S cizím autem v cizí zahradě

Češi naskočili na boom obytných aut. Výrobci ani půjčovny nestíhají. Aplikace Bezkempu.cz rostla o 1500 procent.

S cizím autem v cizí zahradě
Základní principy BezKempu se podobají Airbnb, ale zakladatelé projektu Petr a Pavel Nohejlovi a Michal Strnad tvrdí, že jsou vůči úřadům výrazně vstřícnější. | Archiv

Tři parťáci z byznysu – bratři Petr a Pavel Nohejlovi a jejich kolega Michal Strnad – měli kromě provozu e-shopů ještě jednu společnou zálibu. Kempování. Když se o něm bavili, každý přišel na nějakou věc, která ho na této činnosti nebavila. Nemožnost online rezervace, hluk, přeplněná místa. Před více než dvěma lety tedy založili projekt BezKempu. S trochou nadsázky se dá říct, že jde o něco jako Airbnb s pozemky, i když oni sami to přirovnání neradi slyší. Každopádně v době karantény rostl jejich byznys o 1500 procent. Přesně trefili rostoucí trend obliby cestování karavanem spojený s letošní dovolenou, kterou Češi tráví doma kvůli obavám z čínské chřipky.

Pohled k nezaplacení

Jejich projekt se dá nejlépe ilustrovat zážitkem: Nedaleko obce Mikulášovice, ležící na odlehlém místě ve Šluknovském výběžku, fungoval kdysi lom. Kameny z něj se používaly i jako náhrobky. Jenže žíla se ztratila a provoz nedával ekonomicky smysl, notabene když místo zaplavovala voda, která se musela odčerpávat. Lom se tedy nechal zatopit a vodou z něj se zásobovaly blízké obce. Ani tato epizoda neměla dlouhé trvání, kvalitu pitné vody se nedařilo dlouhodobě udržet. 

A tak vzniklo úžasné opuštěné místo uprostřed lesů. Lom ještě pár let sloužil vodárnám jako rezerva, pak ho veřejně nabídli a kupodivu i prodali. Majitel, bodrý chlap, co neváhá neznámým lidem tykat, má dnes na břehu chatku. Občas pořádá akce pro přátele, chytá ryby a dře na tom, aby byl lom čistý a břehy nezarostly. A nabízí několik stání přes aplikaci BezKempu. Přes léto je skoro nemožné tam sehnat volné místo. Aby také ano, ta scenerie je k nezaplacení a člověk, pokud není místní, by se o ní nikdy neměl šanci dozvědět.

„Na začátku, před dvěma a půl lety, bylo nějakých dvacet nebo třicet pozemků. Objížděli jsme je, bavili se s majiteli,“ popisuje Pavel Nohejl, kdysi majitel transportéru, dnes už rodinného obytňáku. Dnes už aplikace nabízí kolem 530 pozemků a její provozovatelé je už ani nedokážou všechny objet.

Projekt funguje na bázi chytrého rezervačního systému. Majitelé pozemků lidem z BezKempu pošlou fotky ploch, jejich popis, cenu pronájmu, nabízené služby, počet míst nebo i takové detaily jako šířku příjezdové cesty na pozemek. A samozřejmě také doloží právní vztah k pozemku. Nabídku pak lidé posoudí, vystaví a upozorní návštěvníky, že je nová, aby ji případně hodnotili.

Pro kempaře spočívá hlavní výhoda v tom, že jejich pobyt je legální. Zaplatí přes aplikaci BezKempu, kde najdou i volný termín svého místa. Do mobilu pak dostanou souřadnice a stačí vyjet. Velkou výhodou také je, že plochy nesmějí majitelé zaplnit stany ani karavany, většinou mají maximálně pět míst. Jde o louky, zahrady a podobná místa, která majitelům leží většinu roku ladem, maximálně je párkrát do roka posekají. Nejde tedy o party u stánku s pivem v kempu, ale o klidnou dovolenou, jakou sami majitelé BezKempu kdysi hledali.

BezKempu si bere od majitelů dvacet procent z nabízené ceny. „Nejdříve jsme dávali inzeráty, aby se majitelé pozemků hlásili, ale teď je to jako sněhová koule. Hlásí se i obce, které přes nás pronajímají své pozemky,“ říká Pavel Nohejl.

Nestíháme

V době karantény měli v BezKempu zájem zvýšený meziročně o 1500 procent, nyní jsou 500 procent nad loňskem. Jak celý trh vyskočil, popisuje Jan Bordovský z Asociace kempování a karavaningu. Počet v Česku registrovaných obytných automobilů a karavanů odhaduje v letošním roce okolo 60 tisíc kusů. Pokud bychom do toho počítali i podomácku upravované dodávky, které nejsou registrovány jako obytné vozy, půjde o zhruba 70 tisíc. „V posledních třech letech stoupají prodeje nových vozidel přibližně o 20 procent ročně, zároveň stoupá také dovoz ojetin ze zahraničí, především z Německa a Nizozemska. Růst trhu s menším zpožděním poměrně dobře kopíruje Německo, ovšem v menších celkových číslech,“ říká.

Kombinace obav z koronaviru, karantény a nejisté zahraniční dovolené k obytňákům přitáhly i Čechy. Letos prostřednictvím aplikace BezKempu stráví dovolenou vyšší desítky tisíc lidí. „Boom je určitě covidovou pandemií způsoben, obecně nám ale nahrává také rostoucí obliba karavanů a tohoto způsobu dovolené. Z veletrhů víme, že na nová auta lidé čekají i rok. Automobilky je nestíhají vyrábět,“ říká Pavel Nohejl. Trendu jdou právě kvůli zájmu výrobci naproti. Třeba německý Volkswagen oznámil, že bude nabízet své nejmenší užitkové auto Caddy také v kempovací verzi.

Koronavirová krize vypadala z pohledu prodejců podle Jana Bordovského zpočátku drasticky, když museli v hlavní sezoně uzavřít obchody. „Následující období ale všechny obavy rozehnalo, dá se říci, že se obecně prodalo vše, co bylo v danou chvíli k dispozici. Nemožnost a poté i strach cestovat do zahraničí spustily obrovskou poptávku po domácí turistice, kempování a s tím i po obytných vozech. Půjčovny i prodejci karavanů měli vynikající sezonu, na trh byl chvílemi dostatek vozidel kvůli přerušené výrobě v automobilkách a navazujících provozech,“ potvrzuje Bordovský slova Pavla Nohejla.

Airbnb po našem

Zpátky k BezKempu. Po téměř třech letech a posledním přílivu zákazníků by už byl projekt ekonomicky soběstačný, jeho zakladatelé ale chtějí vydělané peníze použít na zahraniční expanzi. Několik pozemků mají na Slovensku, začínají v Německu, poohlížejí se v Rakousku či ve Slovinsku, zájem evidují i ze severských zemí. „Přemýšleli jsme i o Chorvatsku, ale tam jsou podmínky tak přísné, že pokud na soukromé zahradě postavíte karavan a roztáhnete markýzu, dostanete pokutu,“ popisuje Pavel Nohejl.

Tím se dostáváme ke kontroverzím, které může aplikace vyvolat. Zda majitelé odvádějí z příjmů z ubytování daně, zda jsou jejich pozemky určeny k ubytování nebo co si o tom myslí sousedé a obecní úřady. Otázky jsou vlastně podobné jako u aplikace Airbnb, která zahýbala ve velkých městech trhem s byty a postavili se proti ní jak obyvatelé, tak radnice i hoteliéři. „Oni do toho šli drsně. Nikoho se na nic neptali, hned se všechno řešilo přes právníky a žili tak dlouho z výhod právního vakua, jak to jen šlo. My se naopak s obcemi bavíme, jsme připraveni poskytnout data o ubytovaných, aby měly přehled. Dokonce jsme i vypnuli některé nabídky z národních parků nebo chráněných krajinných oblastí,“ říká Pavel Nohejl.

Lidé podle něj budou s boomem karavanů stejně do přírody jezdit. Vedle aplikace BezKempu se jim nabízejí zahraniční aplikace s tipy od ostatních majitelů obytných dodávek na místa, která nikdo nehlídá a jsou zdarma. „Je tedy na výběr, jestli budeme fungovat my a o ubytovaných bude nějaký přehled, nebo budou jezdit nadivoko nebo přes zahraniční weby, z nichž se tady s obcemi nikdo bavit nebude,“ nastiňuje Pavel Nohejl.

Je zřejmé, že dovolená na opuštěném místě s vlastním zázemím bude hitem příštích let. V aplikaci BezKempu letí v létě koupání a hlavní turistické taháky, na podzim zase vinice. Chtějí jít trendu naproti, na webu agregovat přehledně nabídky půjčoven karavanů. V budoucnu se může přidat i ubytování v solitérních objektech v krajině – starých včelínech, sušírnách ovoce, týpí, trampských chajdách s minimálním zázemím. Možná pod hlavičkou BezKempu, možná v novém projektu. Koneckonců BezKempu má v zahraničí, třeba ve Francii nebo v USA své soukmenovce.

Je zřejmé, že fenomén dovolených v autě bude narážet na své limity. „Hlavními problémy jsou především vysoká cena mýta na dálnicích pro obytné vozy nad 3,5 tuny, které při rodinné rekreaci nesmyslně platí stejné sazby jako komerční nákladní vozidla. Dále je to zastaralá a pomalu se rozvíjející infrastruktura – ať již lépe připravené autokempy, které by dokázaly oslovit i zahraniční klientelu, nebo malá síť servisních parkovacích stání, takzvaných stellplatzů,“ říká Jan Bordovský. I přes potíže je ale jasné, že národ trampů se v novém trendu najde.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.

 

Týdeník hrot

  • Filozof jednorožcem
  • Skutečná lekce z 11. září
Objednat nyní