Vybrané články
z týdeníku The Economist

Tak ať to ladí: hudební tantiémy jako výnosný byznys

Hudební tantiémy se staly novým investičním hitem. Je to zábava, a ještě stabilně vydělávají.

Tak ať to ladí: hudební tantiémy jako výnosný byznys
Podle Anthonyho Martiniho má společnost Royalty Exchange seznam 25 tisíc potenciálních investorů, od penzijních fondů po „zubaře z Ohia“. | Profimedia.cz

Ben Stennis je country zpěvák a textař z Nashvillu, který napsal hity pro takové muzikanty jako Tim McGraw a Jason Aldean. Když zkraje letošního roku koronavirus zastavil hudební průmysl, nabídla mu společnost Royalty Exchange možnost vydělat nějaké peníze. Od roku 2016 společnost provozuje internetové tržiště, jež spojuje muzikanty, kteří chtějí prodat své dílo, a zákazníky, kteří chtějí investovat do tantiém. Anthony Martini, partner v Royalty Exchange, tvrdí, že mají seznam 25 tisíc potenciálních investorů, od penzijních fondů po „zubaře z Ohia“. Množství hlásících se investorů se v letošním roce v porovnání s rokem 2019 zdvojnásobilo.

Na cyklu nezáleží

Hudební tantiémy jsou složitý byznys. Když se nahrává písnička, vznikají autorská práva jak k písničce samotné, tak k její nahrávce. Tyto skupiny se pak dál dělí na mechanická práva (generovaná v případě, že je píseň prodávaná ve fyzické podobě nebo streamovaná), práva sdělování díla veřejnosti (když se písnička hraje v rádiu nebo živě na koncertě) a synchronizační práva (když se objeví ve filmu, televizním programu nebo v počítačové hře).

Myšlenka investic do tantiém není nic nového. V roce 1985 vysázel Michael Jackson 47,5 milionu dolarů za práva k nahrávkám přibližně 250 písní The Beatles; Taylor Swift se od chvíle, kdy její předchozí nahrávací společnost prodali, snaží koupit práva k originálům některých svých písní. Díky společnostem jako Royalty Exchange se autorská práva dostanou k širšímu spektru investorů; některé aukce začínají na čtyřmístných dolarových sumách. (Stennis svá práva prodal a z výtěžku splatil hypotéku.)

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit