Ty částky berou dech. Instagram vydělává víc než celý YouTube

Velké technologické společnosti jen nerady zveřejňují informace o svých příjmech. Pokud jim to ale nařídí soud, nic jiného jim nezbývá. A právě to se stalo. Ze zveřejněných údajů vyplývá, že sociální síť Instagram od Mety má z inzerce vyšší příjmy, než celý video portál YouTube od Google.

Ty částky berou dech. Instagram vydělává víc než celý YouTube
Instagram v inzertních příjmech předstihl YouTube. | Hrot24, vygenerováno ve DALL·E 3

Společnost Meta, provozovatel oblíbených sociálních sítí Instagram, Facebook a Threads do svých příjmů nechala nahlédnou americký federální soud, u kterého se brání žalobě za monopolní postavení. Z předložených listin vyplývá, že foto a video platforma Instagram je z pohledu inzerce úspěšnější, než známý videoportál YouTube od technologického giganta Google.

Buďme konkrétní: v posledním vyhodnoceném roce 2021 vygeneroval Instagram 32,4 miliardy dolarů reklamních příjmů. Pokud to srovnáme s celkovými příjmy celé Mety (tedy i Facebooku a Threads), jde o 27 procent z celkových příjmů.

To je i podle odborníků na problematiku velmi vysoké číslo vzhledem k tomu, že mimořádně populární videoportál YouTube dříve zveřejnil roční inzertní příjmy ve výši 28,8 miliard dolarů.

Zajímavé však není jen rychlé porovnání částek. Obecně se očekávalo, že YouTube své konkurenty zašlape do země – to z toho důvodu, že právě na YouTube vzniká výrazně větší množství obsahu, včetně kvalitních delších videí, přehrát na něm lze i spoustu filmů, diskuzních pořadů, dokumentů a podobně. Naprosto dominantní je pak v případě videoklipů, kdy své oficiální profily s videoklipy má na YouTube snad každý áčkový interpret. To jsou zásadní odlišnosti od zrychleného a plytkého Instagramu.

 

Meta může být spokojená i z dalšího důvodu. S inzercí totiž umí velmi dobře pracovat a naprostá většina příjmů je výhradně její. Proč? YouTube v tomto doplácí na své férové podmínky. Až 55 procent ze svých příjmů totiž posílá dál, konkrétně tvůrcům obsahu. Ti jsou samozřejmě spokojení, neboť si díky velkému množství přehrání mohou přijít i na velmi hezké peníze. To Instagram to má úplně jinak. Svým influencerům posílá v podstatě jen všimné, odhaduje se, že méně jak pět procent z inzertních příjmů. Naprosto většina uživatelů Instagramu tak této síti vytváří obsah zdarma. A ta na něm následně vydělává.

Díky těmto informacím se rovněž aktualizovala předpokládané hodnota sociální sítě. Analytici již dříve spočítali, že YouTube má hodnotu asi 400 miliard dolarů. Po srovnání s inzertním výkonem Instagramu lze konstatovat, že podobnou hodnotu má i Instagram, uvedl on-line deník Business Insider.

To je neuvěřitelné zhodnocení. Meta koupila Instagram jako garážovou sociální síť v roce 2012 za zhruba jednu miliardu dolarů. Největším konkurentem je aktuálně TikTok. Tomu se daří bodovat zejména u dětí a mladších uživatelů, oproti tomu Facebooku a Instagramu uživatelské kmeny pomalu stárnou.