Sportisimo má za sebou rekordní rok a chystá se na Balkán

Největší tuzemský řetězec se sportovním zbožím, společnost Sportisimo, loni utržil přes jedenáct miliard korun a vydělal (EBITDA) 1,3 miliardy. To je nejvíc v jeho historii. 

Sportisimo má za sebou rekordní rok a chystá se na Balkán
Největší tuzemský řetězec se sportovním zbožím, společnost Sportisimo, loni utržil přes jedenáct miliard korun | foto Mino Surkala / Shutterstock.com

Je to šest let, co do českého obchodního řetězce Sportisimo vstoupil osvědčený tandem z Penty Martin Kúšik a Pavel Vajskebr. Miliardář a někdejší partner česko-slovenské investiční skupiny společně s dlouholetým ředitelem lékáren Dr. Max koupili polovinu Sportisima od jeho vietnamských zakladatelů. Thai Ngoc Nguyen a Do Hong Son se těsně před covidem zbavili další části a dnes v něm drží už jen pětinový podíl, ačkoli zejména Thai Nguyen patří nadále mezi hlavní stratégy firmy.

V posledních letech ale společnost jako generální ředitel vedl Vajskebr, který jí naordinoval někdy velmi bolestivou technologickou restrukturalizaci, zavedl nový vnitřní systém i logistické uspořádání. Jeho éra v čele firmy končí, vystřídal ho dlouholetý šéf Tchiba, Slovák Richard Hodul. Exředitel Dr. Maxe a dalších firem z oblasti distribuce léčiv však zůstává menšinovým vlastníkem firmy a také členem širšího vedení. 

Vajskebr každopádně podnik předává v dobré kondici. Sportisimo přečkalo se ctí covidové uzávěry a po opětovném otevření obchodů zažívalo doslova zlaté časy. Ostatně to je vidět na číslech za poslední účetní rok 2021/2022, který končí v březnu letošního roku. 

„Poslední rok se nám to otočilo. Náš fiskální rok začínal přesně v době, kdy covid končil, respektive kdy skončila plošná opatření. Ihned se projevila odložená poptávka a velký hlad lidí po sportovních aktivitách. Takže fiskální rok 2021 byl pro nás jednoznačně nejúspěšnější v historii,“ vysvětluje odcházející šéf Vajskebr v obsáhlém rozhovoru pro Hrot.

Firma loni utržila celkem přes jedenáct miliard korun a hrubý provozní zisk (EBITDA) 1,3 miliardy korun. „Jsme si vědomi, že k tomu přispěly i jednorázové vlivy, tedy odložená poptávka kvůli covidu. Nejvíce si ale ceníme toho, že i když jsme měli několik měsíců zavřené prodejny, dobře nám zafungoval e-shop a o zákazníka jsme nepřišli. Náš přístup držet dva rovnocenné prodejní kanály zafungoval skvěle,“ pochvaluje si někdejší judista z Plzně, který zároveň spoluvlastní síť 160 ordinací praktických lékařů pod hlavičkou MediClinic. 

Sportisimo aktuálně chystá další zahraniční expanzi a také zahušťování sortimentu směrem k menším sportům. „Stále v regionu vidíme řadu zemí, kde jsou příležitosti. Aktuálně třeba začínáme v Chorvatsku. V lednu bychom tam měli otevřít první kamenné pobočky, už teď tam máme spuštěný e-shop. Rychle rosteme v Rumunsku, o něco pomaleji v Maďarsku a Bulharsku,“ shrnuje Vajskebr aktuální růstové plány. Také v Česku je Sportisimo ještě připraveno růst, ale maximálně o jednotky prodejen ročně. Už teď jich v Česku má přes sto, a je tak největším hráčem na trhu, který nadále úspěšně odráží i velké zahraniční hráče.