Honosí se zájmem o ekologii, investory ale dobrácké firmy přestaly zajímat

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Objem investic do společností, které se chlubí svými ctnostmi skrytými za zkratkou ESG, poklesl mezikvartálně o polovinu.

Celý článek
0

Na daních zaplatil přes šest miliard. Vlastenecká povinnost, říká byznysmen Cuban

Americký miliardář Mark Cuban, jeden z hlavních „žraloků“ investičního pořadu Shark Tank, se dostal do centra mediálního zájmu, když oznámil, že za rok 2023 zaplatil na daních impozantních 276 milionů dolarů. Je prý hrdý, že může splácet svůj dluh zemi, která mu tolik dala.

Americký miliardář Mark Cuban, jeden z hlavních „žraloků“ investičního pořadu Shark Tank, se dostal do centra mediálního zájmu, když oznámil, že za rok 2023 zaplatil na daních impozantních 276 milionů dolarů. Je prý hrdý, že může splácet svůj dluh zemi, která mu tolik dala.

Celý článek
0

Německá elektrická síť narazila na strop. Oranienburg u Berlína nedovoluje nové přípojky

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Elektrická distribuční síť se dostala nedaleko Berlína na své limity. Modernizace a přizpůsobení pro decentralizované zdroje vyžaduje obrovské investice, které v mnoha případech chybí.

Celý článek
0

Rusko a Trump jsou rizika, na která není Evropa připravena, varuje šéf Airbusu

„Rusko bych povzbudil k útoku na státy NATO, které na společnou obranu nedávají dost peněz,“ řekl nedávno Trump. Měl by to být budíček pro Evropu a její zbrojní průmysl, aby byly samostatnější.

Rusko a Trump jsou rizika, na která není Evropa připravena, varuje šéf Airbusu
Donald Trump opět kandiduje na prezidenta USA | Shutterstock.com

Pro Evropu už není jediným strašákem agresivní Rusko, ale stále více i Donald Trump. Pokud by se na podzim stal americkým prezidentem, hrozí, že vyplní svá slova a vyvede Spojené státy ze Severoatlantické aliance. Navíc není zcela zřejmé, jak by se postavil k podpoře Ukrajiny, která se už dva roky brání ruskému vpádu. Může se tak stát, že v jednu chvíli bude stát osamocená Evropa proti imperiálním choutkám Vladimira Putina. A to nenechává v klidu šéfa Airbusu Guillauma Fauryho, který vyzývá, aby Evropa a Velká Británie úžeji spolupracovaly na vývoji stíhaček.

„Nemyslím si, že jsme připraveni na konflikt s Ruskem,“ varuje Faury. „Nazývejme věci pravými jmény, zdá se, že Rusko zvyšuje svoje obranné kapacity,“ upozorňuje s tím, že Evropa stále ještě vychází z toho, co platilo v dlouhé éře míru a stability.

Faurymu jde hlavně o samostatnost evropského zbrojního průmyslu. Ten je podle něj až moc závislý na druhých, ve velké míře jsou to právě USA. Americké neviditelné stíhačky F-35 z továrny Lockheed Martin už dnes využívají Britové, Němci, Belgičané, Italové i Nizozemci, pořizují je ostatně i Češi. Další gigant zpoza oceánu – Boeing – dodává do Británie vrtulníky Apache a Chinook, transportní letadla C-17, ale i hlídkové a špionážní letouny.

Nynější šéf Airbusu je někdejším testovacím pilotem vojenských helikoptér. Nyní míní, že Trumpova slova o možném odchodu USA z NATO by pro Evropu měla být budíčkem, a to nejen v samostatném zajišťování vlastní obrany, ale právě v dostupnosti citlivého vojenského materiálu.

Situace je o to naléhavější, že populista Trump opět víří mezinárodní vody vyjádřeními, která nepatří do diplomatického slovníku. „Rusko bych povzbudil k útoku na státy NATO, které na společnou obranu nedávají dost peněz,“ řekl nedávno. Slova republikánského kandidáta do Bílého doma přes oceán práskla jako bič a vysloužila si tvrdou kritiku, mimo jiné i od současné hlavy USA a volebního soupeře Joea Bidena.

Eurofighter Typhoon
Shutterstock.com

„První varování jsme dostali s Trumpem číslo jedna. Pokud je Trump číslo dvě stejný, nebo dokonce vyhrocenější, pokud s ním Spojené státy očekávají, že se o sebe Evropa postará sama, raději to vezměme vážně,“ nabádá Faury s odkazem na první Trumpův prezidentský mandát, který skončil volební porážkou s jeho nástupcem Bidenem.

Kvůli obavám z možného odchodu USA z NATO, případně výrazného omezení vojenské spolupráce, apeluje šéf Airbusu na co nejtěsnější vojenskou spolupráci mezi kontinentální Evropou a Británií.

Vývoj evropské stíhací techniky šesté generace podle něj nesmí opakovat chyby z minulosti, kdy byly zdroje rozděleny mezi tři konkurenční letouny: Eurofighter, švédský Gripen a francouzský Rafale. Evropské objednávky na americké F-35 přitom nakonec převýšily kombinované objednávky na Eurofighter a Rafale.

„Hodně jsme toho vložili do rukou jiných. U většiny různých systémů v Evropě jsme nekritičtí, nespolupracujeme natolik, abychom vytvářeli investice ve velkém měřítku. Nakupujeme převážně mimo Evropu, a to převážně z USA,“ kritizuje šéf Airbusu. Výhodnější by podle něj bylo, kdyby se Evropa zaměřila na vývoj jedné pořádné stíhačky než většího množství strojů, které si vzájemně konkurují.

Velká Británie, Japonsko a Itálie nyní spolupracují na stavbě nového stíhacího letounu s názvem Tempest. Francie, Německo a Španělsko vyvíjejí konkurenční bojový letecký systém, do kterého se zapojí Airbus a Dassault, výrobce letounů Rafale.