Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

TikTok v USA asi fakt zakážou. Skončil nám život, šílí influenceři

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Američtí uživatelé TikToku se šikují poté, co zákaz sociální sítě přijala i druhá komora Kongresu. Podle influencerů je zákon diskriminační a ničí jim podnikání. Pravděpodobně na něj zareagují smrští soudních žalob.

Celý článek
0

Slovenská strela žije: Majitelé Tatry vzkřísili unikátní vlak

Historický motorový vůz Slovenská strela se v květnu po více než dvouleté rekonstrukci vrátil po kolejích domů do Kopřivnice, kde byl v roce 1936 vyroben. Pro milovníky železniční dopravy a značky Tatra šlo o událost roku

Slovenská strela žije: Majitelé Tatry vzkřísili unikátní vlak
Slovenská strela | foto Archiv

Světově unikátní vlak s hybridním pohonem před rekonstrukcí léta chátral. Zachránili ho akcionáři automobilky Tatra Trucks, kteří investovali do náročné renovace vozu. Po kompletní opravě našla Strela nový domov ve skleněném depozitáři, vystavěném pro tyto účely před novým Muzeem nákladních automobilů Tatra. 

Rukama renovátorů prošel doslova každý šroub vozu. Výsledkem je višňově červená krasavice aerodynamického tvaru, oživený symbol technické vyspělosti meziválečného Československa.

Při návratu domů vítaly Strelu v Kopřivnici zástupy lidí, shromážděných podél trati. A když vlak pomalu dojel na konec trati, zastavil a zahoukal, ozval se spontánní potlesk.

„Chceme, aby Slovenská strela byla živá památka, která bude jezdit na českých kolejích a dokazovat um našich předků nejen jako memento, ale hlavně jako příklad pro současnost,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel společnosti Tatra Trucks Pavel Lazar.

„Když jsme spolu s Jaroslavem Strnadem koupili Tatru, velmi brzy naše kroky vedly do Technického muzea, před kterým stála na podstavci Slovenská strela. Když jsme viděli její stav, rozhodli jsme se s tím něco dělat,“ uvedl za akcionáře René Matera.

Nejen podle obdivovatelů, ale i podle odborníků je vlak v lepší kondici, než byl v době svého vzniku, a to díky některým novým materiálům a technologiím. Ty byly použity za dodržení přísných standardů historické renovace. A proto je vlak v současné době schopen vyvinout rychlost až 130 kilometrů v hodině.

Slovenská strela v číslech

•  Vyrobeno kusů: 2 (označené M 290.001 a M 290.002)

•  Rok výroby: 1936

•  Míst k sezení: 72

•  Hmotnost prázdného vozu: 36 000 kg

•  Výkon: 2 x 165 koní

•  Maximální rychlost: 148 km/h

•  Maximální provozní rychlost: 130 km/h

•  Průměrná cestovní rychlost: 92 km/h

•  Palivové nádrže: 2 x 220 l

Od podzimu tak budou mít návštěvníci možnost prohlédnout si v Kopřivnici nové atrakce: Slovenskou strelu, unikátní tatrovácké nákladní vozy v nově zbudovaném Muzeu nákladních automobilů Tatra a také exponáty v původním Technickém muzeu Tatra v centru města.

Nyní probíhají jednání mezi Technickým muzeem Tatra a Moravskoslezským krajem, potažmo Muzeem Novojičínska, o společném prodeji lístků do všech tatrováckých expozic bez ohledu na jejich provozovatele. Provozní doba expozice motorového vozu Slovenská strela bude sladěna s otevírací dobou Muzea nákladních automobilů Tatra. Interiér motorového vlaku ale nebude volně přístupný, bude do něj možné nahlédnout pouze v rámci komentované prohlídky.

Celkové náklady na renovaci Slovenské strely včetně výstavby depozitáře byly vyčísleny na 118 milionů korun, z toho téměř 80 milionů tvoří dotace z Evropské unie. Zbylou část poskytla společnost Tatra Trucks.

Současní majitelé, průmyslové skupiny Czechoslovak Group a Promet Group, automobilku Tatra koupili v roce 2013, kdy byla v konkurzu. Postupně z ní vybudovali prosperující firmu, kterou dále rozvíjejí. 

Tatra Trucks vyrábí standardizované modelové řady i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům moderního zákazníka. Společnost, která zaměstnává přes tisíc lidí, se významně podílí i na zachování kulturního a historického dědictví světoznámé automobilky, respektive Česka. Proto investuje do renovací starých tatrovek a pomohla vzkřísit i Slovenskou strelu.

O Slovenské strele

Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. S jednou zastávkou v Brně zvládla Slovenská strela přepravit své cestující nejprve za čtyři hodiny 

a 51 minut a v roce 1938 se tato doba zkrátila na neuvěřitelné čtyři hodiny a 18 minut. Tento čas byl pokořen až po dlouhých sedmdesáti letech vlakem typu SC Pendolino, který tehdy zvládl více než 400 km dlouhou trasu za tři hodiny a 47 minut.