Souboj o Brno. Nádraží chtějí navrhnout světová architektonická esa

Soutěž o architekta nového hlavního nádraží se Brnu evidentně povedla. Přilákala velká jména z celého světa.

Souboj o Brno. Nádraží chtějí navrhnout světová architektonická esa
Albert Wimmer (Vídeň); Vídeň hlavní nádraží, Rakousko | ARGE Wimmer / Hotz / Hoffmann

Porotci mezinárodní soutěže měli z čeho vybírat – hodnotili 50 žádostí z celkem 15 zemí. Do prvního kola soutěže postoupilo celkem 12 týmů architektů. Tři byli vyzváni přímo, dalších devět vybrali na základě zaslaných portfolií. Soutěž organizuje Kancelář architekta města Brna.

Svět na Moravě

Na návrhu nádražní budovy a přilehlých veřejných prostranství začnou pracovat i taková jména jako ateliér Diller Scofidio z New Yorku. Jeho šéfka, slavná architektka Elizabeth Diller, loni na podzim navštívila Prahu a promluvila na Summitu architektury a rozvoje o významu veřejného prostoru. „Každý dnes sedí u počítače, kouká do obrazovky. Žijeme na planetě, kde trvale ubývají zdroje. Způsob, jak nakládat s veřejným prostorem, se tak stává stále důležitějším, což už si uvědomily desítky měst po celém světě. Veřejné budovy a prostory mohou být katalyzátorem rozvoje a růstu,“ uvedla ve svém vystoupení v bloku věnovaném potenciálu plánované nové budovy pražské filharmonie na Vltavské.

Autorka oceňovaného centra umění The Shed v New Yorku českému publiku představila i svůj vítězný návrh na novou londýnskou filharmonii nebo slavnou transformaci High Line, která se stala novodobou ikonou New Yorku.

Projekty uchazečů o stavbu nádraží v Brně

Benthem Crouwel Architects (Amsterdam); Rotterdam hlavní nádraží, Nizozemsko BIG – Bjarke Ingels Group, A8000 (Kodaň – České Budějovice); Dopravní centrum Västerås, Švédsko gmp International (Hamburk); Stanice metra a vlaku Elbbrücken, Hamburk Grimshaw Architects, AFRY CZ (Londýn – Praha); Nádraží Curzon Street, Birmingham, Spojené království+9

Šanci navrhnout novou dominantu Brna dostali také architekti z Brna, kteří se pro tuto příležitost spojili s budějovickou kanceláří A8000. Dánský BIG stojí například za neotřelým návrhem spalovny se sjezdovkou na střeše nebo výrazným dopravním centrem Västerås ve Švédsku. Účastnit se bude také například známý nizozemský ateliér OMA, autor Tripla – „tři bloky“ v nové čtvrti Pasila v Helsinkách nebo supermoderního projektu výstaviště s kongresovým centrem MEETT v Toulouse. I další vybraní architekti mají za sebou úctyhodná díla, mezi nimiž nechybí dopravní terminály a letiště.

Pořadatelé soutěže už přímo oslovili architekta Alberta Wimmera, spoluautora nového hlavního nádraží ve Vídni, nizozemský ateliér Benthem Crouwel (autoři hlavního nádraží v Amsterodamu), a gmp Architekten z Hamburku, kteří stojí za projektem hlavního nádraží v Berlíně.

Čtyři postoupí

V první fázi soutěže dvanáct vybraných ateliérů rozpracuje návrhy a čtyři z nich postoupí do druhé fáze soutěže. Ve druhé fázi čtyři účastníci dopracují návrhy do větší podrobnosti, porota vybere vítěze a určí pořadí na druhém, třetím a čtvrtém místě. Hodnocení návrhů v první fázi bude začátkem března, ve druhé fázi v červnu 2021. Vítěz se bude podílet na zpracování následné projektové dokumentace.

Úkolem soutěžících bude navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Dále je nutné vyřešit také podobu a polohu autobusového nádraží, terminál městské hromadné dopravy, parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší. O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží, rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018.

Miliardy do kolejí

Do modernizace nebo výstavby nových železničních stanic půjdou v této dekádě v Česku desítky miliard korun. Nové nádraží vyroste nejen v Brně, zásadní přestavby by se měli dočkat i v Ostravě. Tam se nyní nachází největší seřaďovací nádraží v zemi.

Na jihu země by se mohlo začít stavět v horizontu pěti let, v severní metropoli by se mohlo kopnout také v roce 2025. Náklady na modernizaci celého ostravského uzlu jsou spočítány na 25 miliard, v Brně půjde až o dvojnásobek. Hlavní nádraží se tam totiž posune o kilometr směrem do centra města, součástí je rovněž kompletní rekonstrukce všech tratí a modernizace dalších nádraží i výstavba zbrusu nových.

Týdeník hrot

  • Řecká tragédie po česku
  • Proč jsou ženy nedoceněné
Objednat nyní