Úzké, úzké hrdlo

Zlé vzpomínky a pandemie připravily světu logistický hlavolam: Rejdaři vydělávají jako nikdy, zatímco obchod drhne

Úzké, úzké hrdlo
Na Západě je mnoho prázdných kontejnerů, které pro změnu chybějí v Asii. Znamená to, že na asijské straně je velmi pomalé dostat na loď zboží. | Shutterstock.com

Pětašedesáté narozeniny bývají mnohde na světě důvodem k myšlenkám na odchod na odpočinek. Obchodní kontejner, s nímž přišel v roce 1956 americký dopravní génius Malcom McLean (fakt se psal takhle), však na důchod rozhodně nepomýšlí. Naopak, je obletovaný tam, kde je, a žádaný tam, kde není, a vůbec je v posledních týdnech globální podnikatelskou celebritou.

Nevypadá to na první pohled jako samozřejmost, ale podle toho, kde takový kontejner je, nebo není, se vám může leckteré nově koupené zboží od počítače po kartáček na zuby prodražit o desítky procent. Na vině je, jak dnes také jinak, koronavirus – ale tentokrát nejen on.

Sluchátková anabáze

Jak souvisí mikroskopická kulička s osudem šestimetrové kovové krabice? Hodně to má co do činění s podobou dnešní spotřebitelské ekonomiky, jmenovitě s rozmachem elektronického obchodu. Když zadáte číslo kreditky a stisknete enter, abyste si za pár dnů vyzvedli od kurýra čerstvě zakoupená sluchátka, je vám to obvykle celkem jedno. Ale někdo ta sluchátka předtím vzal, naložil do řečeného kontejneru (většinou v Číně, na Tchaj-wanu, v Kambodži či tak někde), naložil spolu s ostatními zakoupenými hračkami na loď, za pár týdnů je zase vyložil, odvezl do skladu a vybalil, aby tam počkala, než se s nákupem rozhoupete.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot.

Staňte se jedním z nich, nebo článek odemkněte zakoupením celého vydání.

od 184 Kč za měsíc

Předplatit

Máte předplatné?

Přihlásit