Vlastnictví jako relikt

Kdy Češi v operativním leasingu doženou Západ? 

Vlastnictví jako relikt
Jana Hrušková | foto Zuzana Fišerová

Podle Jany Hruškové, marketingové a produktové ředitelky největší české leasingové společnosti Volkswagen Financial Services, si musejí nejdříve připustit, že nákup není vždy výhodnější než pronájem. 

Jak si stojí trh operativního leasingu v Česku rok a půl od vypuknutí pandemie? 

Český trh operativního leasingu stabilně roste. Zatímco před pár lety byl doménou hlavně velkých společností nad 500 zaměstnanců, kde firemní auta tímto způsobem financuje třicet procent z nich, dnes jsou nejperspektivnější skupinou malé a střední podniky a živnostníci. Nahrává tomu i současný boom rozvážkových služeb, které i pro velké firmy mnohdy zajišťují nasmlouvaní živnostníci.

V porovnání s okolními zeměmi je ale stále co dohánět…

Máte pravdu, že v porovnání se zeměmi jako Norsko, Německo nebo Nizozemsko vychází Česko zdánlivě neslavně. V poslední zmiňované zemi už například leasingové společnosti v počtu pořízených aut překonaly soukromé zákazníky, což ilustruje odklon od prostého nákupu směrem k operativnímu leasingu. 

Všechno jsou to ale země s naprosto odlišnou historickou zkušeností. Mentalita z dob před revolucí, kdy se lidé řídili přesvědčením, že co není doma v matraci, jako by nebylo, ve spoustě z nás stále přetrvává. Postupný přesun z potřeby věci vlastnit k jejich bezstarostnému užívání se ale čím dál více prosazuje i u nás. 

Pro lidi je také přirozené mít respekt z toho, co neznají nebo je pro ně nové. Když v okolí nemáte nikoho, kdo by operativní leasing dlouhodobě využíval, může to pro někoho být krok do neznáma.

Jak velký podíl představují soukromé osoby? 

V současnosti představují klienti z řad jednotlivců přibližně šestinu uzavřených smluv, rok od roku ale jejich podíl roste právě na úkor firemních klientů.  

Vyhovuje jim, že operativní leasing je balíček, se kterým nemusí řešit pojištění, servis ani další služby. Vše je zahrnuto v rámci služby a fixních měsíčních splátek. Tak jako firemní klienti mají jasno v předem daném nákladu za auto a provoz a jistotu, že je nepřekvapí nenadálé výdaje. 

Jak vypadá průměrný český klient operativního leasingu?

To bych nerada generalizovala. Jedná se o lidi z menších obcí i velkých měst, početné rodiny i singl dvacátníky. Podstatnou část nových klientů ale tvoří mladí lidé do 34 let. V této věkové kategorii má operativní leasing v hledáčku asi třicet procent zájemců o financování. 

Pro tuto generaci je důležité, že je jejich vysněný vůz díky operativnímu leasingu dosažitelný i bez vstupní investice, aniž by museli mít naspořenou nějakou částku na pokrytí akontace. Navíc je možné po uplynutí smluvní doby, typicky po dvou až čtyřech letech, auto vyměnit za jiné, a jezdit tak stále v novém. Baví je zkoušet nová auta nebo je měnit v případě změny životní situace. Pro část klientů je také atraktivní možnost pořídit si díky operativnímu leasingu auto z cenové kategorie, na kterou by jinak neměli prostředky. 

Mimo mileniály roste i podíl žen, což ukázal i poslední průzkum Volkswagen Financial Services mezi českými řidičkami. Zatímco svoje první auto pořídilo na operativní leasing asi šest procent žen, to další tak bude financovat už dvojnásobek.

Nahradí v budoucnu operativní leasing pořízení auta na úvěr?  

I když operativní leasing v Česku ještě nedosáhl svého potenciálu, úplné nahrazení ostatních finančních produktů nepředpokládám. Jak operativní leasing, tak úvěr mají jiné atributy a hodí se pro jinou skupinu klientů nebo životní situaci. Stále se najde velké procento lidí, kteří chtějí po doplacení financování auto nadále užívat. Možností tak pro ně mohou být nové produkty na trhu financování vozů – novinkou je u nás například financování CHYTŘE, které nabízí velmi nízké splátky s možností nastavení akontace a poslední splátky. Poslední splátku může klient rozložit do dalších splátek nebo uhradit ať už z úspor, či z prodeje auta, po kterém většinou zbude i na složení akontace na auto nové.