Tříprocentní Česko
Jen zlomek českých firem vyrábí vlastní finální produkty. Stali se z nás pouzí subdodavatelé, říká designér Petr Novague.

Čím je pro filmaře americký Oscar, tím se stala pro designéry německá Red Dot Design Award. Petr Novague jich má už čtrnáct a je z tohoto pohledu nejúspěšnějším českým designérem. Prestižní cenu dostal za židli, ale také za dveře bez kliky, zubní kartáček nebo pojistky. Zatím poslední dva „červené puntíky“ získal za klíč pro společnost FAB a za sadu mezizubních kartáčků Spokar.
Jak vás zasáhla koronakrize? Neseškrtaly firmy výdaje na drahého designéra?
Zatím nijak. Možná to ale ještě pocítím, protože to má velkou setrvačnost, zakázky jsou na dlouhé lokte. Ale faktem je, že nepracuji pro pohostinství, které muselo zavřít, ale pro výrobní firmy, které přečkají i horší události, i když na tom momentálně nejsou třeba tak dobře jako před koronou. Myslím, že všichni, pro které pracuji, vzali vzniklou situaci především jako novou příležitost. Změnila se ale výrazně forma spolupráce. Zatímco dříve všichni vyžadovali, abych se osobně účastnil všech konzultací a dalších akcí, dnes to funguje po skypu nebo e-mailu. Dříve jsem musel dokonce na recepci odevzdat mobil kvůli možnému focení rozpracovaných řešení, dnes se taková bezpečnostní opatření neřeší.
Nestal se design v koronakrizi pro firmy prostředkem, jak lépe propagovat své zboží, jak zvýšit poptávku?
Myslím, že se firmy zaměřily především na marketing. Ale musím říct, že mé produkty se zatím prodávají velmi dobře.