Evropa je ekonomickým obrem, ale politicky je stále trpaslíkem. Je čas to změnit

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Instituce Evropské unie vznikly pro potřeby bezpečnějšího, méně ekonomicky propojeného světa.

Celý článek
0

Největší ruské bance se daří. Sberbank po historickém zisku vyplácí rekordní dividendu

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Polovina částky přiteče přímo do ruského rozpočtu, protože většinový podíl ve finančním domě kontroluje ruská vláda. Peníze pomohou Kremlu financovat válečné tažení na Ukrajině.

Celý článek
0

Praze chybí 85 tisíc bytů. Ceny ale nejsou přepálené, dál porostou, říkají developeři

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Poptávka po nových bytech v Praze prudce vzrostla. Prodalo se jich téměř dvaapůlkrát více než před rokem, nabídka ovšem klesla. A ceny budou dál růst. Však jen za posledních 10 let vyskočily o 150 procent.

Celý článek
0

Rusko zahájilo znárodňování. V Moskvě budou vyrábět moskviče

Moskevský starosta Sergej Sobjanin oznámil, že továrnu na automobily Renault převzalo město a bude v ní vyrábět legendární sovětskou značku aut Moskvič.

Rusko zahájilo znárodňování. V Moskvě budou vyrábět moskviče
Moskvič 2140, ilustrační foto | Shutterstock.com

Už několik dní po přepadení Ukrajiny Ruskem se západní firmy začaly stahovat z ruského trhu a Moskva naopak začala hovořit o vlně znárodňování, respektive nacionalizace ruské ekonomiky. Nyní přichází první velký konkrétní krok. Moskevská automobilka, jež patřila francouzskému Renaultu, bude stoprocentně vlastněna ruským hlavním městem.

„Rozhodl jsem se převést továrnu do majetku města a obnovit výrobu pod historickou značkou Moskvič,“ oznámil starosta Sergej Sobjanin. Automobily značky Moskvič se vyráběly během sovětské éry.

Francouzská automobilka naopak převod označila za zodpovědnou volbu, protože se tím zachrání 45 tisíc pracovních míst. „Otevřeme novou stránku v historii Moskviče,“ dodal starosta, jenž je ve funkci od roku 2010. Kromě provozu se má zachovat i síť většiny subdodavatelů.

Moskviče se vyráběly od třicátých let minulého století, nejprve se jednalo o kopie západních aut. Nejdříve amerického fordu, po válce německého opelu (Moskvič 400). Poslední moskvič se vyrobil v roce 2001. 

Francouzské váhání

Automobilka Reunalt byla kritizována kvůli svému váhání se z ruského trhu stáhnout, argumentovala tím, že nechce ohrozit pracovní místa. Svoje podnikání přerušila až po měsíci od začátku invaze na Ukrajinu. 

Nyní francouzský výrobce, kterého částečně vlastní stát, oznámil, že prodá většinový podíl AvtoVAZu ruskému výzkumnému automobilovému institutu NAMI a sto procent akcií firmy Renault Russia městu Moskva. Už dříve se spekulovalo o tom, že cena by měla být symbolická, pouze jeden rubl (třicet haléřů).

„Přijali jsme těžké, ale nezbytné rozhodnutí a činíme odpovědnou volbu vůči našim 45 tisícům zaměstnanců v Rusku,“ řekl generální ředitel Renaultu Luca de Meo. Výrobce přitom nevyloučil, že se v následujících letech na ruský trh vrátí, podle smlouvy má šest let na to, aby svůj podíl odkoupil zpět. Francouzský výrobce přiznal, že stažení z Ruska bude znamenat odepsání investic ve výši 2,3 miliardy dolarů. Renault začal v Rusku podnikat v Moskvě v roce 2005.

Ekonomický deník Kommersant před několika dny napsal, že ruský autoprůmysl a autoservisy mají problémy s dodávkami náhradních dílů. Jejich ceny měly od konce února vzrůst o 31 procent. Nepravidelnost dodávek se projevovala už v době pandemie, situace na trhu se zhoršila po zavedení západních sankcí. Zásoby se zmenšují, potvrdil Alexej Guljajev, zástupce ředitele ruského prodejce autodílů Avilon. Nejvíce podražily náhradní díly pro značku Ford, o 83 procent, díly pro Mercedes-Benz a BMW o více než čtyřicet procent.