Tatře se i přes pandemii daří, plánuje postavit továrnu v Brazílii

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks přežila loňský covidem postižený rok se ctí. Ukazují to údaje o vyrobených a prodaných vozech. Firma navíc plánuje expanzi na nové trhy. 

Tatře se i přes pandemii daří, plánuje postavit továrnu v Brazílii
Tatra, ilustrační foto | Archiv

Kopřivnický výrobce nákladních a speciálních vozů ze zbrojařské říše Michala Strnada Czechoslovak Group za rok 2020 vyrobil 1181 a prodal 1186 vozů, z toho téměř 60 procent mířilo na export, přes 40 procent pak na český a slovenský trh. Velikost tržeb a zisku firma zatím neuvedla. Nicméně jde o srovnatelný výsledek s rokem 2019. 

Tatra v roce 2019 vyrobila 1181 nákladních automobilů a podvozků a prodala jich 1281, což jí vyneslo tržby ve výši 5,88 miliardy korun a provozní zisk před odpisy (EBITDA) 365 milionů korun. Dá se tedy očekávat podobný výsledek. 

Tatra, kterou Strnad ovládá společně s rodinou průmyslníka Reného Matery, jako jedna z mála evropských automobilek na jaře nepřerušila výrobu. I tak se negativně projevily výpadky v dodávkách některých komponentů.

I tak Tatra Trucks podle vedení loni dokonce mírně překročila své obchodní plány. „Pro rok 2021 plánujeme  srovnatelný objem výroby a prodejů jako v roce 2020. Neustále rozšiřujeme portfolio zákazníků a projektů tak, abychom tohoto cíle dosáhli. Nicméně pracujeme i s variantou, že zákazníci mohou z důvodu epidemie některé projekty odsunout na pozdější dobu,“ říká šéf společnosti Pavel Lazar.

Michala Strnada a jeho manažery loni potěšily zejména zajímavé zakázky na speciální vozidla, u kterých firma dosahuje zajímavější marže. Především šlo o dodávku 41 hasičských speciálů Tatra Force 4x4 s opcí na dalších pět kusů pro hasičské jednotky spolkové země Braniborsko, na které Tatra Trucks spolupracuje se svým dlouholetým partnerem THT Polička. 

Důležité byly také projekty z oblasti obranných sil. Firma například začala spolupracovat s polským výrobcem Huta Stalowa Wola na projektu obrněného vozidla s podvozkem Tatra 4x4, které by mělo odebírat polská armáda. Pokračovaly také dodávky automobilů Tatra pro českou armádu na základě kontraktů podepsaných v předchozích letech. 

Už loni Tatra Trucks oznámila ambiciózní plány na expanzi v Jižní Americe, konkrétně v Brazílii. Kromě projektů v obranném průmyslu chce letos na obřím trhu vybudovat také výrobní závod, který by produkoval automobily Tatra pro tamní civilní trh.

Jedna z nejstarších automobilek světa, která loni oslavila 170. let od vzniku, nedávno také projevila zájem o závod výrobce autobusů a nákladních automobilů MAN v hornorakouském městě Steyr. 

Strnad společně s Materou vlastní Tatru od roku 2013, kdy jí ovládli v konkurzu. Dnes firma zaměstnává více než 1000 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie, který se zaměřuje na slévárenství a kovárenství. Sesterská společnost Tatra Defence Vehicle zase zajišťuje vývoj, výrobu, generální opravy a modernizaci obrněných vozidel. Například speciálních obrněnců Pandur II, které se v Kopřivnici vyrábí díky partnerství s americkým koncernem General Dynamics.

Týdeník hrot

  • Zdeněk Tůma: S bazukou se musí umět
  • Přežijí komunisté stovku?
Objednat nyní