Tahanice o rukavice

Jednorázových gumových rukavic je málo, cena raketově roste.

Tahanice o rukavice
ilustrační foto | Profimedia.cz

Pandemie vytvořila z třídolarové krabice nitrilových rukavic 32dolarový poklad. Cena vyletěla poté, co Americké strategické národní zásoby (Strategic National Stockpile) v prosinci oznámily, že z plánovaných 4,5 miliardy rukavic, které jsou potřeba ve zdravotnictví, bylo k dispozici pouze 72 milionů. Situace je obdobná všude. A podobně jako před pár měsíci v Česku s rouškami se nyní státy obracejí na přeprodejce, potažmo černý trh.

Rostoucí poptávka způsobila, že ceny prudce vzrostly: Krabice 100 nitrilových rukavic nyní stojí podle průzkumu singapurské agentury Persistence Market Research až 32 dolarů (přibližně 680 korun). Přitom před pandemií stála tři dolary (přibližně 64 korun). Obrovská poptávka se promítla i u výrobců rukavic. Například cena akcie varšavského výrobce Mercator Medical, který vyrábí své rukavice v Thajsku, od ledna 2020 stoupla o 3300 procent.

Asie je v tomto směru klíčová. Zhruba 65 procent celosvětové produkce rukavic na jedno použití připadá Malajsii, která je i sídlem největšího výrobce Top Glove. Jenže společnost byla v listopadu minulého roku nucena uzavřít 28 ze svých 41 poboček, a to zrovna kvůli velkému počtu nakažených zaměstnanců. Celá situace vyústila podle agentury Bloomberg ve sníženou produkci, která vytvořila ještě větší převis mezi nabídkou a poptávkou a přirozeně pak i nárůst cen.

Velká poptávka po ochranných pomůckách, konkrétně po jednorázových rukavicích, ovlivňuje i český e-commerce trh – rukavice nyní nabízejí prodejci elektroniky a potravin, jako je Alza nebo Košík. Jedním z nejvyhledávanějších a nejvíc kupovaných produktů se staly rukavice i na B2B platformách. Tam je skupují i stavební firmy nebo malí živnostníci. „K velkému překvapení u nás došlo na konci loňského roku, kdy jsme si sestavili žebříček nejprodávanějších a nejvyhledávanějších produktů. Jednu z prvních příček drží právě nitrilové rukavice, které na naší platformě nabízely i poptávaly stovky podnikatelských subjektů,“ komentuje Václav Liška, country manager byznysové platformy merXu.

Raketový růst cen zasáhl mimo zdravotnictví i ostatní obory, které byly na využití ochranných pomůcek zvyklé nebo jim bylo jejich užívání nařízeno restrikcemi. Jmenovitě můžeme zmínit všechna kadeřnictví a kosmetické salony nebo všechny pracovníky gastronomie.