Důchodová reforma musí být na sílu. Dobrovolnost nemá smysl, kdo si nechce spořit, ať ze systému vystoupí

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Proč si Češi na důchod spoří směšné částky? Jsme národ s averzí na riziko, říká hlavní analytik Hrot24 Miroslav Zámečník s tím, že není jiná cesta, než aby bylo spoření povinné.

Celý článek
0

Praha nestaví a je drahá. Investory teď více lákají Brno a Ostrava

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Levnější pronájmy i zatím nevyužité lidské zdroje. Krajská města jsou stále zajímavější pro firmy, které hledají klidnější lokality nebo hodlají expandovat do regionů.

Celý článek
0

Tři zajímavé patenty Apple, které by mohly brzy spatřit světlo světa

Prohlédněte si několik unikátních patentů společnosti Apple, které mají naději, že se v blízké budoucnosti stanou samostatným produktem či jeho součástí.

Prohlédněte si několik unikátních patentů společnosti Apple, které mají naději, že se v blízké budoucnosti stanou samostatným produktem či jeho součástí.

Celý článek
0

Soukromé tryskáče jsou na roztrhání. Nejoblíbenějším cílem je Londýn

Obliba nejdražšího, nejpohodlnějšího a nejšpinavějšího způsobu dálkové dopravy v Evropě prudce stoupá.

Soukromé tryskáče jsou na roztrhání. Nejoblíbenějším cílem je Londýn
Soukromý tryskáč, ilustrační foto | Shutterstock.com

Soukromých tryskáčů v Evropě létá stále více. S tím stoupá i množství oxidu uhličitého vypouštěného do atmosféry. Počet letů se loni meziročně zvýšil o 64 procent. Podle studie, již podle zadání Greenpeace  provedla nizozemská ekologická poradenská společnost CE Delft, to vedlo k téměř zdvojnásobení emisí CO₂.

Nejžádanější destinací roku byla Británie, přičemž nejoblíbenější trasa vedla z Paříže do Londýna. Spolu s britskou metropolí jsou nejfrekventovanější Ženeva, Paříž a Nice; jediná vnitrostátní trasa, jež uvedeným konkurovala, je Řím–Milán .

 

Obliba dopravy soukromými letouny začala stoupat již během koronavirové pandemie. Když však protipandemická opatření skončila, ti, kdo začali létat soukromě, už se ke komerčnímu provozu nevrátili. Ekologové z toho nemají radost, protože taková doprava produkuje až čtrnáctkrát více skleníkových plynů (při přepočtu na hlavu a kilometr) než konvenční letecká doprava, a dokonce až padesátkrát více než jízda vlakem. Za poslední tři roky se přitom podle studie počet soukromých letů v Evropě zvýšil téměř pětkrát; v roce 2022 to bylo 572 806 cest.

Čtvrtina uhlíkové stopy

Zadavatelé studie doufají, že by zveřejněné údaje mohly zvýšit tlak na Evropskou unii a Británii, aby se více snažily používání soukromých letadel omezit. Francie loni vyzývala ke zvýšení daní na exkluzivní způsob létání (a zároveň jako první zakázala reklamu na fosilní paliva) a plán EU snížit emise do konce desetiletí o 55 procent přijde jejím politickým špičkám málo ambiciózní. 

Sektor dopravy tvoří v Evropské unii téměř čtvrtinu takzvané uhlíkové stopy, jak ekologové nazývají množství CO₂ vypouštěného do ovzduší. „Soukromé tryskáče způsobují obrovské znečištění a obecně jsou zbytečné,“ řekl Doug Parr, ředitel pro politiku Greenpeace UK. „Miliony lidí na celém světě čelí klimatickému chaosu, přicházejí o živobytí nebo ještě něco horšího, zatímco nepatrná menšina dál pálí letecký benzin, jako by po nich měla přijít potopa.“

Greenpeace vyzvalo k zákazu soukromých tryskáčů a také letů na krátké vzdálenosti v místech, kde již existuje rozumné vlakové spojení. Doprava soukromými tryskovými letouny se tak připojila k dlouhé řadě jiných věcí, které by Greenpeace také rádo zakázalo. Společnost jí dělá hovězí maso, geneticky modifikované plodiny, fosilní paliva i plastové pytlíky a mnoho dalšího, o čem je Greenpeace přesvědčené, že by mohlo být užitečné zakázat.