Výbuch na webu. Při covidu začali online nakupovat i senioři, říká šéf Shoptetu
Covidová pandemie způsobila pětiletý skok do budoucnosti v prodejích na internetu, říká Samuel Huba z Shoptetu.

Shoptet patří mezi padesátku nejrychleji rostoucích českých firem. Umí nabídnout „prázdný“ e-shop každému, kdo chce začít na internetu prodávat. Obchody, které jeho platformu využívají, loni zdvojnásobily obrat na 36 miliard korun. Z více než 40 tisíc českých e-shopů používá Shoptet většina, konkrétně přes 27 tisíc obchodů. Samuel Huba je mužem, který do rozjetého vlaku nastoupil letos na jaře a začal firmu vést. V rozhovoru pro týdeník Hrot popisuje, jaký boom se v covidové době na internetu odehrál. „Za normálních podmínek by uplynulý rok trval v našem byznysu tři až pět let,“ popisuje.
Ve vedení společnosti jste od letošního jara, nastoupil jste do ní ale už v roce 2018. Do jaké doby jste přicházel tehdy a v jaké jste firmu přebíral teď?
Ta doba se určitě posunula. Když jsem nastupoval do Shoptetu, trh byl úplně někde jinde. Covidová krize přinesla překotně rychlý vývoj. Za normálních podmínek by uplynulý rok trval v našem byznysu tři až pět let. Navíc ta akcelerace pořád pokračuje. Stále více lidí měsíc od měsíce přepíná svůj byznys do online prostředí. Tempo, které začalo v minulém roce, nepolevuje.
Tržby e-shopů v Česku by na konci roku mohly v součtu atakovat hranici dvou set miliard korun. Jak covidová doba změnila nakupování na internetu?
Lidé začali daleko častěji nakupovat. Dlouhou dobu to byla vlastně jediná možnost, jak si nějaké zboží vůbec pořídit. Tím rostl obrat e-shopů. V našem případě je to ještě markantnější, protože máme na naší platformě zhruba 30 tisíc e-shopů, z nichž část tvoří i velmi malé obchody, které rostly a rostou rychleji než celkový trh. Co se tedy změnilo, je, že Češi nakupují v malých e-shopech a není to pro ně žádný problém.