Dluh Ukrajiny roste, Kyjev žádá Západ o odklad či částečné odpuštění splátek

Restrukturalizace by se měla týkat zhruba jedné pětiny zahraničního dluhu Ukrajiny, který nyní dosahuje dvaceti miliard dolarů (474 miliard korun)

Restrukturalizace by se měla týkat zhruba jedné pětiny zahraničního dluhu Ukrajiny, který nyní dosahuje dvaceti miliard dolarů (474 miliard korun)

Celý článek
0

Komentář: Staré dobré časy, kdy byl ČEZ tiskárnou na peníze, končí

Windfall tax je sice průšvih, ale ve hře je mnohem víc – budoucnost ČEZ. Místo dividend se bude investovat. A ne úplně bezrizikově. 

Windfall tax je sice průšvih, ale ve hře je mnohem víc – budoucnost ČEZ. Místo dividend se bude investovat. A ne úplně bezrizikově. 

Celý článek
0

Přes miliardu dolarů na AI a kyberbezpečnost. Fond s českou stopou šlápl do pedálů

Mezinárodní investoři sdružení v Evolution Equity Partners věří v potenciál kyberbezpečnosti a umělé inteligence. Oznámili, že na nové investiční příležitosti disponují kapitálem přes 1,1 miliardy dolarů. Nový fond má i českou stopu, jedním z partnerů je i brněnský IT expert a investor Karel Obluk.

Mezinárodní investoři sdružení v Evolution Equity Partners věří v potenciál kyberbezpečnosti a umělé inteligence. Oznámili, že na nové investiční příležitosti disponují kapitálem přes 1,1 miliardy dolarů. Nový fond má i českou stopu, jedním z partnerů je i brněnský IT expert a investor Karel Obluk.

Celý článek
0

Svíčkovou máme rádi, ale už ne tolik jako dřív

České spotřebitele zajímá rostlinná strava a nižší podíl plastů. Nejsou zdaleka tak konzervativní, jak se traduje, říká šéfka Unileveru v Česku Michaela Franeková

Svíčkovou máme rádi, ale už ne tolik jako dřív
Michaela Franeková | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Málokdy mine den, aby se nám do ruky nedostal alespoň jeden z produktů globální společnosti Unilever. Vládce rychloobrátkového sortimentu nás zásobuje mnoha výrobky denní potřeby, od dezinfekce Savo po nanuky Míša. Málokdo tak má lepší přehled o tom, co spotřebitel konzumuje a co konzumovat chce. Sportovně založená milovnice zmrzliny a vegetariánka Michaela Franeková, která stojí v čele tuzemského zastoupení Unileveru, boří některé stereotypy o českém zákazníkovi. Sama o sobě je definicí směru, kterým se čeští spotřebitelé ubírají. 

Pandemie, rekordní inflace, rostoucí ceny energií, Green Deal. To vše ekonomiku aktuálně zásadně mění. Jak tyto jevy dopadají na sektor rychloobrátkového zboží, v němž působí Unilever, a který z nich se projevuje nejvýrazněji?

Řekla bych, že zásadní význam mají všechny tyto aspekty. Možná se mění intenzita jednotlivých oblastí kvůli pandemické krizi, ale věnujeme se všem. Zmínil jste Green Deal. Ten vnímám jako akceleraci tématu udržitelnosti, které je dlouhodobě součástí naší strategie, která je pro nás nevyhnutelná. Obávali jsme se, jak to současné problémy v čele s covidem-19 ovlivní, ale musím říct, že nás to spíš nakoplo. Covid přinesl mnohé výzvy v dodavatelských řetězcích a oblasti získávání surovin. Hlavně v roce 2020 bylo vše narušené. Nevyhnutelnost udržitelnosti se tím však jen akcelerovala, ať už klimatickými změnami, nebo covidem. 

Stěžejním tématem, kterým se Unilever profiluje, je snižování spotřeby plastů. Jejich spotřeba přitom právě kvůli pandemii masivně vzrostla. Jak je tedy možné, že se to Unileveru nedotklo? 

Nárůst množství plastu třeba ve farmaceutickém průmyslu nebo u běžných spotřebitelů v domácnostech v souvislosti s intenzivnější hygienou byl určitě enormní. Došlo k tomu i na straně řetězců, které ze dne na den musely začít balit čerstvé produkty. V našem podnikání však opravdu nemůžu říct, že by kvůli covidu došlo k růstu používání plastů. Veškerý sortiment už prodáváme balený a díky tomu, že jsme už předtím měli rozjeté programy na snižování spotřeby, se nám podařilo zvýšit podíl recyklovaného plastu a množství plastu v obalech snížit. Jsem přesvědčena, že plast je dobrý vynález a stejně jako v případě ohně jde spíš o to, jakým způsobem ho používáme, jak s ním pracujeme a jak ho recyklujeme. Platí přitom, že čím komplexnější je obal, tím menší je šance, že bude recyklovatelný. Jde tedy o to, používat materiál, který není příliš komplexní a dá se snadno rozložit v recyklačním systému. Snížili jsme absolutní použití plastu a začali více používat recyklovaný plast. Snažíme se vyhnout používání kombinovaných plastů a používat jednodušší materiály. Do roku 2025 chceme mít všechny obaly opakovaně použitelné, recyklovatelné nebo kompostovatelné. V tomto nás covid nezbrzdil, spíš naopak. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit