Takovou novelu české školství potřebuje

Nejde jen o neučitele ve školách. Zákonem ukotvuje i důležité profese, jako je školní psycholog nebo sociální pedagog

Takovou novelu české školství potřebuje
Marek Výborný | Archiv

Téměř celé minulé volební období předchozí vláda připravovala obsáhlou novelu zákona o pedagogických pracovnících. Byla hojně diskutována, původně vládní předloha o řadu pozitivních změn doplněna, ale přesto celý schvalovací proces nakonec narazil.

Nyní máme novou verzi zákona v rámci připomínkového řízení a vláda by se jí měla během měsíce zabývat. Nejde o drobnou novelu. Obsahuje řadu změn, které se snaží reagovat na největší bolesti českého školství a současně také na aktuální výzvy, kterým čelí. Patří mezi ně složité vyrovnávání se s dobou postcovidovou včetně enormní psychické zátěže žáků. K tomu se přidala bezprecedentní zkušenost s válkou, boj s dezinformacemi a mohl bych pokračovat dál. Proto je tak důležité ukotvení některých pozic a pomáhajících profesí ve školách, jako jsou třídní učitel, sociální pedagog nebo školní logoped.

Sníží se riziko odchodu mladých

Významnou roli hrají i školní psychologové, které už dnes v zákoně máme. Logicky dochází ke zvýšení požadavků na asistenta pedagoga. Klíčová je také péče o nastupující učitele, proto vítám definici adaptačního období a novou roli uvádějícího učitele. Zkušení pedagogové budou provázet své nastupující mladé kolegy v prvních dvou letech ve škole. Budou těmto učitelům poskytovat zvýšenou podporu a současně vytvářet důležitou zpětnou vazbu k jejich začátku pedagogické dráhy. Sám jsem to před dvaceti lety zcela neformálně zažil a vím, jak významná to byla pro mě opora. Mimo jiné si od toho slibuji, že snížíme riziko nemalého procenta odchodu mladých učitelů ze školství.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit