Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

TikTok v USA asi fakt zakážou. Skončil nám život, šílí influenceři

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Celý článek
0

Strnadova Tatra se zajímá o závod MAN v Rakousku

Kopřivnická Tatra, spadající do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, projevila zájem o závod výrobce autobusů a nákladních automobilů MAN v hornorakouském městě Steyr.

Strnadova Tatra se zajímá o závod MAN v Rakousku
ilustrační foto | Profimedia.cz

„Mohu potvrdit, že Tatra má zájem na angažmá ve Steyru,“ řekl deníku Oberösterreichische Nachrichten zástupce Tatry v Rakousku Anton Bucek. Hrotu to následně potvrdil i mluvčí skupiny CSG Andrej Čírtek s tím, že to je v tuto chvíli to jediné, co se k tomu dá říci. 

Automobilka MAN, spadající pod koncern Volkswagen, plánuje závod s 2,3 tisíce zaměstnanců do roku 2023 zavřít a výrobu přesunout do Polska a Turecka. V současnosti se ve firmě přiostřují spory mezi managementem a odboráři. Záleží na tom, jak by se s tím popasoval právě český investor. Mzdy v Rakousku jsou totiž ve srovnání s Českem vysoké.

Česká skupina nebude zřejmě jediným zájemcem. Rakouská ministryně hospodářství Margarete Schramböcková počátkem října mluvila o vznikajícím „rakouském konsorciu“, které by závod mohlo převzít a zachránit část pracovních míst.

Automobilový průmysl má ve Steyru dlouhou tradici. Současný závod MAN je jedním z pohrobků někdejšího koncernu Steyr-Daimler-Puch, který s Tatrou spojuje jméno legendárního konstruktéra Hanse Ledwinky. Koncem 80. let se společnost rozpadla a jednu z jejích součástí získal právě MAN. Dnes fabrika vyrábí různé komponenty pro nákladní vozy MAN včetně kabin, součástí je lakovna plastových dílů a také vývoj.    

Tatra Trucks patří k nejvýznamnějším společnostem ze Strnadova holdingu. Strnad se o firmu dělí s průmyslníkem Reném Materou, který v ní drží 35 procent akcií. V loňském roce se navíc vrátila do skvělé formy. Po obtížnějším roce 2018 jí loni vzrostly tržby o necelé dvě miliardy na celkových 6,2 miliardy. Zisk EBITDA se vrátil do kladných hodnot, když přesáhl 330 milionů korun.

Pro Michala Strnada, jehož otec Jaroslav vyrostl zejména na obchodě se sovětskou technikou, by to byl další továrnický zásah v zemích západní Evropy. Připomeňme, že na začátku roku získal výrobce munice FMG ve španělské Granadě. Strnad firmu koupil od amerického zbrojního konglomerátu General Dynamics.

S příspěním Jana Brože.