Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Tatře se i přes pandemii daří, plánuje postavit továrnu v Brazílii

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks přežila loňský covidem postižený rok se ctí. Ukazují to údaje o vyrobených a prodaných vozech. Firma navíc plánuje expanzi na nové trhy. 

Tatře se i přes pandemii daří, plánuje postavit továrnu v Brazílii
Tatra, ilustrační foto | Archiv

Kopřivnický výrobce nákladních a speciálních vozů ze zbrojařské říše Michala Strnada Czechoslovak Group za rok 2020 vyrobil 1181 a prodal 1186 vozů, z toho téměř 60 procent mířilo na export, přes 40 procent pak na český a slovenský trh. Velikost tržeb a zisku firma zatím neuvedla. Nicméně jde o srovnatelný výsledek s rokem 2019. 

Tatra v roce 2019 vyrobila 1181 nákladních automobilů a podvozků a prodala jich 1281, což jí vyneslo tržby ve výši 5,88 miliardy korun a provozní zisk před odpisy (EBITDA) 365 milionů korun. Dá se tedy očekávat podobný výsledek. 

Tatra, kterou Strnad ovládá společně s rodinou průmyslníka Reného Matery, jako jedna z mála evropských automobilek na jaře nepřerušila výrobu. I tak se negativně projevily výpadky v dodávkách některých komponentů.

I tak Tatra Trucks podle vedení loni dokonce mírně překročila své obchodní plány. „Pro rok 2021 plánujeme  srovnatelný objem výroby a prodejů jako v roce 2020. Neustále rozšiřujeme portfolio zákazníků a projektů tak, abychom tohoto cíle dosáhli. Nicméně pracujeme i s variantou, že zákazníci mohou z důvodu epidemie některé projekty odsunout na pozdější dobu,“ říká šéf společnosti Pavel Lazar.

Michala Strnada a jeho manažery loni potěšily zejména zajímavé zakázky na speciální vozidla, u kterých firma dosahuje zajímavější marže. Především šlo o dodávku 41 hasičských speciálů Tatra Force 4x4 s opcí na dalších pět kusů pro hasičské jednotky spolkové země Braniborsko, na které Tatra Trucks spolupracuje se svým dlouholetým partnerem THT Polička. 

Důležité byly také projekty z oblasti obranných sil. Firma například začala spolupracovat s polským výrobcem Huta Stalowa Wola na projektu obrněného vozidla s podvozkem Tatra 4x4, které by mělo odebírat polská armáda. Pokračovaly také dodávky automobilů Tatra pro českou armádu na základě kontraktů podepsaných v předchozích letech. 

Už loni Tatra Trucks oznámila ambiciózní plány na expanzi v Jižní Americe, konkrétně v Brazílii. Kromě projektů v obranném průmyslu chce letos na obřím trhu vybudovat také výrobní závod, který by produkoval automobily Tatra pro tamní civilní trh.

Jedna z nejstarších automobilek světa, která loni oslavila 170. let od vzniku, nedávno také projevila zájem o závod výrobce autobusů a nákladních automobilů MAN v hornorakouském městě Steyr. 

Strnad společně s Materou vlastní Tatru od roku 2013, kdy jí ovládli v konkurzu. Dnes firma zaměstnává více než 1000 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie, který se zaměřuje na slévárenství a kovárenství. Sesterská společnost Tatra Defence Vehicle zase zajišťuje vývoj, výrobu, generální opravy a modernizaci obrněných vozidel. Například speciálních obrněnců Pandur II, které se v Kopřivnici vyrábí díky partnerství s americkým koncernem General Dynamics.