Trendy pro nás nejsou jen lákadlem k nákupu, chceme naplnit očekávání zákazníků

Rozhovor s generálním ředitelem společnosti Electrolux pro Českou republiku a Slovensko panem Martinem Svobodou

Trendy pro nás nejsou jen lákadlem k nákupu, chceme naplnit očekávání zákazníků
Martin Svoboda, ředitel společnosti Electrolux CZ&SK | foto Electrolux

Jaké jsou finanční výsledky společnosti, včetně lokálního trhu?

Dopady na trh způsobené COVID-19 jsme začali vnímat ve druhé polovině března, v zásadě nás ovlivňují doposud a zcela jistě budou i v následujících měsících. Smysl tedy dává ohlédnout se za první polovinou letošního roku. V něm Electrolux v České republice obratově narostl o 12,1 % a upevnil si tak svou výjimečnou pozici na trhu v rámci obou svých značek AEG a Electrolux.

Z pohledu výsledků byl zajímavý vývoj v jednotlivých měsících, kdy po razantním nárůstu poptávky v březnu došlo v dubnu k drobnému meziročnímu propadu. Ten byl způsoben jak opatrností zákazníků při nákupech, tak i zhoršenou dostupností produktů v důsledku uzavření některých továren. V červnu se trend opět otočil a poptávka po našich produktech v porovnání s předchozím rokem výrazně narostla (+23 %). Co se týče celkového vývoje na trhu domácích spotřebičů, tak jako celek rostl o cca 3 % s tím, že výrazně se dařilo online prodeji, který dokázal narůst o čtvrtinu a zasanoval tak pokles prodeje na kamenných prodejnách, které byly v tomto období zavřené.

Jak se chování spotřebitelů změnilo v důsledku skutečnosti, že byli doma?

Již z výše uvedených čísel je vidět, že ačkoliv celkový trend ekonomiky je negativní, jsou odvětví, kde se změny v chování zákazníků projevily pozitivně, a sem určitě spadá i oblast domácích spotřebičů. I když není úplně lehké novou situaci vyhodnotit, několik trendů se zdá být evidentních. V první fázi, kdy nikdo nevěděl, co všechno nás může čekat, začaly probíhat nákupy spotřebičů, které umožnily skladovat větší objem potravin. Až ve stovkách procent tak krátkodobě stoupl například prodej mrazáků. Když se následně situace uklidnila, ale lidé stále museli zůstávat doma, začali věnovat více času a pozornosti mimo jiné i kvalitě svého života stráveného mezi čtyřmi zdmi a věcem, kterým doposud nedávali takovou váhu nebo je odkládali.

Doma se začalo i výrazně více vařit, a to nejen z nutnosti, ale i pro radost či z „nudy“. Mnoho domácností tak zrenovovalo své kuchyně či koupelny nebo obměnilo alespoň některé své domácí spotřebiče za nové a v mnoha případech i za dražší s lepšími technologiemi. A nyní s létem jsme se ocitli ve třetí fázi, kdy cestování za hranice není pro všechny preferovanou variantou dovolené, a tak zbývá více peněz na útratu v dalších oblastech a jednou z nich je opět kvalita domácího života, která je spojená mimo jiné i s moderními domácími spotřebiči.

Vaše CSR aktivity?

Electrolux, jako jedna z nejvýznamnějších švédských společností, tradičně dává velký fokus na udržitelnost a životní prostředí. Je v oblasti sociální zodpovědnosti dlouhodobě velmi aktivní a pro nás v České republice je klíčové se k těmto dlouhodobým aktivitám připojovat a podporovat je. Každopádně situace kolem COVID-19 byla pro nás něčím úplně novým a hledali jsme způsob a oblast, kde by naše pomoc mohla být rychlá a adresná. Společně s jedním z našich nejvýznamnějších obchodních partnerů, společností Datart, jsme tak v rámci výzvy „Spolu pomůžeme víc“ dodali do stovky nemocnic, domovů pro seniory či charitativních organizací set pračky a sušičky, abychom hned v počáteční fázi pomohli především s náporem a nároky na hygienické praní látkových roušek v těchto zařízeních a ulehčili tak práci jejich zaměstnancům.

Jaký technologický trend bude podle vás v příštích letech pro domácí spotřebiče určující?

I v oblasti domácích spotřebičů se najde velké množství moderních trendů. Pro Electrolux je vždy klíčové, aby tyto trendy nebyly jen „lákadlem“ pro realizaci nákupu, ale aby našim uživatelům v zásadě naplnily dvě očekávání – usnadnily jim život a pomohly jim dosáhnout perfektního (v případě přípravy pokrmů můžeme říct profesionálního) výsledku. V reálném životě to pak znamená, že trendem pro nás je, aby se naše spotřebiče ovládaly intuitivně, šetřily svým uživatelům čas (který následně mohou věnovat své rodině či jiným aktivitám), pomáhaly a „radily“ jim, jak uvařit chutné pokrmy.

Trendem určitě jsou a budou SMART spotřebiče. I zde chceme, aby implementované technologie byly pro naše zákazníky reálným benefitem. Tím může být pro někoho například jen možnost vzdáleného ovládání či přehled o aktuálním stavu potravin v jeho ledničce. Ale mnohem přínosnější pro všechny bude například vzdálená diagnostika spotřebiče, algoritmy předvídající možnou poruchu či selhání, informace o odpojení od zdroje energie atd. To jsou oblasti, kdy nám SMART technologie opravdu ušetří čas či peníze.

Jaké jsou vize společnosti Electrolux pro letošní rok a výhled na rok 2021-23?

Rok 2020 je pro všechny, včetně naší společnosti, naprosto výjimečný. Není snadné předpovědět, jak se bude vyvíjet ekonomika, trh či chování spotřebitelů. Myslím, že se všichni učíme novým věcem a hledáme odpovědi na nové otázky. Naší výhodou je, že máme na trhu dvě silné značky – prémiové AEG a v širokém zákaznickém spektru operující Electrolux. Proto aktuální situaci vnímám spíše jako výzvu a příležitost k růstu, kterou je možné uchopit a stavět na ní do budoucna. Naším dlouhodobým fokusem je koncový uživatel – snažíme se mu být blíže v rámci celého nákupního procesu a podporovat jej a být pro něj dosažitelní, kdykoliv to potřebuje. S tím souvisí například otevření vlastního kontaktního centra čítajícího 20 operátorů či fokus na online prodej našich produktů v oblasti náhradních dílů a příslušenství přímo koncovým zákazníkům, kdy dokážeme zajistit rychlé dodání tisíců položek přímo do domácností.

A fenomén onlinu (speciálně v České republice) a přímého prodeje samotných výrobců může být dalším krokem, jak naše značky a široké produktové portfolio přiblížit další části zákaznického spektra. V rámci naší strategie se kromě samotných produktů věnujeme stále více i službám, kdy naší vizí je spokojený zákazník a jeho „Piece of Mind“ – nabízíme tak například možnost pozáruční opravy za fixní sazbu nebo chystáme možnost koupě prodloužené záruky na bázi měsíčních splátek i po skončení záruční doby. 

Je možnost poodhalit informaci, co zajímavého uvede Electrolux na trh v letošním roce, případně v roce 2021?

Zásadní nové řady spotřebičů jsme na trh uvedli v loňském roce, kdy jsme využili spojení s výročím 100 let od vzniku společnosti Electrolux.  S novou úpravou v legislativě, týkající se energetických tříd velké části výrobků z oblasti domácích spotřebičů, se bohužel značná část aktivit v oblasti vývoje v letošním roce musela přesunout tímto směrem, takže zásadní technologické změny nás čekají spíš později. I tak nás ale pár novinek čeká. 

V loňském roce jsme velice úspěšně uvedli na trh prémiové pračky AEG s automatickým dávkováním pracího prostředku a aviváže AutoDose a letos tuto řadu rozšíříme i o cenově přístupnější modely. Na podzim uvedeme na trh prémiový set AEG pračky a sušičky řady BlackEdition v moderním tmavém designu, se spárovanou konektivitou a optimalizovanými programy pro praní i sušení. Příští rok doplníme o konektivitu i myčky nádobí, a to v portfoliu obou našich značek. 

Aktuálně uvádíme na trh sporáky s funkcí AirFry pro zdravější a chutnější přípravu běžně smažených pokrmů a v příštím roce se tato funkce objeví i u našich vestavných trub. Na trh jsme uvedli nejtišší vysavač Pure D8.2 či prémiovou řadu tyčových vysavačů Pure Q9, která se pyšní špičkovým skandinávským designem s kostrou z pevného, ale lehkého hliníku. 

Týdeník hrot

  • Muzikanti na mizině
  • Dlouhé čekání na krátkou práci
Objednat nyní