Komentář: Evropa ekonomicky upadá. Nic než radikální integrace a jednotný trh nepomůže

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Zastánce různých „národních“ řešení, včetně mnoha českých politiků, to asi nepotěší, ale pokud chce EU alespoň trochu konkurovat USA a Číně, jiná cesta než větší ekonomická integrace není.

Celý článek
0

Létající auta z Číny jsou připravena ke startu. Jsou elektrická a chtějí si podmanit západní trh

Dělat obyčejná elektrická auta už umějí, teď se pouštějí rovnou do těch, která mohou i létat. Čínské automobilky se rozhodly využít své know-how z vývoje vozů na baterky a posunout ho do nové dimenze. A nového živlu.

Dělat obyčejná elektrická auta už umějí, teď se pouštějí rovnou do těch, která mohou i létat. Čínské automobilky se rozhodly využít své know-how z vývoje vozů na baterky a posunout ho do nové dimenze. A nového živlu.

Celý článek
0

Pane premiére, vyřešte zaměstnanecké akcie. Startupisté a investoři napsali Fialovi otevřený dopis

Celkem 146 zakladatelů, ředitelů a investorů českých technologických startupů napsalo premiérovi Petru Fialovi (ODS). Žádají o zavedení funkčního systému zaměstnaneckých akcií.

Celkem 146 zakladatelů, ředitelů a investorů českých technologických startupů napsalo premiérovi Petru Fialovi (ODS). Žádají o zavedení funkčního systému zaměstnaneckých akcií.

Celý článek
0

Tatrováci Strnad s Materou ovládli významné chorvatské strojírny

Majitelé kopřivnické automobilky Tatra Trucks, čeští průmyslníci René Matera a Jaroslav Strnad, ovládli obří chorvatskou strojírenskou skupinu Đuro Đaković Group (DDG).

Tatrováci Strnad s Materou ovládli významné chorvatské strojírny
Hlavní výrobou Đuro Đaković Group jsou nyní nákladních železniční vagony | foto Đuro Đaković Group (publikováno se svolením)

Jde o jednu z největších průmyslových společností v Chorvatsku. Vstup do firmy Češi podnikli už v roce 2020, avšak investiční operace byla definitivně završena poslední srpnový den na valné hromadě firmy. Na té český investor vložil do DDG celkem 232 milionů kun, tedy přes 750 milionů korun. Suma je kombinací hotovosti a stálých aktiv. Vůči tomuto kapitálu bude upsáno 23,2 milionu nových akcií. Výsledný vlastnický podíl českého investorského dua bude 82 procent. 

„Jsou tu samozřejmě podobnosti s Tatrou. Đuro Đaković je symbolem chorvatského průmyslu a procházel před naším vstupem vleklou krizí. Na rozdíl od Tatry, kde jsme byli s Reném jediní vážní zájemci, tady jsme jako čeští investoři uspěli v náročné soutěži, které se účastnili i významní místní podnikatelé,“ uvedl v prohlášení Jaroslav Strnad, někdejší zbrojařský magnát, dnes vládce průmyslové skupiny CE Industries. 

„Stejně jako v případě Tatry i zde cítíme s Reném velkou odpovědnost vůči zaměstnancům, zákazníkům i chorvatskému státu, který má prodej i další vývoj firmy pod drobnohledem. Děkujeme chorvatské vládě za důvěru a spolupráci na tomto náročném projektu,“ dodal Strnad. 

O potřebě vstupu strategického investora do DDG rozhodla chorvatská vláda již v roce 2020. V polovině tohoto roku byla managementem DDG vyhlášena na Záhřebské burze veřejná pozvánka k účasti ve výběrovém řízení na vstup strategického investora, který by provedl rekapitalizaci a stal se majoritním akcionářem skupiny. 

„Důvodem pro prodej DDG byla neutěšená finanční i odbytová situace společnosti, která měla problémy s likviditou a potřebovala zásadní restrukturalizaci rozvahy, jejímž základem byla kapitalizace původních závazků ve výši 300 milionů kun a navýšení základního kapitálu ze strany nového investora ve výši 232 milionů kun,“ upřesňuje předseda představenstva CE Industries Adam Šotek.

Česká nabídka nejprve postoupila spolu se dvěma dalšími společnostmi do druhého kola, ve kterém zvítězila zejména na základě kvality restrukturalizačního plánu. Zatímco ostatní účastníci soutěže očekávali omezování aktivit společností a rozprodej majetku, Češi slíbili zachovat pracovní místa a aktivity skupiny ve všech stěžejních oborech a také je navyšovat a rozvíjet přes nové zakázky. 

„Jsem rád, že se nám spolu s Jaroslavem podařilo uskutečnit další významnou akvizici, tentokrát mimo Českou republiku. Stejně jako v případě Tatry i při vstupu do skupiny Đuro Đaković nám pomáhal skvělý tým českých i chorvatských manažerů, díky kterým se stav společnosti již v tomto roce významně zlepšil. Plníme tak závazek, který jsme Chorvatsku dali, a děkujeme chorvatské vládě za příležitost, kterou nám poskytla,“ uvedl také René Matera, zkušený průmyslník a majitel rodinné výrobní skupiny Promet Group. 

Skupina DDG je historicky nejvýznamnější společnost a průmyslová značka v Chorvatsku. Působila v celé řadě odvětví jako dodavatel průmyslových zařízení a dopravních prostředků v energetickém, stavebním, železničním či obranném průmyslu. V současnosti je jejím hlavním výrobním programem výroba nákladních železničních vagonů. Menší částí skupiny je také zbrojovka, která opravuje například obrněná vozidla chorvatské armády.