Vybrané články
z týdeníku The Economist

Trumpshow se ruší. Porážka narušila harmonický vztah prezidenta s Fox News

Symbióza Donalda Trumpa s Fox News skončila, Rupert Murdoch hodil svou největší hvězdu přes palubu.

Trumpshow se ruší. Porážka narušila harmonický vztah prezidenta s Fox News
ilustrační foto | Profimedia.cz

Ve 23:20 se Florida definitivně přiklonila na stranu Donalda Trumpa a volební večírek v Bílém domě se rozjel naplno. Vzápětí však kanál Fox News, jehož volební studio běželo na všech velkých televizích v budově, náladu dokonale zchladil, když přiřkl Arizonu demokratům – jako první z velkých televizních stanic předpověděl, že se republikánský stát přebarví na modro. Bílý dům si okamžitě stěžoval u majitele Foxu a někdejšího prezidentova přítele Ruperta Murdocha; marně, Fox rozhodnutí nezměnil.

Byla to pozoruhodná událost, protože právě Fox byl do té doby nejspolehlivějším mainstreamovým mediálním spojencem Trumpovy administrativy. Jeho moderátoři nechávali prezidenta v hlavním vysílacím čase vykládat, co se mu zachtělo, a přiživovali internetové protrumpovské konspirační teorie. Byl to oboustranně výhodný vztah: od roku 2015 stoupla Foxu sledovanost o třetinu a v posledním fiskálním roce vygeneroval Fox News and Business 80 procent hrubého provozního zisku celé skupiny Fox Corp. Teď, když běží závěrečné titulky Trumpovy čtyřleté show, musí televize vyřešit, jak se vyrovná s odchodem – a hněvem – své hvězdy.

Odvážnější zpravodajci

Co do vlivu, nemůže se s Foxem žádné jiné médium v Americe měřit. Alespoň jednou týdně se na Fox News dívá zhruba 60 procent republikánů, dvakrát tolik než na jakýkoli jiný kanál. Když se výzkumníci z Pew Research Center v září ptali, zda jsou podvody při korespondenčním hlasování „velký problém“, odpovědělo kladně 61 procent republikánů, kteří získávají informace z Foxu, ve srovnání s 23 procenty republikánů, kteří získávají informace z jiných zdrojů. Prezident Trump jakožto skalní divák Foxu najal do Bílého domu bývalé zaměstnance televize a několik členů svého týmu poslal opačným směrem.

 

Prohrané volby však tento harmonický vztah narušily. Moderátoři talkshow se dál drží scénáře Bílého domu, přičemž takový Sean Hannity se nechal slyšet, že se nejspíš „nikdy nedozvíme skutečné, spravedlivé a přesné volební výsledky“. Moderátoři zpráv na Foxu začínají být podstatně odvážnější. Neil Cavuto 9. listopadu utnul přímý přenos z Bílého domu poté, co Trumpova mluvčí bez důkazů mluvila o volebním podvodu. Po prohlášení Bidena vítězem voleb se na webových stránkách Foxu objevil titulek: „Američané v ulicích oslavují Bidenovo předpokládané vítězství v boji o Bílý dům.“

Podobný postoj zaujala i další Murdochem vlastněná média včetně New York Postu a Wall Street Journalu. Murdochovo přátelství s Trumpem bylo – jako většina jeho vztahů – ryze pragmatické. Ostatně v roce 2015, před republikánskými primárkami, Murdoch památně tweetoval: „Kdy už konečně přestane Donald Trump ztrapňovat své přátele, nemluvě o celé zemi?“ Když v roce 1997 jeho britské noviny přestaly podporovat konzervativce a přidaly se na stranu labouristů Tonyho Blaira, popsal to Murdoch těmito slovy: „Je to, jako když se milují dva dikobrazi: velmi pomalu a velmi opatrně.“

Fox už si to za svou „zradu“ slízl. Před volebním sčítacím centrem v Arizoně skandoval dav Trumpových fanoušků: „Fox News je hnus!“ A přestože 3. listopadu ohlásila mateřská Fox Corp. silný nárůst tržeb, akcie společnosti se propadly. „Zdá se, že pod povrchem se skrývá něco, co torpéduje akcie,“ napsal mediální analytik Michael Nathanson. „Tím něčím může být potenciální spuštění nové Trump News Network.“

Konkurence jásá

Konkurenční konzervativní kanály, na jejichž základě by taková stanice mohla vzniknout, se radují. „Diváci Fox News nám píší, že jsou zklamaní ze zásadního posunu (…) k liberálnějšímu tónu,“ říká Charles Herring, šéf One America News, jejichž webová stránka publikovala článek s titulkem „Trump vyhrál, Fox News se přiznal k levičácké agendě“. „Dospěli jsme k Waterloo a schyluje se k bitvě,“ vyhlásil Chris Ruddy, šéf Newsmaxu. Ruddy hovoří o tom, že příjmy z reklamy – na naslouchátka, testosteronové pilulky, klobouky zabraňující padání vlasů atd. – se za posledních šest měsíců zdvojnásobily.

Ale Fox může zatím zůstat v klidu. I kdyby se Trump stal hvězdou jiné televizní stanice a Foxu by se propadly inzertní tržby, bude dopad relativně malý, protože z inzerce plyne jen asi 30 procent příjmů Fox News. Zbytek jde z poplatků kabelových společností, které její pořady přenášejí, a 90 procent těchto kontraktů je zafixováno minimálně na dva roky dopředu.

Trumpovo prezidentství bylo požehnáním pro všechna americká média. „Pro Ameriku to možná dobré není, ale pro CBS je to sakra dobré,“ pronesl slavně v roce 2016 tehdejší šéf CBS Leslie Moonves. Pro liberální vzbouřence to však bylo ještě lepší. MSNBC vzrostla oproti roku 2015 sledovanost téměř trojnásobně. The New York Times, tištěnému lídrovi odboje, výrazně zmohutněl předplatitelský kmen. Za Trumpovy vlády dosáhla sledovanost Fox News rekordních čísel, ale její celkový podíl byl větší za vlády Baracka Obamy. Rozhořčení se prostě lépe prodává, když nejste u moci.

© 2020 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.

Týdeník hrot

  • Řecká tragédie po česku
  • Proč jsou ženy nedoceněné
Objednat nyní