Velká celní válka. EU vymýšlí, jak se bránit dovozu levných elektroaut z Číny

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

Celý článek
0

Applu se v Číně letos nedaří. Zachrání ho uvedení iOS 18 s umělou inteligencí?

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Celý článek
0

Digitální ekonomika se stává obětí vlastního úspěchu a vhání USA do náruče Donalda Trumpa

Americké megalopole díky technologickému rozmachu rostou, zbytek země vymírá. Do karet to hraje autoritářům

Americké megalopole díky technologickému rozmachu rostou, zbytek země vymírá. Do karet to hraje autoritářům

Celý článek
0

Chcete firemní elektromobil? Požádejte stát o dotaci

O podporu mohou Národní rozvojovou banku žádat firmy a podnikatelé. Výše dotace na nakup elektromobilu činí až 300 tisíc korun, na pořízení dobíjecí stanice až 150 tisíc korun.

Chcete firemní elektromobil? Požádejte stát o dotaci
elektromobil a nabíjecí stanice | Hrot24, Tomáš Novák

Národní rozvojová banka (NRB) začala přijímat žádosti o podporu na nákup elektromobilů pro firmy. Podpora spočívá v poskytnutí bezplatné záruky na nákup vozu na elektřinu. Po pořízení elektromobilu budou moci podniky žádat NRB o příspěvek ve výši až 300 tisíc korun na vozidlo a 150 tisíc korun na dobíjecí stanici. Podpora bude trvat do konce příštího roku a financovaná bude z Národního plánu obnovy. Uvedli to dnes zástupci NRB na tiskové konferenci. Celkově je z Národního plánu obnovy na projekt určeno 1,95 miliardy korun. Z toho půjde 1,65 miliardy na pořízení vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu.

Žádost v rámci programu Záruka Elektromobilita mohou podat živnostníci, podnikatelé, ale i malé, střední a velké firmy. "NRB bude vystavovat záruky k úvěrům, které poskytnou spolupracující partneři, tedy komerční banky či leasingové společnosti. Tento mechanismus používáme i v jiných programech v našem portfoliu," uvedl člen představenstva NRB Pavel Křivonožka. Banka očekává, že první příspěvky začne vyplácet v polovině dubna.

Podporovány jsou osobní vozy, tedy auta s nejvíce osmi místy včetně sedadla řidiče, a lehké užitkové vozy do hmotnosti 4,25 tuny. Auto nemusí být nové, podmínky splňuje také vozidlo, které bude dodané do šesti měsíců ode dne prvního uvedení do provozu, které bude mít najeto do 6000 kilometrů. U osobních aut se banka zaručí za úvěry od 300 tisíc korun do 1,5 milionu korun, majitelé pak mohou požádat o podporu až 200 tisíc korun. U malých dodávek jde o úvěr do dvou milionů Kč a příspěvek maximálně 250 tisíc korun na vozidlo, u větších užitkových aut je výše zaručovaného úvěru až 2,5 milionu korun a příspěvek 300 tisíc korun.

"Jsme rádi, že se konečně povedla výzva, která je dost zásadní. Je určena pro podnikatele, kteří nakoupí 75 procent aut, u elektromobilů je to až 90 procent. Bohužel vnímáme tam i některá negativa. Ta výzva přichází relativně pozdě proti ostatním zemím. V Evropě se od dotací tohoto typu ustupuje," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA) měsíčně podle jejího odhadu díky programu zajistí financování zhruba 500 vozů. Podle nedávného průzkumu společnosti EY pro ČLFA 35 procent firem uvedlo jako důvod nezájmu o elektromobily chybějící dotační podporu pro jejich výhodnější nákup.

Podle společnosti Raiffeisen - Leasing se o podporu zajímají zhruba desítky klientů denně. V 95 procentech případů žádají financování nových vozů menší a střední firmy. Největší zájem je o elektromobily mezi jedním a 1,5 milionu korun, mezi značkami vede Tesla, uvedla.

Tempo růstu prodeje nových elektromobilů na českém trhu se letos kvůli čekání firem na zahájení výzvy snížilo na polovinu. Prodej za leden a únor stoupl o 25 procent na 911 vozů, zatímco loni ve stejném období rostl o 48 procent. Za celý loňský rok prodej elektromobilů vzrostl o 71 procent na 6640 vozidel. Elektromobily loni tvořily téměř tři procenta celkových prodejů nových osobních aut, letos na začátku roku jejich podíl klesl na 2,6 procenta.