Umělá whisky útočí
Startup z amerického Silicon Valley s českou stopou dokáže vyrobit starou skotskou whisky za tři dny. Je dobrá – ale ani stará, ani skotská.

„Nevyhráli jsme jednu medaili, vyhráli jsme jich osm,“ pochlubil se Martin Janousek, když mu dorazily výsledky letošního ročníku každoroční kalifornské přehlídky tvrdého alkoholu, San Francisco World Spirit Competition. Mluvil o firmě Bespoken Spirits z Menlo Parku v nedalekém Silicon Valley. To je místo, kde lidé vymýšlejí, jak nezemřít; jak zaplatit co nejvíce za lahev pramenité vody; a vůbec jak co nejbizarněji formovat podobu lidské budoucnosti. Bespoken Spirits vyrábějí umělou whisky, rum a brandy – a vyrábějí je natolik dobře, že se tradiční výrobci musejí mít na pozoru.
Firmu založili v lednu 2018 Martin Janousek, původem český protagonista mezioborové disciplíny, jíž se říká materiálová věda, a podnikatel Stu Aaron. Podle obvyklých pravidel, vycházejících z britských zákonů, by tak ještě neměli mít k dispozici jedinou lahev whisky. Aby sladový nápoj mohl nést hrdé jméno pocházející z gaelského uisge (voda), musí zrát v dubových sudech, nejlépe v takových, v nichž dřív bydlel bourbon, nebo ještě lépe sherry, nejméně tři roky za podmínek pečlivě licencovaných.
Zastaralé a neefektivní…?
Janousek a spol. na takové hrátky se sudovým zráním nemají čas. „Tradiční způsob výroby destilátů je zastaralý, nepřesný, nepředvídatelný, neudržitelný a neefektivní,“ vypočítává Janousek, co si myslí o byznysu v hodnotě zhruba 500 miliard dolarů ročně, na nějž jeho startup hodlá zle dotírat.