Škoda měla odejít z Číny. Místo toho odešel muž, který Škodu nenáviděl

Volkswagen plánoval úplné stažení Škody Auto z jejího největšího, čínského trhu. Tlačil na to hlavně odcházející hlavní stratég VW Michael Jost. Plán neprošel i díky Martinu Jahnovi, který se nedávno do automobilky vrátil.

Škoda měla odejít z Číny. Místo toho odešel muž, který Škodu nenáviděl
ilustrační foto | Profimedia.cz

Již deset let je Čína největším odbytištěm pro vozy Škoda Auto. Každé čtvrté této značky se prodá v Říši středu a loni v létě oslavila automobilka důležitý milník, když z linky jednoho z čtyř tamních závodů sjelo třimilionté auto. 

Jak přitom nyní vychází najevo, ve stejné době se v nejvyšších patrech vedení koncernu VW probíraly plány na úplné stažení Škody z asijské velmoci. S odkazem na zdroje z vedení VW o tom informoval server Business Insider. „Existují vážné úvahy o stažení Škody z Číny. Máme tam osobní vozy Audi a VW a a mezitím i od začátku úspěšnou značku Jetta,“ prozradil zdroj.  

Podle serveru měl být nejaktivnějším iniciátorem radikálního kroku hlavní stratég koncernu Michael Jost. Ten před pár dny překvapivě oznámil, že v koncernu končí. Podle jeho úvahu dochází kvůli přemíře značek na jednom trhu k vzájemné kanibalizaci a Škoda konkuruje nabídkám sesterských automobilek. Na trhu prémiových vozů by mohl VW dosáhnout v Číně na mnohem vyšší marže se značkou Audi, zbytek nabídky spolehlivě pokrývají modely značky VW. Malá a levná auta má zase čínským zákazníkům zajistit nová značka Jetta.

Informace zapadají do dřívějších vyjádření vysoce postaveného manažera, o kterém škodováčtí odboráři napsali, že Škodu nenávidí. Jost se totiž nechal slyšet, že Škoda by se měla více orientovat na východní trhy a konkurovat Dacii. 

Prozatím to ovšem vypadá, že s Jostovým odchodem z VW si připsalo dílčí vítězství o směřování mladoboleslavské značky její vedení v čele s Thomasem Schäferem a především šéfem prodeje a marketingu Martinem Jahnem. Bývalý místopředsedy vlády pro ekonomiku se letos po 12 letech vrátil do domovské Škoda Auto právě z Číny. Tam působil na postu výkonného viceprezidenta společnosti FAW-Volkswagen. Právě Jahn měl sehrát zásadní roli v tom, že Škoda v Číně zůstává. 

Společně měli argumentovat, že čínský trh ovlivňuje svou velikostí celou asijsko-pacifickou oblast a jeho výpadek by mohl mít nepříjemným dopad na důležitém indickém trhu. Škoda se navíc etablovala na důležitém trhu s SUV a má dobře našlápnuto v elektromobilitě, což je po chuti čínské vládě.