Válka na Ukrajině ukázala, že EU zbrojení sama neutáhne. Šéf Saabu varuje před protekcionismem

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Saab patří mezi největší výrobce zbraní v Evropě a jeho ředitel Micael Johansson varuje před příliš ochranářskou politikou EU při výrobě vojenské techniky a produkci zbraní a munice.

Celý článek
0

Komentář: Evropa ekonomicky upadá. Nic než radikální integrace a jednotný trh nepomůže

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Celý článek
0

Létající auta z Číny jsou připravena ke startu. Jsou elektrická a chtějí si podmanit západní trh

Dělat obyčejná elektrická auta už umějí, teď se pouštějí rovnou do těch, která mohou i létat. Čínské automobilky se rozhodly využít své know-how z vývoje vozů na baterky a posunout ho do nové dimenze. A nového živlu.

Dělat obyčejná elektrická auta už umějí, teď se pouštějí rovnou do těch, která mohou i létat. Čínské automobilky se rozhodly využít své know-how z vývoje vozů na baterky a posunout ho do nové dimenze. A nového živlu.

Celý článek
0

Vládní letka na dietě. Jeden vrtulník skončil, jeden letoun v opravě

České armádě nadále ubývá strojů z takzvané vládní letky. V roce 2021 byl po třiceti letech služby poslán do „důchodu“ menší tryskáč Challenger CL-601, zkraje letošního roku byl odstaven jeden ze dvou vrtulníků Mi-8S a momentálně se už více než měsíc opravuje jeden ze dvou letounů Airbus A-319.

Vládní letka na dietě. Jeden vrtulník skončil, jeden letoun v opravě
Armádní vrtulník MI-8S určený pro přepravu ústavních činitelů | foto Profimedia.cz

Právě dva stroje Airbus jsou základem vládní letky, kterou ještě doplňuje šest vrtulových letounů Casa. Poslední dva přitom armáda převzala loni, šlo o náhradu za vyřazené zastaralé proudové letouny Jak-40. K přeletům na kratší vzdálenosti má vláda k dispozici poslední vrtulník Mi-8S.

Podle zdroje Hrotu se výrazně protahuje oprava jednoho z vládních strojů Airbus. Původně naplánovaná pravidelná technická prohlídka měla trvat týden. Teď už ale letoun stojí v hangáru více než měsíc. Při technické prohlídce airbusu s registračním číslem MSN 3085 technici podle už zmiňovaného zdroje zjistili poškození lopatek turbíny jednoho z motorů.

To posléze potvrdil Generální štáb Armády ČR, která vládní letku provozuje. „Jeden letoun Airbus A-319CJ byl v polovině ledna 2023 předán na plánovanou údržbu. Součástí údržby je i kontrola stavu opotřebení lopatek obou motorů. U některých lopatek bylo zjištěno opotřebení mimo povolenou mez,“ uvedlo tiskové oddělení generálního štábu. 

Od loňského listopadu se o údržbu a opravy vládních letadel Airbus stará ostravská společnost Job Air Technic. Jak zdroj Hrotu dále doplnil, vládní letouny českého letectva se s podobnými závadami setkávaly i v minulosti, ale k jejich odstranění vždy došlo v řádu dnů v rámci standardní délky plánované údržby. Podle dostupných informací se ale nikdy nestalo, že by závada podobného rozsahu uzemnila vládní airbus na déle než měsíc.

„K podobným technickým závadám dochází a docházet bude a je s podivem, že se vybraná servisní organizace nedovede s tímto poškozením v nějakém obvyklém termínu vypořádat,“ uvedl technik Julien Crot z jedné francouzské firmy, která se na servis motorů airbusů specializuje více než 25 let. „Neznám sice tento konkrétní případ, ale běžnou výměnu lopatek zvládneme za pár dní.“

Generální štáb na otázku, zda jde o standardní délku, odpověděl, že s „ohledem na neplánovaný servisní zásah se celková doba opravy letounu prodloužila“. Společnost Job Air Technic opravu leteckého motoru nekomentovala. Při loňském podpisu smlouvy s ministerstvem obrany, který následoval po výběrovém řízení podle zákona o veřejných zakázkách, uvedla pouze to, že veškerá plánovaná údržba bude probíhat v hangárech na ostravském letišti. 

„Úspěchem v tomto tendru se nám zúročila naše snaha stát se partnerem Airbusu, s nímž jsme předloni na podzim uzavřeli rámcovou smlouvu,“ sdělil Vladimír Stulančák, ředitel leteckých opraven Job Air Technic. Předpokládané finanční plnění sedmileté smlouvy s ministerstvem obrany na servis a opravu vybraných letounů dosáhne částky bezmála 1,7 miliardy korun.

V minulých dnech se přitom na dopravě záchranářů a potřebného materiálu do Turecka, které zasáhlo ničivé zemětřesení, podílela soukromá letecká společnost, jak bylo patrné z televizních záběrů, ale i z oficiální zprávy České tiskové kanceláře. Byl to také důsledek dlouhé opravy jednoho vládního airbusu? 

„Naše letecká základna byla oslovena ohledně možností zajištění letecké přepravy záchranářů do Turecka. Armáda nabídla letouny C-295 Casa. Jak bylo zveřejněno na Twitteru Armády ČR dne 12. února, přepravil letoun Casa humanitární materiál a materiál USAR týmu z ČR do Turecka, dále 17. února přepravily dva letouny Casa humanitární materiál z ČR do Turecka a následující den dopravily z Turecka do ČR materiál USAR týmu,“ uvedl generální štáb.

Ministerstvo obrany v roce 2021, tedy ještě pod vedením Lubomíra Metnara (za ANO), oznámilo, že žádné nové letouny za dosluhující stroje vládní letky pořizovat zatím nebude, protože na to nejsou kvůli koronavirové pandemii peníze. „Ve vládě i kvůli pandemii není podpora pro koupi nového letounu. V plánu byl nákup velkého letadla do roku 2025, ale přesunulo se to na rok 2028,“ řekl Metnar na jaře 2021 poslancům branného výboru.