Vybrané články
z týdeníku The Economist

Střelba ostrými

Američtí výrobci zbraní mohutně dohánějí covidový nedostatek munice.

Střelba ostrými
ilustrační foto | Shutterstock.com

Pouze dvě firmy – Vista Outdoor a Olin Corp. – dodávají náboje na americký trh, a to prostřednictvím svých dvou zavedených značek. Remington, jenž je součástí Visty, vznikl už v roce 1816 a Winchester Ammunition, jenž patří Olin Corp., vyrábí munici už od roku 1866. A kvůli obrovskému nárůstu poptávky rostly oběma společnostem v poslední době tržby způsobem, jaký obvykle zažívají pouze zbrusu nové podniky.

Třikrát denně se před továrnou Remingtonu na předměstí Little Rocku ve státě Arkansas vytvoří dlouhá fronta dodávek, aby rozvezly produkci, která se tam vyrábí v tamním trojsměnném provozu. Je to ostrý kontrast proti situaci z loňského léta, kdy Remington už podruhé od roku 2018 zbankrotoval. Zbrojovka vyráběla jen mizivé množství nábojů ze surovin, jež se podařilo vyžebrat od dodavatelů, kteří neměli jistotu, že někdy dostanou zaplaceno.

Skokový růst poptávky

A právě v době, kdy se Remington potácel na hraně zániku – patřil tehdy fondu rizikových investic Cerberus Capital, který se víc soustředil na složité finanční transakce než na navyšování tržeb firmy –, prudce vzrostla poptávka po nábojích. Největší vliv na ni měl covid-19 a s ním související omezení, kvůli nimž si miliony Američanů najednou chtěly vyrazit zastřílet do přírody a na střelnice. Počet prověrek nutných pro nákup zbraně, které se běžně používají pro posuzování velikosti zbrojního trhu, rok od roku roste, ale loni poskočil o nevídaných čtyřicet procent.

Remington si od té doby mohl dovolit už sedmkrát zvýšit cenu. Má objednávky na dosud nedodané zboží za několik miliard dolarů. Prodejci munice v průzkumu Národní nadace pro sportovní střelbu (NSSF) uvedli, že by v první polovině roku 2021 dokázali prodat třikrát tolik nábojů, kdyby je měli ve skladu. Nová mateřská společnost Vista nalila do Remingtonu pracovní kapitál a navýšila počet jeho zaměstnanců. Provozní zisk by letos měl dosáhnout 81 milionů dolarů, které Vista za Remington zaplatila. A pokud jde o Winchester Ammunition, jeho zisk ve třetím čtvrtletí se meziročně téměř zdvojnásobil (400 milionů dolarů) a hrubý provozní zisk (EBITDA) zečtyřnásobil.

Nejen bílí muži

Výrobci zbraní a munice se modlí, aby zlaté časy vydržely. V minulosti prudce rostla poptávka, když se držitelé zbraní – převážně bílí muži – obávali nových omezení. Tentokrát však jde o nové demografické skupiny. Z průzkumu NSSF vyplynulo, že se mezi lety 2006 a 2019 zvýšil podíl žen mezi rekreačními střelci z 19 na 25 procent. Mezi legálními držiteli zbraní v Americe nyní tvoří 28 procent Hispánci, 25 procent černoši a 19 procent Asijci. Po celé zemi vznikají nové střelecké kluby. Například Pink Pistols, střelecká a sociální skupina pro sexuální menšiny, má 48 poboček po celých Spojených státech. Její motto zní: „Vytahuj se na někoho stejné ráže.“

Politický odpor proti držení střelných zbraní je v Americe pořád silný, což firmy poslední dobou nutí přesouvat výrobu na místa, která jsou vůči jejich podnikání příznivěji nakloněná. Remington proto stěhuje svou divizi palných zbraní, na něž je potřeba povolení, z New Yorku do Georgie, kde platí vstřícnější zbraňové zákony, a Smith & Wesson, další legendární americká zbrojovka, před nedávnem oznámil, že přesídlí z Massachusetts do Tennessee. Ale zákazníci poptávající zbraně a munici se objevují úplně všude.

© 2021 The Economist Newspaper Limited
All rights reserved. Publikováno na základě licence s The Economist, přeloženo týdeníkem Hrot.
Originální článek v angličtině najdete na www.economist.com.