Top valentýnské dárky. Frčí erotika, o květiny je zájem menší

Valentýn jako den zamilovaných je stále ve stínu tradičnějšího Mezinárodního dne žen či Prvního máje. Přesto obchody evidují větší zájem zákazníků o některé zboží. Nejprodávanější jsou erotické pomůcky.

Top valentýnské dárky. Frčí erotika, o květiny je zájem menší
ilustrační foto | foto Shutterstock.com

Podle statistik Shoptetu, nejvyužívanějšího e-shopového řešení v Česku, bylo několik dní před Valentýnem nejprodávanějším artiklem erotické zboží. Konkrétně šlo o různé erotické pomůcky, jako jsou vibrátory, Venušiny kuličky, masážní olejíčky či erotické spodní prádlo. „K dnešnímu dni v meziročním srovnání je prodej tohoto typu zboží o 64 procent výše než loni,“ sdělil Hrotu Samuel Huba, ředitel Shoptetu.

Další nejnakupovanější dary pocházejí ze sekce drogerie a kosmetiky. Velký zájem je především o značkové parfémy. V sekci kosmetika a parfémy Shoptet eviduje meziroční růst o 22 procent. Překvapivý je naopak menší zájem o květiny. U těch e-shopová platforma hlásí meziroční pokles o sedm procent. 

„S trochou nadsázky by se dalo z čísel vyčíst, že zákazníci preferují dárky s trvalejší hodnotou, než jsou jen jednorázové věci jako třeba květiny či potraviny,“ hodnotí nákupní chování Čechů Huba. Zhruba dvě třetiny nákupů uskuteční muži. Podle ředitele Shoptetu je to ale dáno především tím, že ženy jsou hybatelkami tohoto svátku. „To ony si většinou říkají, jestli vůbec chtějí tento svátek slavit a jaká je jejich celková představa,“ míní Huba.

Zájem je rovněž o drobnou elektroniku, i když ta v celkovém objemu zdaleka nemůže konkurovat erotickým hračkám či parfémům. „Pokud jde o Valentýna, zájem je zejména o drobnou elektroniku, prémiové značky i produkty z kategorie péče o tělo, po kterých vzrostla poptávka o deset procent. Máme už ale vypozorované, které zboží se k tomuto svátku často kupuje. Jde o menší elektronické výrobky, nejčastěji péče o tělo a vlasy, například epilátory, fény, zastřihovače vousů. Dále zákazníci pořizují sluchátka a do popředí se dostaly také malé fototiskárny,“ říká Olga Dolínková, tisková mluvčí společnosti Datart. Tento řetězec při statistice vychází z dat platebních terminálů Global Payments.

Valentýn je však v Česku  oproti jiným západním zemím stále ještě tím méně populárním dnem, kdy si připomínáme lásku a její různé podoby. Například podle statistik největšího středoevropského e-shopu se spodním prádlem Astratex u Čechů vede Mezinárodní den žen. „V objemu prodejů k Valentýnu je to poměrově zhruba sedmdesát ku třiceti. Je to dáno jednak delší tradicí, ale i naší cílovou skupinou žen nad 45 let,“ míní Iva Janoušková, brand manažerka Astratexu.

Tradičně velký zájem je o speciální menu v restauracích. Své valentýnské akce ale představily i různé řetězce, například kavárny Costa či Starbucks.