Vypukne další očkovací šílenství? Moderna finišuje hned tři nové vakcíny

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Konec pandemie covidu-19 se negativně projevil v příjmech velkých farmaceutických firem. Ty, které vyvinuly celosvětově podávaná očkování proti koronaviru, nyní hledají cesty, jak posílit svůj byznys. Moderna oznámila, že do poslední fáze studií přecházejí hned tři nové vakcíny.

Celý článek
0

Do Legolandu už jen na podzim a v dešti? Vlastník se rozhodl zavést dynamické ceny

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Zábavní parky a jiné atrakce majitele Legolandu – firmy Merlin Entertainments – stále netáhnou tolik lidí jako před covidem. Naplnit poloprázdné kasy zábavního impéria má zavedení dynamických cen.

Celý článek
0

Český startup Agdata míří na Slovensko. Bude tam měřit kvalitu ovzduší

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Už žádná obří zařízení o velikosti stavební buňky. Český startup Agdata vyvinul senzor na měření znečištění ovzduší, který má velikost diáře. Slováky zaujal svou cenou i přesnými výsledky.

Celý článek
0

Studenti, k urnám!

Kdekdo jásá nad tím, jak středoškoláci hlasovali ve studentských volbách a jak zatočili se stávající vládou. Šedesát procent pro dvě opoziční koalice a k tomu sedm procent pro Stranu zelených, to jsou opravdu impozantní výsledky. A jasný vzkaz mladých Andreji Babišovi, že je čas končit.

Studenti, k urnám!
ilustrační foto | Profimedia.cz

Nehraje se přitom o nic menšího než o účast, či neúčast cca 360 tisíc sněmovních prvovoličů a dalších necelých 400 tisíc voličů ve věku do 25 let. Když k tomu připočítáme voliče v kategorii od 25 do 35 let, kterých je přes 1 200 000, dostáváme voličskou skupinu čítající dva miliony voličů. V minulých sněmovních volbách byla tato věková skupina jediná, kde Babiš s cca čtrnácti procenty prohrál. Skončil až třetí za vítěznými Piráty s 22 procenty a za druhou ODS s osmnácti procenty. Na základě skončených studentských voleb je očividné, že postoje mladých vůči současnému premiérovi se nezměnily. A pokud ano, tak ještě více v jeho neprospěch.  

Aby ale celé studentské volby dostaly opravdu reálný smysl, musejí studenti – ale zdaleka nejen ti středoškolští, kterým v mnoha případech ještě není osmnáct – teď opravdu dojít do volebních místností a odevzdat svůj hlas. A s nimi i ostatní mladí lidé. Právě v tom může být a bohužel dost pravděpodobně i bude potíž. 

Různé statistiky a průzkumy dlouhodobě signalizují, že jít k volbám hodlá jen asi třetina mladých lidí. Nakrátko se to změnilo v době vrcholící covidové pandemie. Neschopnost a bohorovnost vlády, nejdéle zavřené školy v Evropě a zbytečné oběti způsobily krátkodobý nárůst vůle jít volit a zúčtovat s touto garniturou. Právě tato nálada táhla vzestup opozičních koalic, a především té pirátsko-starostovské. Odezněním toho nejhoršího se, zdá se, všechno vrátilo k „normálu“. Tedy i podíl odhodlaných mladic a mladíků.

 

Vysvětlit mladým lidem, že jít volit je cool, rozhodně nebude jednoduché. 

Třeba proto, že oproti roku 2017 ztratili jasný maják v podobě Pirátů. Ti sice kandidují, ale spojením se STAN rezignovali na originalitu a autentičnost, která jim minule parádně zafungovala. Nakonec překvapivá plichta mezi PirSTAN a Spolu ve studentských volbách to jasně ukazuje. A kontrastuje s výsledkem studentských voleb před čtyřmi lety. Piráti tehdy triumfovali mnohem jednoznačněji, když získali skoro 27 procent před druhou TOP 09 s necelými šestnácti procenty a třetím ANO s 10,5 procenta. 

Dalším důvodem je absence široce přijaté a sdílené kampaně k posílení volební účasti. Tu obvykle nevedou kandidující politické strany, ale občanské iniciativy, které do nich zapojují influencery. V Česku jsme takovou kampaň zažili před volbami 2010. Byla kontroverzní, ale efektivní a v nebývalé míře zvedla ze židlí mladé. Těžila z ní hlavně nová a neokoukaná TOP 09 v čele s Karlem Schwarzenbergem. 

Zpětně lze jen litovat, že takovou mobilizační schopnost v tu nejméně vhodnou chvíli ztratila iniciativa Milion chvilek pro demokracii. Té se podařilo dotlačit ke spolupráci pět opozičních stran. To byl její velký úspěch. Zároveň to ale byla i její labutí píseň. Jako tragické se jeví rozhodnutí Mikuláše Mináře odejít od „chvilkařů“, založit novou stranu a jít s ní do voleb. Nejenže tento plán absolutně ztroskotal, Minářův odchod především paralyzoval celou iniciativu, neboť ji připravil o nejviditelnější tvář a sebral jí velkou část její image. Iniciativa sice nerezignovala a právě nyní organizuje celostátní kampaň k nabuzení antibabišovských voličů, její mobilizační potenciál po Minářovi je ale mnohem nižší, než mohl být a než by bylo třeba. 

Apel na mladé voliče evidentně zůstane na koalici Pirátů se STAN a koalici Spolu. V posledních dvou týdnech půjde o jednu z největších výzev, které před nimi stojí. Obě koalice to dobře vědí.