alespoň zpočátku dražší než běžná výroba. Budou si muset zákazníci za nápoje v plně recyklovaných lahvích připlatit?

 Zvýšené náklady spojené s výrobou rPET lahví bere systém Coca-Cola na sebe, žádné připlácení ze strany spotřebitelů tudíž není potřeba. Je potěšující, že recyklovaný materiál u nápojových obalů je při nákupu důležitý až pro polovinu Čechů. Podle průzkumu realizovaného ve spolupráci s agenturou IPSOS by si dokonce 7 z 10 respondentů bylo ochotno za 100% recyklovanou lahev připlatit. Nejvíce to platí pro internetovou Generaci Z, jejíž příslušníci by byli ochotni dát za nápoj ve 100% rPET lahvi navíc i několik korun.

Ve 100% rPET lahvích začínáte od března nabízet řadu pramenitých vod Natura. Přibudou i další značky?

Ano, obsah rPETu budeme postupně navyšovat na celém portfoliu našich nealkoholických nápojů. V tom, že je Natura první, je ovšem určitá symbolika. Spojení naší 100% přírodní pramenité vody s obalem vyrobeným ze 100% recyklovaného materiálu podtrhuje, jak nám na přírodě a životním prostředí záleží. Natura nepotřebuje žádnou úpravu. Voda putuje z podzemního jezera v srdci národní přírodní rezervace Adršpašsko-teplické skály rovnou do lahví. A ty teď budou k přírodě šetrnější. Jde o důležitý krok k naplnění globálního závazku společnosti Coca-Cola v rámci iniciativy Svět bez odpadů – World Without Waste.

V čem závazek spočívá? 

Jakožto největší světový výrobce nápojů jsme se rozhodli, že do roku 2025 budou celosvětově všechny obaly společnosti Coca-Cola plně recyklovatelné a do roku 2030 budeme využívat výhradně lahve a plechovky vyrobené alespoň z poloviny z recyklovaného materiálu. To je mimo jiné v souladu s novými cíli Evropské unie, podle kterých budou muset lahve od roku 2025 povinně obsahovat alespoň 25 % rPET. V České republice máme ambiciózní plány mít v celém našem portfoliu značek 50 % rPETu již v roce 2025.

Týdeník hrot

  • Zdeněk Tůma: S bazukou se musí umět
  • Přežijí komunisté stovku?
Objednat nyní