Velká celní válka. EU vymýšlí, jak se bránit dovozu levných elektroaut z Číny

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

EU by musela zavést aspoň 50procentní cla, aby zabránila záplavě levných čínských elektromobilů, tvrdí nová analýza 

Celý článek
0

Applu se v Číně letos nedaří. Zachrání ho uvedení iOS 18 s umělou inteligencí?

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Množství prodaných iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí letošního roku kleslo meziročně o 19 procent. Za propadem stojí silný konkurenční tlak domácí značky Huawei s téměř 70procentním meziročním růstem a také marketingové akce spojené s oslavami čínského Nového roku.

Celý článek
0

Digitální ekonomika se stává obětí vlastního úspěchu a vhání USA do náruče Donalda Trumpa

Americké megalopole díky technologickému rozmachu rostou, zbytek země vymírá. Do karet to hraje autoritářům

Americké megalopole díky technologickému rozmachu rostou, zbytek země vymírá. Do karet to hraje autoritářům

Celý článek
0

Komentář: Snížení daní je vždycky správné

Vláda Petra Fialy jako by po měsíci neustálých útoků opozice, podle nichž nedělá dost „pro naše lidi“, kapitulovala a rozhodla se zasáhnout na trhu s pohonnými hmotami.

Komentář: Snížení daní je vždycky správné
ilustrační foto | Tomáš Novák

Po prvních krocích, tedy zrušení přimíchávání biosložky a odpuštění silniční daně, sáhla tentokrát k plošnému opatření a chce snížit spotřební daň z benzinu a nafty o 1,5 koruny na litr.

Jak už to tak bývá, vláda se ani tímto ústupkem nezavděčila – a to ani příznivcům opozice, ani vlastním voličům. Ti první obratem přišli s kritikou, že zlevnění je „plivnutím do moře“ a nijak zásadně lidem v nákladech neuleví.

Jiným zase přišlo nespravedlivé, že se pomáhá nenáviděným znečišťovatelům, řidičům aut se spalovacími motory, zatímco kabinet o třetinu osekal slevy na jízdné pro studenty a seniory. Další diskutéři se ptali: A proč až od června?

Pravicoví voliči zase namítali, že vláda měla zůstat u výběrových opatření. Plošným zásahem se prý dopouští populismu, navíc vůbec ne levného. Snížení daně podle bývalého ministra financí Miroslava Kalouska vyjde erár na jednu miliardu měsíčně. Pomáhat se podle něj mělo i dál výhradně selektivně.

Na každé z výtek se pochopitelně dá najít kousek pravdy a vládní opatření jistě není zdaleka ideální. Pořád je ale potřeba mít na paměti legendární výrok laureáta Nobelovy ceny za ekonomii Miltona Friedmana: „Jsem pro snížení daní za jakýchkoli okolností a z jakéhokoli důvodu, kdykoli je to možné.“ Hledání úspor totiž vždy naráží na překážky a jedinou smysluplnou cestou, jak jich dosáhnout, je silou: sebrat eráru část příjmů.

Proto i nedokonalé snížení daní vítejme a ptejme se jinak: Proč má platit jenom do září?