Rána pro ukrajinskou ekonomiku. Evropa omezí dovoz drůbeže, vajec a cukru

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Evropští zemědělci dlouhodobě kritizují Brusel, že nedokáže ochránit zemědělský trh před lacinou konkurencí z Ukrajiny. Členské země EU se dohodly na kompromisu, který by měl zavést kvóty na drůbež, vejce, cukr, oves, kukuřici nebo med.

Celý článek
0

Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Stavební superúřad prošel. Opozice spoléhá na Senát

Hlasy poslanců vládního ANO, SPD a několika sociálních demokratů se ministryni Kláře Dostálové podařilo schválit nový stavební zákon. V Senátu ale legislativa zřejmě narazí.

Stavební superúřad prošel. Opozice spoléhá na Senát
Stavebnictví, ilustrační foto | Shutterstock.com

Patřil mezi hlavní priority vlády Andreje Babiše a nakonec se pár měsíců před volbami podařilo protlačit jej Poslaneckou sněmovnou. Přesto ještě nemá nový stavební zákon, který má nahradit patnáct let starou a nevyhovující legislativu, ani zdaleka vyhráno.

Hnutí ANO, hlavní podporovatel nového stavebního práva, zažilo možná až nečekané drama. Kvůli drobným neshodám ztratilo podporu komunistů, a tak se legislativu podařilo prohlasovat s ad hoc koalicí s SPD a několika odpadlíky z řad sociálních demokratů.

Opozice, která nový stavební zákon odmítá, nicméně dává jasně najevo, že se s porážkou v Poslanecké sněmovně nehodlá smířit. Díky většině v Senátu naopak plánuje do paragrafů zasáhnout, a především zabránit vzniku centrálního stavebního superúřadu, který by měl nahradit dnešní „rozdrobenou“ soustavu byrokratů. Právě tato změna je hlavním bodem, o který se vede nejvíc sporů. 

Starostové, nemluvte do povolování

Nejvyšší stavební úřad, který by měl sídlit v Ostravě, by měl podle schváleného zákona postupně pod svá křídla převést několik tisíc úředníků z dnešní soustavy stavebních úřadů. Tím by se dostali do státní služby.

Hlavním cílem, který tím legislativa sleduje, je oproštění stavebního řízení od politických tlaků. Úřady by totiž sice měly být nezávislé už dnes, v praxi ale spadají pod vliv starostů. A to podle developerů často vede k politizování projektů. Jinými slovy, radnice si víc hledí svých stávajících voličů než těch, kteří by se díky nové výstavbě teprve nastěhovali.

Díky sloučení se má také zjednodušit komunikace lidí a firem s byrokraty. Základním stupněm mají být krajské stavební úřady, které by byly hlavním styčným bodem stavařů a státní správy. Pro získání povolení by navíc žadatel nemusel – tak jako dnes – získávat stanoviska a vyjádření desítek dalších úředníků. Nově to má mít na starosti stavební úřad.

Opozice popisovaný systém kritizuje z několika důvodů. Vadí jí především to, že by samosprávy ztratily vliv na to, co se v jejich katastru staví – rozhodoval by o tom úředník „na dálku“. Opoziční poslanci se také obávají toho, že do účinnosti novely v roce 2023 se nestihne celý systém překopat a kvůli zmatkům se naopak stavební řízení zkomplikuje ještě víc, než v jakém stavu je dnes.

Lhůty nikdo nedodržuje

Díky sjednocení všech stanovisek a vyjádření dotčených subjektů do jednoho razítka (dnes je jich potřeba minimálně čtyřicet) by se podle ministryně Dostálové mělo řízení zásadně urychlit. Ze zkušeností developerů vyplývá, že právě nutnost řešit desítky razítek, přičemž proti každému je možné odvolání, je jednou z hlavních příčin, proč u nás povolení bytového domu trvá pět a více let.

Druhým problémem dnešního stavebního řízení je nedodržování lhůt ze strany úřadů. Zatímco lidé či firmy jsou při nedodržení termínů při komunikaci se státní správou přísně penalizováni, byrokratům nelámajícím si hlavu s termíny nic nehrozí. Podle nového zákona by tak platila takzvaná fikce souhlasu – v případě, že by se úřad nevyjádřil v zákonné lhůtě, bude se to brát jako souhlasné stanovisko.

Legislativa slibuje také odstranit dnešní nepěkný zvyk, a sice úřední „ping-pong“, kdy si nadřízený a podřízený úřad mezi sebou „pinkají“ rozhodnutí a odvolání, což může teoreticky trvat nekonečně dlouho. Nové paragrafy nicméně nařizují nadřízenému úřadu, že rozhodnout musí, aniž by věc vracel o stupeň níž k dalšímu řízení.

Sloučení nejrůznějších institucí, které se dnes ke stavbě vyjadřují odděleně, pod jeden úřad je ovšem jen jednou novinkou. Zákon dál počítá s tím, že některé úřady pozbydou právo vydávat stanoviska úplně. Jejich práci převezmou přímo lidé ze stavebního úřadu.

Vedle toho obsahuje nový zákon řadu menších změn. Vychází například vstříc požadavkům stavařů na digitalizaci celého procesu stavebního řízení. Dnes totiž podle developerů předání dokumentů úředníkům v praxi znamená přijet s dodávkou naloženou papíry. Díky elektronizaci se má všechno urychlit a zpřehlednit, aby dokumentace byla dostupná online. 

Osud nejistý

Podle opozice se ještě letos v létě bude Poslanecká sněmovna zabývat novým stavebním zákonem znovu. Piráti, ODS nebo Starostové jsou proti od samotného počátku a díky převaze v Senátu mají slušnou šanci vrátit poslancům důležitou legislativu ve své vlastní podobě.

Pro stavební zákon by to ale fakticky nejspíš znamenalo konec šancí na přijetí ještě před volbami. Na tak zásadní změnu by jen těžko přistoupilo hnutí ANO a nalezení dohody po měsících handrkování ve sněmovně se nezdá realistické. Nové stavební právo by tak patrně řešili až noví poslanci a stavební zákon by se zdržel o další měsíce, nebo dokonce roky.