Šéf Budvaru: Obávám se o osud českého piva

Tlak na cenu, slevové akce supermarketů a celkově nízká úroveň prezentace ve srovnání třeba s vínem připravuje českou pivní kulturu o hrdost, varuje ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Šéf Budvaru: Obávám se o osud českého piva
Ředitel Budvaru Petr Dvořák | foto Tomáš Novák týdeník HROT

I přes pokračující koronavirovou pandemii byl uplynulý rok pro národní pivovar Budějovický Budvar rekordní. Výstav poskočil vzhůru o 4,6 procenta, když podnik uvařil více než 1,8 milionu hektolitrů piva. Meziročně také zvýšil svůj zisk před zdaněním o 13,6 procenta na celkovou hodnotu 422,5 milionu korun. Dosáhl tak nejlepšího výsledku za posledních dvacet let. Letošní rok ale s velkou pravděpodobností už tak úspěšný nebude.

„Bude velmi náročné loňské výsledky zopakovat,“ říká v rozhovoru pro týdeník Hrot ředitel Budvaru Petr Dvořák. Jedním z důvodů je ruská invaze na Ukrajinu. „Zejména Rusko patřilo mezi naše nejvýznamnější trhy, to je opravdu velký zásah pro naše letošní hospodaření. Spolu s Ukrajinou nám dělalo tržby okolo 250 milionů,“ konstatoval Dvořák.

Zcela opustit ruský trh si ale českobudějovický podnik dovolit nemůže. „Ani ne tak z ekonomických důvodů, ale máme v zahraničí specifickou známkoprávní situaci, opustit úplně trh by mohlo znamenat také to, že bychom mohli přijít o naši ochrannou známku. A to by byl velmi těžko vratný proces. Hledáme nastavení nového modelu, spíše pro budoucí generace než pro řešení stávající situace,“ uvedl Dvořák.

Také český trh není podle něho jednoduchý. „Když se podívám do budoucna, přiznám se, že mám o český trh trochu obavy,“ konstatoval ředitel. „Vidím obrovský podíl piva, které se prodává ve slevových akcích. Když se podíváte do supermarketu, jsou tam ve velmi podobných lahvích a přepravkách vyrovnané desítky piv a zákazník si vybírá podle ceny. Pivní sekce v obchodech nejsou nic moc sexy. Když to srovnáte s tím, jak je vystavované víno nebo čokolády, je to ohromný rozdíl.“

Dvořák upozornil, že to nepůsobí jako hrdá kategorie. „Proč bych za to měl jako spotřebitel platit víc, když vidím, jak se s tím zachází? Představte si, že by třeba takhle nabízeli Francouzi v obchodech své sýry nebo víno. Místo toho, abychom pivo budovali jako hrdou značku, soutěžíme o nejnižší cenu,“ řekl. „Klasické hospody zejména pro mladé zákazníky nejsou nic extra, dávají si spíše jiné drinky jinde. Pivo navíc patří mezi levné nápoje, v mnoha restauracích je to dokonce nejlevnější pití z celé nabídky.“

Podle Dvořáka se pivovary musí daleko více dívat do budoucna, nabízet zajímavé alternativy. „Také proto jsme začali spolupracovat s malými pivovary. Tam vidíme novou dynamiku, energii, zápal,“ dodal.