Vybrané články
z týdeníku The Economist

Vášeň a marketingové svaly BookToku

Starosvětským literárním kritikům vonět nebude. Ale hvězdy sociální sítě specializované na knížky to netrápí

Vášeň a marketingové svaly BookToku
ilustrační foto | Archiv

Mladá žena drží v ruce knížku a usmívá se. „Takhle vypadám první den při čtení Achilleovy písně,“ říká. Video poskočí vpřed. „A takhle,“ zaúpí s uslzeným obličejem, „když jsem ji dočetla.“ Další klip se jmenuje Knihy, které vás ZNIČÍ a nabízí rukou psané poznámky o tom, jak které čtenáře jednotlivé příběhy rozbrečely, jako: „Nemůžu na ni ani pomyslet, abych nebulela.“ Nebo: „Na konci jsem řvala tak, že jsem si musela převlíct triko.“ Vítejte na BookToku, jak se nazývá literární odnož aplikace TikTok. Představte si emoční hřiště viktoriánského melodramatu, přidejte hudbu a voilà, už tušíte, o čem je řeč.

Absolutní fenomén

BookTok je vášnivý. A je také výdělečný – alespoň pro vydavatele. Britské nakladatelství Bloomsbury nedávno ohlásilo rekordní prodeje a nárůst zisku o 220 procent. Jeho výkonný ředitel Nigel Newton to připisuje zčásti „absolutnímu fenoménu“ BookToku. Na Amazonu je BookTok považován za natolik vlivný, že se dostává do názvů samotných knih. Román Námi to končí teď nese název „Námi to končí: TikTok mě přiměl si ji koupit!“. TikTok zjevně odvedl dobrou práci: romance se drží v Británii i Americe vysoko v žebříčku top 100.

Celé médium není zdaleka tak sentimentální, jak by se mohlo zdát. Většina emocí je ironicky přehrávaná a některá videa jsou opravdu vtipná: obzvláště ta s hashtagem #writtenbymen (napsáno muži), která si dělají legraci z mužského pohledu. Nad většinou by mainstreamoví literární kritici protočili panenky. Proč by si ale mladé booktokové hvězdy měly dělat starosti s tím, co si o nich myslí nějací páprdové od knížek. Ještě nedávno všichni přehlíželi jejich názory na fikci i v literární kritice. Oběma dominovali bílí muži – a to i přesto, že mezi čtenáři románů převládají ženy.

BookTok pomohl tuto hierarchii otočit vzhůru nohama. Za účtem @moongirlreads_, který má 185 tisíc sledujících, stojí devatenáctiletá americká studentka Selena Velezová. Soustřeďuje se na autory, kteří nejsou obvykle „braní tak vážně“ jako jiní. „Jsem žena s odlišnou barvou pleti,“ říká, „snažím se propagovat barevné autory.“

Aby nezapadly

BookTok zároveň bojuje s nakladatelskou amnézií. Knihy jsou považovány za nástroj zajišťující nesmrtelnost – jsou „pomníkem, jenž přežije déle než bronz“, jak napsal římský básník Horatius –, většina však má překvapivě krátkou životnost. Najděte si dvacet let starý seznam bestsellerů: nejenže si je dnešní čtenáři s největší pravděpodobností nekoupí, většina o nich nejspíš ani nikdy neslyšela. Většina knih se připojí k hordám těch, o nichž W. H. Auden říkal, že „neprávem zapadly“.

BookTok oživuje backlisty: seznamy starších titulů, které jsou dostupné u vydavatelů. Philip Gwyn Jones z britského nakladatelství Picador říká, že vydavatelé si BookToku všimli mimo jiné proto, že se do žebříčků bestsellerů začaly vkrádat staré tituly. Nabízí jim druhou šanci a on mu za to tleská. „Skvělé knihy si nakonec najdou své čtenáře,“ vysvětluje Gwyn Jones. „Musíte jen doufat, že na rozdíl od Kafky nebudou muset (autoři) umřít dřív, než se tak stane.“ Pokud začnou být v kurzu na BookToku, tohle jim rozhodně hrozit nebude. 

© 2021 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com